Apollo RT6 – robotický taxík Baidu bez vodiča so zasúvateľným volantom

Čínsky internetový gigant Baidu sa chce stať lídrom na trhu s autonómnymi autami a jeho elektrické MPV s názvom  Apollo RT6 má ambíciu stať sa prvým masovo vyrábaným vozidlom s týmito schopnosťami. Autonómny elektromobil Apollo RT6, ktorého volant je možné zasunúť do prístrojovej dosky, je prvým vozidlom, ktoré si v skutočnosti aj sám koncern Baidu  vyrába. Čínsky internetový gigant tvrdí, že elektromobil má 8 senzorov LiDAR,  18 radarov a 12 kamier, čo mu umožňuje jazdiť bez prítomnosti vodiča. Auto má všetky senzory integrované do konštrukcie strechy.

Apollo RT6

Apollo RT6  bol koncipovaný tak, aby bol integrovaný do flotily vozidiel Apollo Go, ku ktorej sa pripojí budúci rok. Baidu to považuje za svoju šiestu generáciu robotaxi a toto je prvá, ktorú si v skutočnosti postaví sám s pomocou automobilového koncernu  Geely. V apríli tohto roku spoločnosť získala licenciu na prevádzkovanie týchto vozidiel v Číne bez toho, aby niekto sedel na sedadle vodiča, hoci vo vozidle stále sedí technický dohľad.

technický dohľad otca je zatiaľ potrebný nielen v aute

16. júna 2021 divízia autonómneho riadenia Apollo spoločnosti Baidu predstavila svoje bezpilotné vozidlo Apollo Moon piatej generácie, ktoré bolo vlastne upraveným elektromobilom značky Arcfox od BAIC. Cena za Apollo Moon bola asi 70 000 USD. To bola asi tretina priemernej ceny za vozidlo so schopnosťou  autonómnej jazdy L4, uviedla vtedy spoločnosť. Podľa Robina Li, spoluzakladateľa a generálneho riaditeľa Baidu, spoločnosť teraz znížila ceny na samoriadiace sa autá na desatinu bežnej ceny, čím sa dostala na úroveň porovnateľnú s cenou bežného elektromobilu.

plne autonómny elektromobil Apollo RT6 stojí 37 000 eur

„Toto výrazné zníženie nákladov nám umožní nasadiť desiatky tisíc autonómnych áut po celej Číne. Smerujeme k budúcnosti, kde robotické taxíky budú stáť o polovicu menej ako dnešné taxíky,“ povedal Li. Baidu uvedie Apollo RT6 do skúšobnej prevádzky na svojej platforme Robotaxi Apollo Go v druhej polovici roku 2023. Vozový park Apollo RT6 sa rozrastie z 10 000 na 100 000 vozidiel. Apollo Go plánuje do roku 2025 rozšíriť svoju taxislužbu na 65 miest a do roku 2030 na 100 miest. Ešte v roku 2018 Čína umožnila testovanie robotických vozidiel v celej krajine. V novembri 2021 spoločnosť Baidu spustila komerčnú taxislužbu s autonómnymi vozidlami  vo vyhradenej časti Pekingu.

čítaš si časopis a pritom (ne)šoféruješ auto – v čínskom Pekingu je to už možné

Apollo Go uskutočnilo v prvom štvrťroku 2022 vyše 196 000 ciest, čo je 11-krát viac ako v rovnakom období minulého roka, vyplýva z údajov, ktoré spoločnosť zverejnila koncom mája. Celková skúšobná jazda autonómnych vozidiel v službe Apollo k dnešnému dňu presahuje 32 miliónov km, pričom Apollo Go má už viac ako 1 milión objednávok.

Na rozdiel od iných spoločností, ktoré inštalujú súpravy autonómneho riadenia na existujúce vozidlá, Apollo RT6 je produkt vytvorený spoločnosťou Baidu na základe novej architektúry. Apollo RT6, postavené na vlastnej architektúre Xinghe, je prvým modelom platformy. Spoločnosť Baidu povedala, že vzájomne prepojené systémy tohto modelu poskytujú oveľa väčšiu spoľahlivosť, ako iné modernizované vozidlá.

Podľa údajov Baidu má model Apollo RT6 dĺžku 4760 mm, šírku 1870 mm a výšku, 1650 mm. Rázvor osí náprav 2830 mm, ho zaraďuje medzi autá triedy B, ale zážitok z vnútorného priestoru auta ho radí do  triedy C. Apollo RT6 má sedem záložných (redundantných) systémov vrátane redundantnej architektúry výpočtových jednotiek a brzdového systému, takže v prípade zlyhania ktoréhokoľvek jednotlivého komponentu alebo systému, môže autonómny elektromobil stále fungovať.

Apollo RT6 je batériový elektromobil

Apollo RT6 podporuje dva režimy: s volantom a bez volantu. Jeho predný panel môže byť podľa želania cestujúcich vybavený stolíkom alebo hernou konzolou. Apollo RT6 je vybavené najnovšou generáciou systému jazdy bez vodiča Baidu s výkonnejšími schopnosťami autonómnej jazdy úrovne L4 ako jeho predchodca a dokáže zvládnuť aj zložité cesty a mestské jazdné scenáre. Vozidlo je vybavené 38 senzormi, vrátane ôsmich LiDARov, šesť milimetrových radarov, 12 ultrazvukových radarov a 12 kamier, ktoré poskytujú vysoko presnú detekciu objektov na veľké vzdialenosti. Celkový výpočtový výkon Apollo RT6 bol zvýšený na 1200 TOPS pre hlavnú a záložnú výpočtovú jednotku.

aj volant Apollo RT6 pripomína skôr ovládacie prvky lietadla

Spoločnosť Baidu spustila v roku 2017 divíziu AI spoločnosti Apollo Go na vývoj riešení pre autonómne riadenie. Táto divízia sa zaoberá tvorbou softvéru na báze umelej inteligencie a spolupracuje s takými automobilkami ako Geely, Volkswagen, Toyota a Ford. Baidu vlastní aj autonómnu taxislužbu Go Robotaxi v Pekingu, Changsha a Cangzhou. Technológia a bezpečnosť jazdy Apollo RT6 je rovnocenná jazde vodiča s minimálne 20-ročnými skúsenosťami s riadením auta, povedal Li Zhenyu, senior viceprezident spoločnosti Baidu a generálny riaditeľ Intelligent Driving Group (IDG). Pri pohľade na dopravu v čínskych veľkomestách, je to úctyhodná hodnota.

Cena

A koľko tento technologický zázrak s rozmermi VW Sharan stojí? Približne 37 000 eur. Kde sme my a kde je Čína?

Zdroj: Baidu

Zdroj: insideevs