BYD začína výstavbu závodu na výrobu sodíkových iónových batérií

Sodíkovo-iónové batérie začínajú byť priemyselne vyrábanou alternatívou lítium-iónových článkov. Technologický  vývoj v oblasti batérii neustále napreduje a poprední výrobcovia batérii musia na tieto trendy reagovať. Bokom nezostala ani spoločnosť BYD, ktorá  začala s výstavbou svojho prvého závodu na výrobu sodíkových iónových batérií v Xuzhou, meste približne na polceste medzi Pekingom a Šanghajom. Investícia do projektu je 10 miliárd juanov (1,3 miliardy eur) a plánovaná ročná výrobná kapacita je 30 GWh sodíkových iónových batérii.

Dcérska spoločnosť BYD Findreams Battery podpísala 18. novembra v Shenzhene dohodu s gigantom na trojkolky Huaihai Group o výstavbe závodu na výrobu sodíkových batérií v Xuzhou . Spoločnosti oznámili, že urobia zo Xuzhou centrum výroby batérií pre mikro vozidlá a skútre, pretože tieto elektromobily budú najlepšie využívať sodíkovo-iónové batériové články.

BYD Seagull  môže byť prvým sériovo vyrábaným EV značky s Na+ batériou 

Toto nie je prvá spolupráca medzi BYD a Huaihai Group, pretože obe spoločnosti sa spojili, aby v novembri 2022 postavili štandardnú továreň na batérie, tiež v Xuzhou. Tento závod bude vyrábať batérie Blade s lítium-železofosfátovou chémiou (LFP). Obe spoločnosti spoločne investovali 10 miliárd juanov. V januári minulého roka sa začala výstavba a továreň s rozlohou 310 000 metrov štvorcových je takmer pripravená, pričom skúšobná výroba sa začne už v marci 2024.

spustenie sériovej výroby JMEV EV3 od Jiangling Motors.  Zdroj: JMC

Ostatní čínski výrobcovia tiež nespia. CATL v apríli oznámila, že  prvou automobilkou, ktorá použije jej Na-ion batérie, bude značka iCar od Chery Auto. Odvtedy však nebol oznámený žiadny pokrok. Vozidlo má mať 251 km dojazd podľa metodiky CLTC vďaka 21,4 kWh sodíkovo-iónovej batérii pri cene vozidla 58 800 juanov (7 488 eur).

27. decembra 2023 zišiel z výrobnej linky v Číne prvý sériovo vyrábaný elektromobil vybavený sodíkovo-iónovou batériou. Bol to hatchback JAC Yiwei vyrábaný v spoločnom podniku s Volkswagenom, ktorý používal sodíkový balík od HiNa Battery. Podľa vyjadrenia spoločnosti HiNa sa dodávky začnú koncom tohto mesiaca.

JAC Yiwei EV so sodíkovo-iónovou batériou.  Zdroj: JAC

Ďalší  elektromobil so sodíkovo-iónovou batériou 28. decembra 2023 spustil do výroby 28. decembra 2023 partner spoločného podniku Ford Jiangling Motors (JMC). Sériová výroba elektromobilu poháňaného sodíkovo-iónovou batériou s názvom JMEV EV3 je pri montáži vybavená batériou dodávanou Farasis Energy.

JMEV EV3 od Jiangling Motors.  Zdroj: JMC

Farasis Energy tvrdí, že jej batérie Na+ majú hustotu energie 140 – 160 Wh/kg a v roku 2024 uvedie na trh novú generáciu batérie Na+ s energetickou hustotou 160 – 180 Wh/kg. Do roku 2026 budú podľa spoločnosti vyrábať sodíkové balenia s hustotou 180 – 200 Wh/kg.

Sodíkovo-iónové batérie sú vo všeobecnosti lacnejšie pretože nepoužívajú pomerne drahé lítium, pretože ako katódový materiál ho nahradí sodík. Nepotrebuje ani iné drahé kovy, ako je kobalt alebo nikel, ktoré obsahujú napríklad ternárne batérie typu NMC. Majú však oproti nim nižšiu energetickú hustotu, preto sú predurčené najmä na použitie v skútroch, malých autách alebo stacionárnych úložiskách energie.

Zhrňme si klady a zápory sodíkových iónov:

Výhody:

  • Vo všeobecnosti bezpečnejšie ako lítiové batérie
  • Lepší výkon pri nízkych teplotách
  • Nižšia rýchlosť vybíjania
  • Lacnejšie na výrobu
  • Lepšie pre životné prostredie

Zápory:

  • Nižšia rýchlosť nabíjania
  • Nižšie dosiahnuteľné napätie
  • Nižšia hustota energie ako LFP batérie

Zdroj: carnewschina