Volvo EM90- špičkové elektrické MPV bolo oficiálne predstavené

Automobilka Volvo, ktorá stavia pri Košiciach svoj závod na výrobu elektromobilov potešila priaznivcov motorizmu novým klenotom. V nedeľu  12. novembra 2023 malo celosvetovú premiéru prvé plne elektrické MPV od Volva s označením  EM90.   Hoci po  oznámení jeho cenovky 818 000 juanov ( približne 105 041 eur podľa aktuálneho kurzu NBS), väčšine motoristov a priaznivcov áut na Slovensku prejde chuť na ďalšie čítanie tohto článku, treba si uvedomiť, že pri tomto aute ide o absolútnu technologickú a bezpečnostnú špičku v celosvetovom meradle. Veď Volvo EM90 je v kategórii Mercedes EQV, ktorý sa predáva s výrazne horšími parametrami a výkonmi od 81 079 eur v základe.

Zeekr 009 je sesterský model Volva EM90

Na druhej strane, výkonnejší Zeekr 009 začína v Číne na cene 500 000 juanov ( približne 64 272 eur). Pohliadnuc na minimum dizajnových zmien na karosérii aj vo vnútri Volva EM90 oproti jeho sesterskému modelu Zeekr 009, každému musí byť jasné, že miera ziskovosti švédskeho modelu, ktorý sa bude vyrábať na tých istých výrobných linkách ako čínsky Zeekr, bude viac ako slušná. Nuž, aspoň si severská značka vďaka bohatým kupujúcim svojho MPV rýchlejšie našetrí na svoj slovenský závod.

Hoci Volvo EM90 zažilo svoj celosvetový debut, za zmienku stojí, že EM90 je iba prepracovaným  elektrickým MPV Zeekr 009, ktorý sa v Číne vyrába už od novembra minulého roku. Európsky variant Zeekru, ktorý bude predávať Volvo pod označením EM90 dostal rad dizajnových a funkčných vylepšení s ohľadom na európskeho zákazníka, ale na úvod iba jednomotorovú motorizáciu s 200kW elektromotorom na zadnej náprave (RWD). Čínski motoristi dostali v jeho elektrickej dvojičke Zeekr 009 hneď na úvod verziu s pohonom všetkých kolies (4WD) s kombinovaným výkonom 2 elektromotorov na úrovni 400kW a zrýchlením 4,5 sekundy z 0 na 100km/h !!!

Plná predná maska auta je zdobená LED svetelnými bodmi a svetlometmi v tradičnom tvare Volva (Thorovo kladivo), ktoré pripomínajú tvar T, vďaka čomu je auto dobre rozpoznateľné. Rozsvietiť sa dá aj logo Volvo umiestnené v strede prednej masky. Zadná časť karosérie je vybavená LED koncovými svetlami v tvare T na oboch stranách.

Volvo EM90 je položené na platforme Geely SEA (Sustainable Experience Architecture), má rozmery 5206 mm na dĺžku, 2024 mm na šírku, 1859 mm na výšku s rázvorom 3205 mm a pohotovostnou hmotnosťou 2763 kg. Zboku sú stĺpiky A, B, C a D začiernené, aby vytvorili vizuálny efekt plávajúcej strechy spojenej s elektrickými posuvnými dverami na oboch stranách. Auto jazdí štandardne na pneumatikách Continental UltraContact UC6 265/45 R20. K dispozícii je aj voliteľná pneumatika 255/50 R19.

Hnacie ústrojenstvo pozostáva zo zadného synchrónneho motora s permanentným magnetom 200 kW a krútiacim momentom 343 Nm. Elektromotor je napájaný od  116 kWh ternárneho lítiového akumulátora, ktorý poskytuje dojazd 738 km podľa metodiky CLTC. Maximálna rýchlosť auta je obmedzená na 180 km/h a oficiálny čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h je 8,3 sekundy. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies bude uvedená na trh v budúcnosti. Elektromobil podporuje funkcie rýchleho nabíjania vysokým výkonom, keď pri použití ultra-rýchlej DC nabíjacej stanice trvá nabitie batérie z 10 % na 80 % iba 28 minút. Vozidlo zároveň podporuje funkciu odovzdávania energie inému spotrebiču alebo elektromobilu (V2L), ktorú možno použiť ako mobilný zdroj elektriny na nabíjanie rôzneho elektrického náradia a spotrebičov, ako napríklad pojazdný kávovar 😊.

Volvo EM90 je umiestnené ako luxusné veľké MPV a využíva šesťmiestne usporiadanie sedadiel v konfigurácii 2+2+2. Sedadlá v druhom rade sú vybavené funkciou „beztiažového stavu“, keď sa dajú sklopiť do polohy ideálneho rozloženia hmotnosti pasažiera s výsuvnou opierkou pod lýtka.  Ich pohodlie je podporené hrúbkou čalúnenia až 120 mm a sú vybavené sklopnými stolíkmi, držiakmi na poháre, opierkami nôh, vyhrievaním a ventiláciou. Sedadlá v treťom rade sú vybavené držiakmi na poháre a portami USB Type-C.

Vo vnútri nie sú v interiéri takmer žiadne fyzické tlačidlá, všetky funkcie sú integrované do 8-palcového prístrojového panelu a 14,5-palcovej plávajúcej obrazovky centrálneho ovládania multimediálneho systému. Špičkový audiosystém je realizovaný prostredníctvom 21 reproduktorov Bowers & Wilkins, vrátane reproduktorov zabudovaných v opierkach hlavy sedadiel, s celkovým akustickým výkonom 2460W. Okrem toho má interiér aj technológiu aktívneho čistenia vzduchu, ktorá podľa Volva dokáže odstrániť až 95 % častíc PM2,5.

Dve panoramatické strešné okná vpredu a vzadu prinášajú do interiéru auta dostatok prirodzeného svetla. Pre zadných pasažierov v druhom rade  je k dispozícii veľká stropná výklopná obrazovka a na obložení zadných dverí je ďalšia dotyková obrazovka na ovládanie rôznych funkcii a nastavenie klimatizácie.

Bezpečnosť Volva EM90 spĺňa najvyššie štandardy tradičné pre severskú značku. Auto je vybavené 30 senzormi vrátane ôsmich kamier, piatich milimetrových radarov, Lidarom a 16 ultrazvukovými radarmi na dosiahnutie pokročilých asistenčných funkcií riadenia úrovne 2+ vrátane aktívneho núdzového brzdenia, varovania pred opustením jazdného pruhu a sledovania únavy vodiča.

Na záver: Volvo svojim modelom EM90 posúva latku dokonalosti áut opäť o kúsok vyššie minimálne na európskom trhu. Pre Slovensko je to dobrá správa, lebo chystaný závod Volva pri Košiciach, aj keď bude asi vyrábať úplne iný segment vozidiel, bude mať k dispozícii špičkové technologické zázemie koncernových elektromobilov s najpokročilejšími bezpečnostnými a elektronickými technológiami. Je sa na čo tešiť nielen tým, ktorí majú na to, aby sa vozili v elektrickom skvoste pod názvom Volvo EM90.

Zdroj: carnewschina , mercedes