Kia EV5 uvedená na trh v Číne od 19 409 eur

Automobilka Kia, ktorá má na Slovensku závod pri Žiline sa rozhodla dôraznejšie zabojovať o lukratívny čínsky trh elektrických vozidiel a 17. novembra 2023  oficiálne uviedla svoj model EV5 na tamojší trh počas 21. ročníka medzinárodnej automobilovej výstavy v čínskom Guangzhou. Oficiálna predajná cena na elektrické vozidlo je 149 800 juanov ( približne 19 409 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Predpredaj Kia EV5 na čínskom trhu bol spustený už 25. augusta s počiatočnými cenami od 159 800 juanov (20 705 eur). Oficiálne zverejnená predajná cena je teda o 10 000 juanov (1 296 eur) nižšia , ako predchádzajúca cena v predpredaji.

Kia EV5 je umiestnená ako čisto elektrické SUV pre rodinu a  je prvým globálnym strategickým modelom Kia predstaveným v Číne, vyvinutý na základe platformy Kia E-GMP. Veľkosťou je EV5 porovnateľná s u nás vyrábaným crossoverom Kia Sportage vo verzii s dlhým rázvorom. Dĺžka vozidla  je 4615 mm, šírka  1875 mm, výška  1715 mm. Rázvor náprav je 2750 mm oproti 2755 mm pre model Sportage. Elektromobil je ale založený na úplne inej platforme, E-GMP s 800-voltovým elektrickým systémom.

Verzia EV5 so štandardným dojazdom je vybavená batériou od BYD typu  LFP Blade s kapacitou 64,2 kWh spojenou s motorom o výkone 160 kW a krútiacom momente 310 Nm, ktorá ponúka dojazd 530 kilometrov. Verzia s dlhým dojazdom sa môže pochváliť dojazdom až 720 kilometrov, ale oficiálna cena tohto variantu ešte nebola zverejnená. Elektrický motor s výkonom 160 kW je typ EM16 od Vitesco Automotive Electronics (Tianjin) Co., Ltd. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 185 km/h. Pohotovostná hmotnosť auta je 1870 kg. Batériu LFP vyrába spoločnosť Xiangyang Fudi Battery Co., Ltd., ktorú BYD stopercentne vlastní.

Architektúra elektrického vozidla umožňuje dodatočný priestor pre cestujúcich a batožinu. Napríklad Kia EV5 má v druhom rade rovnú podlahu, operadlo zadnej pohovky sa sklápa do jednej roviny s podlahou kufra a sú tu aj dve hlboké priehradky pod zosilnenou podlahou kufra. Sedadlo predného spolujazdca je prepojené s plášťom stredového tunela, ale to je len dekorácia: do stredu nebude možné umiestniť ďalšieho pasažiera.

Čo sa týka praktickosti, Kia EV5 obohacuje svoju ponuku o výklopnú zásuvku v pravom zadnom rade a 4litrovú centrálnu zásuvkovú chladničku s možnosťou vykurovania a chladenia jej obsahu. Medzi bezpečnostné prvky patrí 7 airbagov, asistovaná jazda na úrovni L2+ a podporné funkcie, ako je poloautomatická zmena jazdného pruhu a inteligentné parkovanie na diaľkové ovládanie.

Dizajnéri Kia zaviedli do štandardného dizajnu interiéru nečakané prvky. Napríklad na vrchnom paneli je medzi už známe dve obrazovky (každá 12,3 palca) vložený ďalší dotykový panel s uhlopriečkou päť palcov. Toto je diaľkové ovládanie dvojzónovej klimatizácie, hoci za jeho najdôležitejšie funkcie sú zodpovedné fyzické klávesy pod centrálnymi vetracími otvormi. Ovládač voliča jazdných režimov je na stĺpiku riadenia. Vnútorné ambientné osvetlenie dokáže meniť nielen farbu (64 možností), ale aj jas (10 úrovní).

EV5 podporuje bezdrôtové aktualizácie vozidiel (OTA) a digitálne kľúče UWB a je vybavený novou generáciou automobilových zábavných systémov. Jeho klimatizačný systém s tepelným čerpadlom zaisťuje klimatizáciu a auto podporuje 220V externé vybíjanie vo vnútri aj mimo vozidla.

Pokiaľ ide o popredajnú podporu vlastníkov vozidla, Kia EV5 ponúka záruku 5 rokov alebo 100 000 kilometrov na vozidlo, pričom na batériu, motor a elektronický riadiaci systém poskytuje záruku 8 rokov alebo 150 000 kilometrov. A v Číne môže zákazník navyše získať dotáciu 7 000 juanov (907 eur) na výmenu starého auta.

Kia EV5 bude vyrábať v Číne spoločný podnik Kia-Yueda v ich závode v Yancheng , asi 3 hodiny jazdy severne od Šanghaja. EV5 sa bude predávať na domácom trhu a vyvážať ju bude spoločnosť Kia-Yueda JV , ktorá predtým uviedla, že ide o prvé globálne elektrické vozidlo Kia vyrobené v Číne.  Kia plánuje každý rok odhaliť aspoň jeden elektrický automobil založený na architektúre E-GMP, aby do roku 2027 dokázala na čínskom trhu umiestniť 6 modelov EV a do roku 2030 sa bude snažiť v Číne predať 180 000 EV ročne.

Na záver už len jedno. So snahou uchytiť sa na vysoko konkurenčnom, ale lukratívnom čínskom trhu je všetko jasné. Na slovenské ceny si budeme ešte musieť počkať, ale ak to automobilka Kia s cenami neprestrelí nad úroveň VW ID.4, alebo Škody Enyaq, mohlo by ísť o predajne veľmi zaujímavé vozidlo. Napokon, na Slovensku vďaka svojmu závodu už zarobili dosť!

Zdroj: carnewschina