FAW sa pripojí k aliancii staníc na rýchlu výmenu batérií Nio, ako siedmy člen

Neustály rast počtu vlastníkov elektrických vozidiel (EV) vytvára tlak na nabíjaciu sieť a ako riešenie sa objavujú otvorené a prepojené nabíjacie siete medzi výrobcami automobilov, ale aj prudko sa rozvíjajúca služba na rýchlu výmenu batérii elektrických vozidiel. Čínska štátna automobilka First Automobile Works (FAW) sa pripojí k aliancii spoločnosti Nio na rýchlu výmenu batérií ako jej 7. člen, uvádzajú miestne médiá. FAW vlastní značku Hongqi, ktorá nedávno odhalila verziu svojho elektrického SUV Hongqi EHS7 s podporou výmeny batérie, keď požiadala o homologizáciu na trhu v Číne.

FAW je druhým najväčším členom Veľkej štvorky, štyroch najväčších štátnych automobiliek. Ďalšie tri sú SAIC Motor, Dongfeng Motor a Changan Automobile, pričom  posledná menovaná spoločnosť je už tiež členom aliancie. Súčasnými členmi aliancie Nio na rýchlu výmenu batériíGAC Group, Geely Holding, Chery Automobile, Changan Automobile, JAC a Lotus Technology. Štátna automobilka FAW by bola siedmym členom, informuje agentúra Cailin News Agency.

Predtým generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Nio pán William Li uviedol, že aliancia pod vedením Nio má sedem členov vrátane Nio a v budúcnosti sa pridajú ďalší. Zakladateľ spoločnosti, pán Li tiež dúfa, že Nio bude mať v budúcnosti okolo 10 000 staníc pre rýchlu výmenu batérii PSS (Power Swap Station , alebo SWAP), čo by stačilo na podporu služby rýchlej výmeny batérii pre približne 10 miliónov vozidiel.

Picture background
stanica pre rýchlu výmenu batérii PSS (Power Swap Station , alebo SWAP) od Nio

Nio má v súčasnosti 2 416 swap staníc v Číne a približne 40 v Európe. Asi 1000 z nich je 3. a 4. generácie, ktoré podporujú aj novú  značku Onvo od spoločnosti Nio.

Na ilustráciu toho, ako mohutným spôsobom postupuje zapájanie najväčších čínskych výrobcov elektrických vozidiel do programu unifikácie nabíjacích systémov a rozvoja služby rýchlej výmeny batérii pre EV, uveďme len niektoré významnejšie míľniky tohto procesu:

8. mája 2024 oznámilo Nio a čínsky automobilový gigant GAC Group, že ​​budú spolupracovať na vytvorení jednotného štandardu batérií a budú spoločne vyvíjať osobné autá s možnosťou výmeny batérií a stanice na výmenu batérií kompatibilné s modelmi oboch značiek. Obe strany budú rozvíjať strategickú spoluprácu v oblastiach súvisiacich s nabíjaním a službou rýchlej výmeny batérii, vrátane unifikácie štandardov batérií, výskumu a vývoja prispôsobenia vozidiel pre rýchlu výmenu batérii, správy a prevádzky batériových aktív, rozvoja výmenníkovej siete batérii a jej prevádzky, uvádza sa vo vyhlásení spoločnosti Nio. Okrem toho, budú tieto dve spoločnosti tiež podporovať vzájomné otvorenie svojich platforiem nabíjania. Nio a GAC ​​zrealizujú do konca tohto mesiaca dynamickú dátovú konektivitu, čím uľahčia nabíjanie používateľom svojich áut tým, že umožnia nielen vyhľadať a navigovať ich k nabíjačke, ale aj pripojiť sa a platiť za reláciu nabíjania prostredníctvom vzájomne prepojených aplikácií.

Značka Hyper od GAC má už modely s možnosťou výmeny batérií, ako napríklad Hyper GT, ktorý sa začal predávať v júli 2023 . Spoločnosť Hyper tiež buduje svoje vlastné stanice na výmenu batérií, pričom vlani v auguste uviedla, že má 14 takýchto zariadení. Spoločnosť GAC postavila svoju prvú stanicu na výmenu batérií v apríli 2022.

27. marca 2024 oznámili Nio a Geely Group ďalšiu spoluprácu pri prepojení nabíjacích sietí. Prostredníctvom aplikácie značky môžu používatelia vozidiel Geely pristupovať k informáciám o nabíjacích staniciach Nio v reálnom čase a vykonávať operácie, ako je skenovanie nabíjania a uskutočňovanie platieb.

11. januára 2024 JAC a Chery dosiahli strategickú dohodu o spolupráci so spoločnosťou Nio o službe rýchlej výmeny batérií a budú vykonávať strategickú spoluprácu v oblasti štandardov batérií, technológie rýchlej výmeny batérií a budovania a prevádzky servisných sietí na výmenu batérií. Na základe dohody sa stanovia štandardy rýchlej výmeny batérií a budú sa spoločne vyvíjať technológie rýchlej výmeny batérií. Okrem toho Nio a JAC vybudujú a budú zdieľať sieť staníc na rýchlu výmenu batérií. Nio tiež pomôže JAC vyvinúť moderné NEV (BEV, EREV, PHEV, FCEV).

V ten istý deň spoločnosť Nio oznámila strategickú spoluprácu s Wenergy Group a Anhui Transportation Holding Group na spoločnej výstavbe staníc na rýchlej výmenu batérií. Spoločne vybudujú 1 000 staníc na výmenu batérií s možnosťou skladovania energie, nabíjania a výmeny batérií. Budú tiež podporovať ďalšie aspekty obchodu a služby rýchlej výmeny batérií.

29. novembra  minulého roku Nio a Geely Holding podpísali dohodu o strategickej spolupráci s cieľom spoločne podporovať vývoj štandardov pre rýchlu výmenu batérie, budovanie a zdieľanie sietí na rýchlu  výmenu batérií a vývoj vozidiel s možnosťou výmeny batérií.

21. novembra 2023 podpísali Nio a Changan Automobile zmluvu o obchodnej spolupráci v oblasti služby rýchlej výmeny batérií, vďaka ktorej budú tieto dve spoločnosti spolupracovať na budovaní a zdieľaní siete na rýchlu výmenu batérií a na vývoji modelov s možnosťou výmeny batérií. Changan sa stal prvým externým členom aliancie na výmenu batérií pod vedením Nio.

Spoločnosť Nio nedávno znížila poplatok za svoj program výmeny batérií. Model BaaS (battery-as-a-service) je jedným z najrevolučnejších programov spoločnosti Nio. Spoločnosť Nio ponúka dve možnosti pre zákazníkov na svoje automobily: štandardný nákup elektromobilu aj s batériou a nákup auta bez batérie s predplatným na vymeniteľnú batériu. Predplatiteľská služba zaznamenala prvé zníženie ceny , vďaka čomu je teraz cenovo dostupnejšia pre predplatiteľov. Predplatné prvej úrovne teraz stojí 582 RMB (74 eur) mesačne, čo je výrazný pokles z pôvodných 728 RMB (93 eur).

Revolučná technológia rýchlej výmeny batérii pre EV má aj celý rad iných efektov, ktoré môžu prispieť k zatraktívneniu elektrických vozidiel. Tým najzaujímavejším je výrazné zlacnenie samotných elektrických vozidiel, nakoľko batéria predstavuje približne 30% z ceny EV. Služba rýchlej výmeny batérii je navyše už tak prepracovaná, že samotný proces výmeny batérie trvá 1- 3 minúty v závislosti od výrobcu výmenníkovej stanice, čo je menej ako trvá natankovanie nádrže benzínom. Starnutie batérie a zníženie jej kapacity s vekom už nie je predmetom obáv majiteľov EV využívajúcich túto službu, lebo pri každej výmene dostanú plne nabitú a pretestovanú batériu, ktorú odovzdajú pri nasledovnej výmene. Cena za nabíjanie môže byť výrazne znížená vďaka tomu, že pre nabíjanie uskladnených batérii na PSS (SWAP) stanici sa prednostne používa energia v období jej prebytku na trhu a teda aj jej minimálnej ceny, čo sa pravdepodobne najviac prejaví v samotnej ziskovosti služby. V neposlednej miere, PSS (SWAP) stanice môžu byť výrazným stabilizujúcim faktorom v elektrizačnej sústave krajiny a s pribúdajúcim počtom týchto staníc bude tento faktor ešte významnejší.

Nedá sa predpokladať, kedy sa uskutoční plánovaná návšteva našich vládnych predstaviteľov v Čínskej ľudovej republike, ale téma zavedenia tejto modernej služby na Slovensku by mala byť významnou súčasťou rokovaní. Dúfajme, že pán premiér Robert Fico sa plne uzdraví čím skôr, aby sme na Slovensku mohli aj touto technológiou začať doháňať to katastrofálne zaostávanie v oblasti moderných technológii, zvlášť v oblasti elektrickej dopravy.

Zdroj: carnewschina, cnevpost