Ako v Číne investujú do nabíjacej infraštruktúry

 Keď sa v našich mienkotvorných médiách niečo spomína na tému vyspelého automobilového sveta, zvyčajne sa oprávnene začne Nemeckom, Švédskom, USA, Francúzskom a pokračuje sa ďalšími európskymi krajinami. Politicky korektne sa pritom zabúda na Čínu, Rusko, Turecko a iné krajiny, ktoré výrobnými kapacitami a vysokými technológiami násobne prevyšujú “automobilovú veľmoc”, za akú mnohí motoristickí novinári Slovensko pasujú. Aby nevznikol mylný dojem, teším sa aj ja z každého úspechu firiem vyrábajúcich vyspelé, aj menej vyspelé výrobky na Slovensku. Ale pravdu povediac, ak si odmyslíme kritérium výroby na jedného obyvateľa, do veľmoci máme ďaleko!!!

Nastupujúca éra automobilizmu bude bezpochyby érou postupného zvyšovania podielu bezemisných áut. Za také sa považujú predovšetkým elektrické automobily a autá na vodíkový pohon. A k nim treba vybudovať infraštruktúru. Sú aj viac, či menej úspešné snahy o jej vybudovanie na Slovensku, ale ak si máme zobrať pre seba nejaký vzor, tak sa musíme pozrieť poriadne ďaleko za naše hranice. Ako to robia v Číne ponúkneme v tomto článku na časovom výbere článkov z roku 2020, z rôznych zdrojov.

Nabíjacia služba DiDi-China Southern Power Grid EV v Hainane.

Portál electrive píše 15.04.2020 o plánoch rozvoja nabíjacej infraštruktúry v Číne nasledovne:

Dve najväčšie energetické spoločnosti v Číne, State Grid a China Southern Power Grid, intenzívne investujú do rozšírenia nabíjacej infraštruktúry. Spoločnosť State Grid plánuje len v tomto roku poskytnúť 2,7 miliárd juanov a China Southern Power Grid plánuje do štyroch rokov poskytnúť 25,1 miliardy juanov. Spoločnosť State Grid chce vybudovať 78 000 nových nabíjacích miest, z toho 53 000 nabíjacích miest v súkromných obytných budovách a 18 000 na verejné použitie. . China Southern Power Grid plánuje v nasledujúcich štyroch rokoch vybudovať 150 veľkých nabíjacích parkov a okolo 380 000 nabíjacích bodov.

Karuselový parkovací dom s plnou nabíjacou infraštruktúrou v Číne

Wang Yanfang, hovorca spoločnosti State Grid, vysvetlil, že „očakáva sa, že tento krok zvýši príjmy z predaja elektromobilov o viac ako 20 miliárd juanov a podporí výrobu  komponentov nabíjacej infraštruktúry, ako aj  celé priemyselné odvetvia výroby elektromobilov. “

Celkovo Čína plánuje do konca roka 2020 napumpovať viac ako 10 miliárd juanov (okolo 1,3 miliardy eur) do odvetvia nabíjacích infraštruktúr, čím by urýchlila inštaláciu 200 000 nových nabíjacích staníc, z toho 20 000 na verejné použitie. Opatrenia ohlásila Národná komisia pre rozvoj a reformy. Podľa údajov z odvetvia bolo ku koncu marca 2020 v Číne 542 000 verejných nabíjacích staníc. Či sa tieto čísla podarilo naplniť, ukážu najbližšie mesiace.

Čínska vláda chce tiež z nabíjacích staníc umožniť zber komplexných dát o elektromobiloch. Sun Huifeng, prezident CCID Consulting, pre ChinaNewsDaily uviedol, že prevádzkovatelia nabíjacích staníc  budú mať prístup k veľkému množstvu dát, ktoré by mohli podnietiť širší trh služieb týkajúcich sa elektromobilov. „Môžu napríklad ponúkať informácie o batérii, návykoch používateľa, polohe vozidiel a ďalšie údaje. Vďaka takýmto údajom je možné ďalej rozširovať služby vrátane hodnotenia ojazdených vozidiel a portrétov používateľov, “uviedol Sun.

Chinadaily vo svojom článku z 15.08.2020 píše, že ako ukazujú údaje z odvetvia, počet nabíjačiek elektrických vozidiel na verejné použitie v Číne sa na konci júla 2020 pohyboval okolo 566 000. V júli 2020 bolo podľa Aliancie pre podporu nabíjacej infraštruktúry elektrických vozidiel, pridaných 7 834 nových nabíjačiek.

Celkové množstvo nabíjacích zariadení pre elektrické vozidlá v Číne stúplo na konci júla 2020 o 27,6 percenta na 1,34 milióna.

Čína, ako najväčší trh s automobilmi, zaznamenala v júli silný prírastok v sektore (NEV) bez-emisných a nízko-emisných vozidiel ( batériové elektromobily a PHEV), keď výroba a predaj medziročne vzrástli o 15,6 percenta a 19,3 percenta, ukazujú údaje z Čínskej asociácie výrobcov automobilov.

Na portáli yicaiglobal z 20. novembra 2020 sa píše o plánoch čínskej spoločnosti State Grid Corporation postaviť ďalších 300 000 inteligentných nabíjacích staníc, ako súčasť svojej inteligentnej nabíjacej siete pre NEV, ktorá je už dnes najrozsiahlejšou na svete, uvádza sa v správe spoločnosti CNR News.

Inteligentná nabíjacia sieť State Grid, ktorá pomáha spájať spoločnosti prevádzkovateľov nabíjacích staníc s používateľmi elektrických automobilov, je pripojená približne k miliónu nabíjacích staníc a slúži 5,5 miliónom majiteľov automobilov s nulovými emisiami, uvádza sa v správe s odvolaním sa na štátnu sieť.

Otvorená platforma je pripojená k 93 percentám všetkých verejných nabíjacích staníc v krajine, čo predstavuje 626 000 nabíjačiek a 66 percent z celkového počtu na svete. Je tiež pripojená k 43 percentám všetkých súkromných nabíjacích staníc, celkovo okolo 350 000. Tieto zahŕňajú rôzne zariadenia vrátane rýchlonabíjacích DC staníc na rýchlostných cestách, mestských verejných nabíjacích staníc, nabíjacích staníc verejnej dopravy, množstvo súkromných spoločností a napájania parkovísk v prístavoch, na železničných staniciach a  letiskách.

Majitelia NEV majú prístup k službám prostredníctvom aplikácie. Platforma využíva technológiu inteligentnej siete na upozornenie vodičov na možnosť nabíjania počas nižšieho zaťaženia siete, alebo vtedy, keď je dopyt po elektrickej energii mimo špičku. To im prináša nielen lacnejšie sadzby, ale tiež pomáha zaistiť bezpečnosť energetickej siete. Elektrické autá môžu tiež dodávať energiu späť do siete počas špičiek a stať sa tak formou pojazdnej elektrárne. (!!!)

Podľa ministerstva priemyslu a informačných technológií mala Čína k septembru 2020 1,42 milióna nabíjacích staníc. Všetky nabíjacie stanice budú integrované do jednej riadiacej platformy v priebehu nasledujúcich piatich rokov a budú sa zdieľať v čo najväčšej miere, uviedol 3. novembra námestník ministra Xin Guobin.

Čo na záver?

Ak si spočítame prírastok verejných nabíjacích staníc v Číne od konca marca do konca septembra 2020, dostaneme sa k číslu 84 000. Keď si toto číslo vydelíme 6 mesiacmi zistíme, že v Číne mesačne pribudne 14 000 verejných nabíjacích staníc pre EV a PHEV.  

Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov áut (ACEA) je v krajinách Európskej únie v súčasnosti len približne 144 000 a v celej Európe asi 185 000 nabíjacích staníc. ACEA uvádza, že až tri štvrtiny zo všetkých nabíjačiek pripadajú na štyri krajiny – Holandsko, Nemecko, Francúzsko a Veľkú Britániu. Na Slovensku ich máme podľa údajov ACEA 507. Z tohto pohľadu niet čo oslavovať, veď v susednom Rakúsku ich funguje 4 975. Ale až tak zle na tom nie sme. Česká republika má dvojnásobný počet obyvateľov, no nabíjacích staníc len o 51 viac. A to nehovoríme o 40-miliónovom Poľsku s približne 800 nabíjačkami, alebo o Rumunsku, ktoré je šesťkrát väčšie ako Holandsko, ale prevádzkuje iba 125 staníc. ( Zdroj: auto.pravda z 10.12.2020). K tomu už nie je čo dodať!

nabíjacia infraštruktúra na Slovensku aj keď pomaly, ale rastie!