Lock-downové elektrizujúce vozidlá – pokračovanie č.3

Nastalo oteplenie, aj keď asi iba dočasné, lebo v polovici januára by mala byť zima na vrchole svojej sily. Lock-down sa zatiaľ naši predstavitelia zrušiť nechystajú a tak stále máme dosť času si pozrieť niečo nové z oblasti bez emisných vozidiel. Keď nás skoro všetkých zaočkujú a my sa budeme môcť slobodne nadýchnuť, potom … No, radšej to naše tempo nebudeme prerátavať!

Spoločnosť VoltAuto ponúka v 7. pokračovaní Výberu zaujímavostí zo sveta elektromobility krátky obzor mestského elektromobilu ORA Good Cat od spoločnosti Great Wall. Je to ich štvrtý sériový elektromobil. Príťažlivý retro štýl auta je dielom bývalého dizajnéra Porsche. Poháňa ho elektromotor o výkone 105kW, a batérie o kapacite 48, alebo 59kWh mu zabezpečia dojazd 400 – 500km (NEDC). Elektromobily značky SERES sa dostali do predajnej siete v Nemecku ( majú 180 dílerských centier). SERES je ovládaná spoločnosťami Dongfeng a SOKON. Martin Iberhard, bývalý spoluzakladateľ spoločnosti Tesla, robí v SERES riaditeľa pre inovácie. V tomto roku začne v Nemecku predaj elektrického crossoveru SERES 3, ktorý je o niečo menší ako SERES SF5. Poháňa ho elektromotor s výkonom 163k., ktorý roztáča predné kolesá. LiPO batéria poskytuje autu dojazd 405km (NEDC) a dá sa dobiť z 0 na 80% za pol hodiny ( z rýchlej DC nabíjačky). Auto s hmotnosťou 1690kg dosahuje maximálnu rýchlosť 155km/h. Cena v Nemecku na dané auto sa očakáva od 36 000 Eur. Po odpočítaní miestnej dotácie ( asi 9,5 tisíc Eur) bude už cena zaujímavejšia. V pánoch spoločnosti je tak isto aj predaj v Nemecku väčšieho SERES 5.

V Nemecku sa začali predávať aj iné čínske elektromobily, ako napr. AIWAYS U5. Spoločnosť Great Wall plánuje vytvoriť novú značku pre prémiové EV. Takéto prémiové pod-značky majú aj iní výrobcovia v Číne.

Výber zaujímavostí od spoločnosti VoltAuto ponúka v 8. pokračovaní svojho seriálu pohľad na novinku Lynk & Co Zero EV, ktorú už testujú na skúšobnom polygóne. Elektromobil ponúka pohon oboch náprav prostredníctvom dvojice elektromotorov so sumárnym výkonom 544k., ktoré zrýchlia vozidlo z 0 na 100km/h do 4 sekúnd. Batéria s kapacitou 80kWh ponúka dojazd okolo 700km. Predpokladaný nábeh sériovej výroby sa očakáva do polovice roku 2021.

Elektrický crossover s vodíkovým pohonom (FCEV) Changan CS 75 by sa mal v tomto roku dostať k prvým zákazníkom. Nie je to jediná čínska značka, ktorá koketuje s týmto druhom pohonu. Grove Hydrogen Automotive z Wuhanu predstavila zrazu dva modely, ktoré využívajú energiu syntézy vodíka a vzdušného kyslíka na generovanie elektrickej energie v palivových článkoch na výrobu elektriny pre pohon auta. Za špičkové spracovanie dizajnu zodpovedá európske dizajnové štúdio v Barcelone. Modely SUV Granit a sedanu Obsidian spája okrem zaujímavého dizajnu aj pohonná jednotka, ktorá umožňuje na jedno natankovanie vodíkom prejsť až 1200 km. Tlakové nádoby na vodík zaberajú v aute značné miesto, preto aj vozidlá majú celkom “slušné” rozmery. Koncern VW otvoril výskumno-vývojové centrum v Číne. Taktiež posilnil svoje postavenie v spoločnom podniku SOL ( JAC/VW), kde sa vyrábajú už tri modely EV. Výrobný závod má kapacitu 300 000 áut ročne. Spoločnosť GAC začal skúšobnú prevádzku áut a batériami z obsahom grafénu. Toto riešenie umožňuje nabiť akumulátor z 0 na 80% za 10 minút, nakoľko grafén výrazne zvyšuje vodivosť elektród bez rizika prehriatia batérie. Ak sa toto riešenie osvedčí, bude to znamenať veľký posun pre praktické využívanie elektromobilov. Podľa údajov The wall street journal, akcie čínskej spoločnosti NIO za rok 2020 vyrástli 11násobne a kapitalizácia spoločnosti dosahuje 70 mld.USD. Je to viac ako majú koncerny GM, alebo Ford. Tieto tendencie podporuje aj politika Číny v oblasti emisii, kde do 2025 roku až 20% predaných áut musí byť elektrických (EV), alebo s vodíkovým pohonom (FCEV). Do roku 2035 ich podiel má dosiahnuť 50%. Vďaka informačnej kampani čínskej vlády si podľa prieskumov až 50% číňanov si chce ako ďalšie kúpiť práve elektrické auto.

Na záver tradične predstavenie jedného pekného elektrického auta. Tentoraz nesiahneme po netradičných čínskych výrobcoch, ale predstavíme nám známu značku – Nissan. Nepôjde ale o nám už známy Leaf 1. či 2. generácie, ale elektromobil, ktorý posúva značku do budúcnosti – Nissan Ariya. Ak rozumiete po rusky, pozorne počúvajte. Ak viete po anglicky, ešte pozornejšie čítajte titulky. Ak sa vám nechce nič z toho, nalejte si dobrého vínka a užívajte “log-down”, pri peknom videu od daciaklubmd.

Pokračovanie hádam na budúce, po ďalšom “log-downe”. 😊