Výmenníkové stanice batérii – 1. časť -NIO, nabitá batéria za tri minúty

Rozvoj elektromobility za sebou ťahá nielen vývoj nových áut, ale v nemenšej miere aj vývoj nových konštrukcii a technológie výroby batérii, či inovácie v oblasti nabíjacích  technológii. Popri nových batériách so zvýšenou kapacitou skladovanej energie, či možnosťou vysokovýkonného nabíjania, sa rovnako rýchlo vyvíjajú aj inovatívne nabíjacie systémy.

História a budúcnosť … Foto:  NIO

Rok 2021 sa stáva rokom, v ktorom  technológia rýchlej výmeny akumulátora elektrického vozidla potvrdila svoju efektívnosť a  možnosť komerčného použitia.

Počas niekoľkých rokov, technológia expresnej výmeny elektrických batérií vozidla bola podporovaná len čínskou spoločnosťou NIO, pričom táto vyvinula aj elektromobily, v ktorých sa obidva systémy – tradičné nabíjanie a rýchla výmena batérie – dostávajú používateľsky na jednu úroveň.

Prišiel na nabíjanie. Presnejšie, na výmenu vybitej, za nabitú batériu. Foto: NIO

Podľa NIO, počet „swapových relácií“, to znamená, vykonaných procesov  výmeny batérie na značkových „swapových staniciach“ presiahli 3 milióny. Pri tomto čísle azda už môžeme prestať sledovať počet „swapových relácií“, pretože expresná výmena batérii stala rovnakým rutinou, ako bežné nabíjanie.

Policajné NIO ES6 na swapovej stanici. Stačia 3 minúty a v aute je plne nabitá batéria. Je to ešte rýchlejšie, než natankovanie plnej nádrže na benzínovom aute! Foto: NIO

V polovici novembra 2021 dosiahol počet nabíjacích a výmenníkových staníc NIO 623 kusov. Zároveň spoločnosť NIO vyvíja aj svoju značkovú sieť klasických nabíjacích staníc, pričom už zriadila 576 nabíjacích lokalít s 3226 nabíjacími portami.

Výmenníková stanica batérii od NIO

V súčasnosti výstavba každej nabíjacej a výmenníkovej stanice stojí NIO ~ 250 tisíc $. Je to takmer dvakrát menej, ako na začiatku projektu. Je jasné, že čím viac staníc, tým viac “ swapových výmen“ a teda systém bude nákladovo efektívnejší. Do roku 2025 by sa mal počet takýchto staníc zvýšiť na 3000 kusov. A toto nie je konečné číslo.

Dobehnúť NIO…

Príklad úspechu NIO na trhu vytvárania siete výmenníkových „swapových“ staníc batérii prinútila ostatných čínskych výrobcov automobilov  začať sa zaoberať vývojom a vytváraním takýchto sietí, a tiež výrobou elektrických vozidiel, ktoré budú podporovať tento dvojaký formát nabíjania batérii.

Výmenníková Swap” stanica Geely E-Energee

Ďalším veľkým autokoncernom je Geely, ktorý začal s budovaním vlastnej siete výmenníkových staníc s funkciou expresnej výmeny batérie pod názvom e-Energee. Teraz je k tomuto procesu pripojil ďalší čínsky výrobca automobilov.

Tretí bude….?

Skupina GAC, ktorá je v prvej  desiatke najväčších čínskych výrobcov automobilov, oznámila, že v rámci svojej elektrickej značky  Aion začína rozvoj novej stratégie pod názvom:  “2⁶ Energy Initiative”.

Jeho podstatou je, že na základe novej elektrickej  platformy GEP 3.0, počnúc od roku 2023, celé spektrum vyrobených elektrických vozidiel bude podporovať funkciu  rýchlej výmeny akumulátora.

GAC Aion je ďalšia značka, ktorá bude mať duálny režim  výberu nabíjania

Skutočnosť, že koncern GAC sa rozhodol vyvinúť vlastné „swap technológie“  nie je prekvapením. Naopak, je isté, že tento vývoj sledovali  a analyzovali  veľmi pozorne. Koniec koncov, GAC a NIO majú spoločný podnik na výrobu elektrických áut (HYCAN). Vedenie GAC Group sa pravdepodobne presvedčilo, že projekt NIO bol priaznivo prijatý majiteľmi  čínskych elektrických vozidiel a rozhodlo sa vstúpiť do tejto rieky.

P.S.

Nie je už taká vzdialená budúcnosť, kedy sa oba systémy (klasické nabíjanie a výmena batérií) budú vyvíjať a používať rovnocenne a zvyšujúci sa počet  výrobcov elektromobilov začne vyrábať vozidlá prispôsobené aj na rýchlu výmenu batérie. Tiež s veľkou pravdepodobnosťou možno predpokladať, že aj samotné batérie elektromobilov a ich montážne štandardy budú nakoniec unifikované. Tento proces sme nedávno mohli sledovať vo sfére mobilných telefónov, teraz sa to deje v sektore elektro-skútrov, kde už dnes sú  vyvinuté swapové systémy výmeny batérii a to nielen v Číne, ale aj v Európe, a čiastočne v Spojených štátoch.

Každý rok viac a viac zaujímavejšie …