Výmenníkové stanice batérii – 1. časť -NIO, nabitá batéria za tri minúty
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2021/11/image-168.png)
Rozvoj elektromobility za sebou ťahá nielen vývoj nových áut, ale v nemenšej miere aj vývoj nových konštrukcii a technológie výroby batérii, či inovácie v oblasti nabíjacích technológii. Popri nových batériách so zvýšenou kapacitou skladovanej energie, či možnosťou vysokovýkonného nabíjania, sa rovnako rýchlo vyvíjajú aj inovatívne nabíjacie systémy.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2021/11/image-175.png)
Rok 2021 sa stáva rokom, v ktorom technológia rýchlej výmeny akumulátora elektrického vozidla potvrdila svoju efektívnosť a možnosť komerčného použitia.
Počas niekoľkých rokov, technológia expresnej výmeny elektrických batérií vozidla bola podporovaná len čínskou spoločnosťou NIO, pričom táto vyvinula aj elektromobily, v ktorých sa obidva systémy – tradičné nabíjanie a rýchla výmena batérie – dostávajú používateľsky na jednu úroveň.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2021/11/image-177.png)
Podľa NIO, počet „swapových relácií“, to znamená, vykonaných procesov výmeny batérie na značkových „swapových staniciach“ presiahli 3 milióny. Pri tomto čísle azda už môžeme prestať sledovať počet „swapových relácií“, pretože expresná výmena batérii stala rovnakým rutinou, ako bežné nabíjanie.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2021/11/image-179.png)
V polovici novembra 2021 dosiahol počet nabíjacích a výmenníkových staníc NIO 623 kusov. Zároveň spoločnosť NIO vyvíja aj svoju značkovú sieť klasických nabíjacích staníc, pričom už zriadila 576 nabíjacích lokalít s 3226 nabíjacími portami.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2021/11/image-181.png)
V súčasnosti výstavba každej nabíjacej a výmenníkovej stanice stojí NIO ~ 250 tisíc $. Je to takmer dvakrát menej, ako na začiatku projektu. Je jasné, že čím viac staníc, tým viac “ swapových výmen“ a teda systém bude nákladovo efektívnejší. Do roku 2025 by sa mal počet takýchto staníc zvýšiť na 3000 kusov. A toto nie je konečné číslo.
Dobehnúť NIO…
Príklad úspechu NIO na trhu vytvárania siete výmenníkových „swapových“ staníc batérii prinútila ostatných čínskych výrobcov automobilov začať sa zaoberať vývojom a vytváraním takýchto sietí, a tiež výrobou elektrických vozidiel, ktoré budú podporovať tento dvojaký formát nabíjania batérii.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2021/11/image-173.png)
Ďalším veľkým autokoncernom je Geely, ktorý začal s budovaním vlastnej siete výmenníkových staníc s funkciou expresnej výmeny batérie pod názvom e-Energee. Teraz je k tomuto procesu pripojil ďalší čínsky výrobca automobilov.
Tretí bude….?
Skupina GAC, ktorá je v prvej desiatke najväčších čínskych výrobcov automobilov, oznámila, že v rámci svojej elektrickej značky Aion začína rozvoj novej stratégie pod názvom: “2⁶ Energy Initiative”.
Jeho podstatou je, že na základe novej elektrickej platformy GEP 3.0, počnúc od roku 2023, celé spektrum vyrobených elektrických vozidiel bude podporovať funkciu rýchlej výmeny akumulátora.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2021/11/image-171.png)
Skutočnosť, že koncern GAC sa rozhodol vyvinúť vlastné „swap technológie“ nie je prekvapením. Naopak, je isté, že tento vývoj sledovali a analyzovali veľmi pozorne. Koniec koncov, GAC a NIO majú spoločný podnik na výrobu elektrických áut (HYCAN). Vedenie GAC Group sa pravdepodobne presvedčilo, že projekt NIO bol priaznivo prijatý majiteľmi čínskych elektrických vozidiel a rozhodlo sa vstúpiť do tejto rieky.
P.S.
Nie je už taká vzdialená budúcnosť, kedy sa oba systémy (klasické nabíjanie a výmena batérií) budú vyvíjať a používať rovnocenne a zvyšujúci sa počet výrobcov elektromobilov začne vyrábať vozidlá prispôsobené aj na rýchlu výmenu batérie. Tiež s veľkou pravdepodobnosťou možno predpokladať, že aj samotné batérie elektromobilov a ich montážne štandardy budú nakoniec unifikované. Tento proces sme nedávno mohli sledovať vo sfére mobilných telefónov, teraz sa to deje v sektore elektro-skútrov, kde už dnes sú vyvinuté swapové systémy výmeny batérii a to nielen v Číne, ale aj v Európe, a čiastočne v Spojených štátoch.
Každý rok viac a viac zaujímavejšie …