Prečo elektromobily znížia spotrebu elektriny

Len niekoľko kilometrov od Liptovského Hrádku sa nachádza jeden z unikátov našej energetiky – naša najväčšia prečerpávacia vodná elektráreň ( PVE ) Čierny Váh. Tí, ktorí ste tento malebný kút Slovenska neďaleko Kráľovej Lehoty navštívili viete, že široko-ďaleko okolo žiadna veľká rieka netečie. Presnejšie, tečie tam Čierny Váh, no vody je v ňom tak málo, že ho môžete aj prebrodiť.  Napriek tomu uvidíte nádhernú a pomerne veľkú vodnú plochu ukrytú v malebnej doline. No to podstatné na tejto elektrárni sa nachádza v nadmorskej výške 1160 m na vrchole blízkej hory. Horná nádrž, na brehu ktorej sa vám odkryje nádherný výhľad na Tatry.

PVE Čierny Váh

Prichádza noc. Mestá zaspávajú, ale elektrické motory v PVE Čierny Váh sa prebúdzajú. Presnejšie povedané, nie motory, ale reverzibilné turbíny poháňané mohutnými elektromotormi. Sú poháňané energiou z iných elektrární, pretože v noci je jej nadbytok. Svetlá v domoch zhasli. A teraz motory otáčajú turbínami v opačnom smere a čerpajú vodu zo spodnej priehrady do hornej nádrže.

Po niekoľkých hodinách sa ráno po celej krajine rozozvonia budíky. Mestá sa prebúdzajú, v kuchyniach sa zapínajú svetlá, elektrické varné kanvice pripravujú vodu na čaj, či kávu a na elektrických platniach rozvoniava kaša, zohrievajú sa tvarohové koláče, pripravujú sa  miešané vajíčka s cibuľou a slaninou, pečú sa placky. Mlynčeky na kávu, kávovary, všetky druhy mixérov, odšťavovače a hriankovače spotrebúvajú gigawatty elektriny. Na predmestiach od 5. hodiny rána sa elektrické vlaky ponáhľajú do metropoly a späť, v metropole samotnej  ožijú električky a trolejbusy. Po hodine – dvoch sa zapínajú stroje vo fabrikách, klimatizácie v kanceláriách a tisíce počítačov po všemožných úradoch.

Spotreba elektrickej energie prudko stúpa. Za presmerovanie vodných tokov zodpovedá zamestnanec služby PVE Čierny Váh v tradičnej pracovnej uniforme. Teraz  tečie voda zhora dolu. A turbíny sa otáčajú tam, kde je to potrebné. Teraz vyrábajú elektrinu. Tento cyklus sa opakuje zo dňa na deň.

PVE Čierny Váh pravdepodobne spotrebuje viac elektriny ako vyrába. Bola to však ona, ktorá umožnila upustiť od výstavby inej klasickej elektrárne, či už ide o tepelnú elektráreň, alebo vodnú elektráreň .

pohonná sústava elektromobilu

Takže, je treba pochopiť jednu jednoduchú vec. Elektrické vozidlo je miniatúrna PVE Čierny Váh . Moderné elektrické vozidlá sú vybavené batériami s kapacitou 50 – 100 kilowatthodín. Poskytujú dojazd 300 – 600 km na jedno nabitie. Ale tento nepotrebujeme každý deň.

Záver je jednoduchý. Dvojcestné elektromery už existujú. Svoje auto nabíjate v noci za lacnú tarifu na 100% kapacity akumulátora. A nastavíte auto tak, že ráno odovzdá napríklad 50% kapacity späť do siete. Ale už za drahú tarifu. Raz mesačne, alebo ročne vám príde červený šek na výplatu peňazí za odovzdanú elektrinu. Pre vás výhodné a je to prospešné aj pre energetickú spoločnosť, pretože už nemusí investovať do výstavby takýchto elektrární. Najdôležitejšie je, že táto technológia už funguje. A nielen že funguje, ale v Japonsku už sa používa!

veterná elektráreň

Pokračujme v tejto úvahe ďalej. Prečo donedávna bolo tak málo veterných a solárnych elektrární? Pretože fungujú iba vtedy, keď svieti slnko a vietor fúka. Prichádza večer,  v domoch sa zapínajú svetlá, ale vietor utícha a slnko zapadá. A na to aby sa využila energia vetra a slnka, sú potrebné batérie. Elektrické autá sú batérie na kolesách.

Kam umiestniť toľko solárnych panelov? Veľmi jednoduché – na streche vlastného  domu. Panely sa splácajú za 4 až 6 rokov, ale je tu jedna vec: panely potrebujú batérie a tie stoja  rovnako, alebo dokonca viac.

Záver z toho je opäť jednoduchý. Nekupujte samostatné batérie. Kúpte si ich s elektrickým autom. Každú svetelnú hodinu, keď je elektrický automobil vo vašej garáži, sa nabíja. A nabíja sa zadarmo. 

Jednoduchá aritmetika. Povedzme, že máte skromný vidiecky dom 10 na 10 metrov. Polovica strechy je otočená na sever a nehodí sa na inštaláciu fotovoltaických panelov.  Plocha strechy je vďaka výčnelkom väčšia, no zaokrúhlime plochu na 50 m².

Na každý meter štvorcový strechy za pekného dňa dopadne jeden kilowatt slnečnej energie za hodinu. Účinnosť moderných solárnych panelov presahuje 20%, ale poďme to zaokrúhliť len na 20%.  Takže z pekných 50 metrov štvorcových získate 10 kilowattov elektrickej energie za hodinu. Za 10 hodín plne nabijete zaparkovanú Teslu.

PVE na kolesách v Japonsku

To je v ideálnych podmienkach. Hovoríte, že u nás  prší, sneží a v zime je tma. Existuje teda výskum z Máp Google. Ten tvrdí, že takéto strechy sa vyplácajú v Newfoundlande v Kanade. Je to nie o trochu, ale poriadne  severnejšie od Žiliny, či Prešova.

Záver záverovič!

So šírením elektrických vozidiel sa maximálna (denná  špičková) spotreba elektrickej energie zníži, hoci sa zvýši jej celková spotreba. Veterné a solárne elektrárne budú mať zmysel. Staré tepelné elektrárne budú zatvorené. Vzduch bude čistejší a príroda sa nám poďakuje!

P.S. Tip na pekný výlet! Ak máte auto a voľný deň, vydajte sa so svojou rodinou na PVE Čierny Váh. Je to veľmi malebná krajina a ten čistý vzduch…