Lotus Emeya – superšportový sedan s výkonom 675 kW za 86 161 eur

Lotus bol predtým britským výrobcom výkonných automobilov. Kvôli finančnej nestabilite Lotus často menil majiteľa. V roku 1996 britská automobilka skončila pod malajzijským Protonom. A po 21 rokoch Geely Group získala Proton aj Lotus. Elektrické vozidlá bývalého britského výrobcu automobilov sa teraz vyvíjajú a vyrábajú v čínskom meste Wuhan. V roku 2022 Lotus uviedol na trh svoj prvý výkonný elektromobil v triede SUV Eletre. Teraz Lotus Emeya vstúpil aj na čínsky trh. Len pre zaujímavosť, Lotus Emeya dostal pre miestny trh čínske meno  – Fanhua ( po slovensky rozkvitnutý kvet).

Lotus Emeya vstupuje na čínsky trh so štyrmi úrovňami výbavy a širokým cenovým rozpätím 668 000 – 1 180 000 juanov (približne 86 161152 201 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Tento super sedan má pod kapotou až 675 kW inštalovaného výkonu troch elektromotorov, majiteľovi ponúkne dojazd 650 km a luxusný štvormiestny interiér. Lotus Emeya sa dostane na európske trhy v  druhom polroku 2024.

Lotus Emeya je veľký, športový sedan s moderným aerodynamickým štýlom. Jeho predná časť má dvojúrovňové tenké denné svetlá a skosenú líniu kapoty. Svetlomety modelu Emeya sú umiestnené v prednom nárazníku. Tento sedan má tiež zaťahovacie kľučky dverí a elegantnú líniu strechy.  Emeya ponúka niekoľko pokročilých aerodynamických riešení. Má aktívny prívod vzduchu pod prednú kapotu, aktívny predný spojler, aktívny zadný spojler a zadný difúzor. Aktívny predný spojler sa automaticky vysunie pri rýchlostiach nad 110 km/h a vytvorí prítlak 76 kg. Zadný spojler Lotusu Emeya sa aktivuje pri rýchlostiach nad 90 km/h a poskytuje prítlak až 215 kg. 

Rozmery Lotusu Emeya sú: dĺžka 5139 mm, šírka 2005 mm, výška 1459 mm s rázvorom 3069 mm. Kvôli prehľadnosti Lotus Emeya je o 176 mm dlhší, o 39 mm širší a o 64 mm vyšší ako Porsche Taycan. Podľa predstaviteľov Lotusu je 12 prvkov karosérie tohto super výkonného elektrického sedanu vyrobených z karbónu (vrátane kapoty, strechy a nárazníkov).  Lotus Emeya dostal nasledovné farby karosérie: biela, žltá, čierna, sivá, oranžová a matná čierna (len pre výbavu R+ Black Gold). 

Lotus Emeya ponúka dve možnosti pohonu:

Dva elektromotory s pohonom všetkých kolies 4WD (Emeya, Emeya S+) s celkovým výkonom sústavy 450 kW, krútiacim momentom 710 Nm, zrýchlením 0-100 km/h za 4,15 sekundy a maximálnou rýchlosťou 250 km/h. Energiu motorom dodáva 102-kWh ternárna batéria NMC zabezpečujúca dojazd 650 km (CLTC).

Tri elektromotory s pohonom všetkých kolies 4WD (Emeya R+) s celkovým výkonom sústavy 675 kW, krútiacim momentom 985 Nm, zrýchlením 0-100 km/h za 2,78 sekundy a maximálnou rýchlosťou 256 km/h. Motory napája 102-kWh ternárna batéria NMC poskytujúca dojazd 520 km (CLTC).

Podľa oficiálnych údajov je Emeya s tromi elektromotormi rýchlejšia ako Porsche Taycan Turbo S, ktoré zrýchli na 100 km/h za 2,8 sekundy. Lotus Emeya R+ má navyše 2-stupňovú automatickú prevodovku. Ďalšími skvelými prvkami Lotus Emeya sú vzduchové odpruženie, riadenie zadných kolies a voliteľné 10-piestikové brzdové strmene vpredu. 

Lotus Emeya má 34 asistenčných jazdných senzorov, vrátane 4 LiDARov a 2 4D radarov s milimetrovými vlnami, ktoré pomáhajú pri inteligentnej jazde po diaľnici a automatickom parkovaní. 

Vo vnútri zostáva Lotus Emeya verná štýlu použitému v elektrickom SUV Eletra. Má veľkú stredovú obrazovku s priemerom 15,1 palca. Volant tohto sedanu má štyri lúče a ploché dno. Za volantom nájdeme páčky radenia a extrémne úzky prístrojový panel s uhlopriečkou 12,6 palca. Predný spolujazdec Lotusu Emeya má tiež tento 12,6-palcový LCD „pásik“. Výkonný elektrický sedan dostal štyri farebné varianty interiéru: Moonstone (sivá), jantárová (žltá a biela), turmalínová (čierna) a čierna (len pre výbavu R+ Black Gold).

Sedadlá Lotusu Emeya sú potiahnuté kožou Nappa a Alcantara a nad hlavou pasažierov  sedanu je veľké strešné okno. Štandardne má Emeya vo vnútri 15 reproduktorov značky KEF. Vyššie výbavy majú 23 reproduktorov od slávneho britského výrobcu audio produktov. Lorus Emeya má štandardne päť sedadiel. Štvormiestne usporiadanie je však dostupné ako voliteľná výbava. 

Lotus Emeya má štyri úrovne výbavy v cenovom rozpätí 668 000 – 1 180 000 juanov (približne 86 161152 201 eur).

  • Lotus Emeya – 668 000 juanov (86 161 eur)
  • Lotus Emeya S+ – 768 000 juanov (99 060 eur)
  • Lotus Emeya R+ – 968 000 juanov (124 857 eur)
  • Lotus Emeya R+ Black Gold – 1 180 000 juanov (152 201 eur)

Lotus Emeya má tiež veľa ďalších možností, z ktorých si môže solventný zákazník vybrať. Tu je len niekoľko príkladov:

  • 10-piestové brzdové strmene – 100 000 juanov (12 898 eur
  • Vonkajší karbónový balík – 30 000 juanov (3 870 eur)
  • 4-miestne usporiadanie interiéru – 30 000 juanov
  • Elektricky poháňané dvere – 15 000 juanov (1 935 eur)
  • Zvukový systém KEF s 23 reproduktormi – 35 000 juanov (4 514 eur)
  • Kamery namiesto bočných zrkadiel – 16 000 juanov (2 064 eur)

Takže Lotus Emeya má veľa ďalších možností konfigurácie a balíkov. Po uplatnení všetkých dosahuje maximálna cena tohto sedanu 1 380 000 juanov (177 998 eur). V Číne montovaná Emeya je však stále lacnejšia ako špičkový Porsche Taycan, ktorý v Číne stojí až 1 830 000 juanov (236 041 eur). Lotus Emeya teda môže potenciálne otriasť segmentom luxusných EV v Číne. 

Zdroj: Lotus, carnewschina