Čínske úrady od 2023 rušia dotácie na elektromobily

Od roku 2015 je čínsky trh s elektromobilmi svetovým lídrom v ich predaji. Navyše, významnú úlohu tu zohrali dotácie od štátu. V roku 2022 sa miestne úrady chystajú znížiť takúto materiálnu pomoc o 30 % v porovnaní s úrovňou v roku 2019. A od 31.12.2022 budú takéto dotácie úplne zrušené.

BYD Yuan Plus

Ešte v apríli minulého roka písala agentúra Reuters o nečakanom rozhodnutí ministerstva financií ČĽR postupne znižovať dotácie na nákup elektromobilov. V roku 2020 boli dotácie znížené o 10 %, o rok neskôr o 20 % a v roku 2022 budú znížené o 30 %. Pripomeňme, že dotácie na nové elektrické autá sa v Číne uplatňujú od roku 2015. Počas tejto doby sa počet elektrifikovaných áut na čínskom trhu výrazne zvýšil. Čínske dotácie pritom neboli napr. v porovnaní s mnohými európskymi krajinami vôbec vysoké. Výška dotácií v roku 2021 bola v prepočte cca 1 800 € (na modely s dojazdom 300 až 400 km podľa cyklu NEDC), resp. 2 500 € (na modely s dojazdom cez 400 km podľa NEDC).

Hozon Neta U

Od roku 2023 sa miestne úrady chystajú dotácie na vozidlá z elektrickým pohonom úplne  zrušiť. Navyše vozidlá MHD budú mať svoj vlastný grafikon na znižovanie dotácií. V roku 2021 už boli takéto preferencie znížené o 10 percent. V roku 2022 sa plánuje zníženie o 20 percent. Vo všeobecnosti si čínske úrady stanovili za cieľ do roku 2025 zvýšiť podiel takzvaných NEV ( vozidiel na nových energiách)  na 20 % ( hovoríme o elektromobiloch, hybridoch a vodíkových vozidlách). Miestni automobiloví experti  ale predpovedajú, že už do konca tohto roka (2022) vzrastie podiel elektrifikovaných áut na 47 %  a predá sa približne 5 miliónov kusov vozidiel z elektrickým pohonom.

Hybridný Changan Uni-K iDD

Pri pohľade na percentá predajov elektrifikovaných áut, keď sa len za prvých 11 mesiacov 2021 predalo v Číne viac ako 2,7 milióna takýchto vozidiel a predaj do konca roku 2021 značne prevýšil hranicu 3 miliónov áut, (čo predstavuje 14,3 % podiel na trhu) je zrejmé, že cielená podpora tohto segmentu prináša svoje ovocie nielen v bohatej ponuke modelov, ale aj v silnom tlaku na zníženie konečných cien pre spotrebiteľa. Zatiaľ, čo priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla. Silná konkurencia na trhu prináša číňanom svoje výhody aj tým, že na dotácie z daní všetkých občanov už nebudú odkázaní. V podobnom tóne sa vyjadrili aj šéf TESLY, Elon Musk a aj šéf koncernu Volkswagen Group, Herbert Diess, ktorí sa vyjadrili proti politike dotácii akýchkoľvek pohonov ( aj cez ceny pohonných hmôt). Komu nezmyselná politika dotácii vyhovuje? Spotrebiteľom, ako tu hovoríme- pospolitému ľudu – určite nie.

Zdroj: car, teslamagazín, insideev