Baidu predstavilo sériový elektrický crossover Robo-01

Čínsky IT gigant Baidu je lokálnou obdobou Google Corporation: tiež začínal s vyhľadávačom, no postupne získal početné divízie a dnes je jednou z 50 najväčších spoločností v Číne. Ešte v roku 2013 sa pod záštitou Baidu objavil projekt vlastného bezpilotného vozidla, neskôr nazvaného Apollo. Malovýroba autonómnych vozidiel trvá už štyri roky, ale zatiaľ sú vhodné len na prevádzku v uzavretých priestoroch. Spoločnosť neopustila ani pokusy o vytvorenie plnohodnotného bezpilotného vozidla a tu  máme jeho prvú sériovú verziu.

Spočiatku bolo hlavným partnerom Baidu z automobilového priemyslu BMW, následne bola uzatvorená spolupráca s BYD, no nakoniec sa projekt realizoval s tretím partnerom. Platformu elektromobility SEA (Sustainable Experience Architecture) poskytol holding Geely,. Ako automobilový výrobca bola spoločnosť Jidu Auto prezentovaná v marci 2021. Výsledkom doterajšieho vývoja je prvý sériový model pod názvom Robo-01.

Tento elektrický crossover má veľkosť Range Rover Velar alebo Changan Uni-K: dĺžka – 4853 mm, šírka – 1990 mm, výška – 1611 mm. Rázvor osí kolies je 3000 mm. Karoséria zaujme niekoľkými inovatívnymi riešeniami. Napríklad nie sú na nej ani žiadne vonkajšie kľučky dverí: všetky dvere majú bezrámový dizajn a sú vybavené elektrickým pohonom, ktorý sa aktivuje pomocou miniatúrnych tlačidiel na strešných stĺpikoch. Na piatych dverách je nainštalovaný výsuvný spojler. Výsledkom je, že Robo-01 má pre crossover vynikajúci koeficient aerodynamického odporu Cd 0,249.

Robo-01 má pohon všetkých štyroch kolies od  dvoch elektromotorov (jeden na každej náprave) s celkovým výkonom 400 kW (544 koní). Trakčná batéria CATL s kapacitou 100 kWh poskytuje dojazd na jedno nabitie 600 km. Čas zrýchlenia z 0 na 100km/h je 3,9 sRobo-01 má päťmiestny interiér a objem kufra 555 litrov. So sklopeným zadným radom sedadiel pojme až 1528 litrov. V druhom rade majú cestujúci k dispozícii vlastný sedempalcový dotykový displej pre klimatizáciu a mediálny systém. K dispozícii je panoramatická strecha bez posuvnej časti. Následne sa objavia ďalšie úpravy auta, všetky však budú plne elektrické: ani hybridy neprichádzajú do úvahy.

Autopilot ešte nie je plnohodnotný: vývojári nešpecifikovali jeho schopnosti v počiatočnej fáze, ale sľúbili, že v budúcnosti prinesú autonómnu jazdu štvrtej  úrovne. S aktualizáciami softvéru sa otvoria nové funkcie a pokiaľ ide o hardvér, všetko, čo potrebujete, už existuje: Robo-01 má dva výkonné Lidary (predný a zadný), 12 kamier, 12 ultrazvukových senzorov a päť milimetrových radarov. Za riadenie tejto sústavy sú zodpovedné dva procesory Nvidia Orin X s celkovým výkonom 508 tops (miliárd operácií za sekundu).

V interiéri sériového auta je namiesto klasického volantu nainštalovaný určitý polo-volant a na jeho hornej ploche sú tlačidlá na zapnutie smeroviek. Na prednom paneli je jediná širokouhlá obrazovka s uhlopriečkou 35,6 palca. Za správu mediálneho systému je zodpovedný najnovší mikročip Qualcomm 8295 (ide o štvrtú generáciu). Na palubnej doske  nezostali žiadne analógové tlačidlá a dokonca aj ovládanie prevodovky je integrované do obrazovky.

Ako prvá sa na trh dostane uvítacia verzia Robo-01 Lunar Edition, ktorej náklad bol pôvodne 1000 exemplárov, no v deň predstavenia sa zvýšil na 2000 áut. Cena elektromobilu je 55 tisíc US dolárov. Autá budú zákazníkom odovzdané v prvej polovici roku 2023 a následne sa začne predaj „bežných“ verzií. Jidu Auto očakáva, že budúci rok otvorí v Číne 100 obchodných zastúpení.

Zdroj: carnewschina