Polestar 4 – na priesečníku tried a bez zadného okna

Pri tomto elektromobile nie je jednoduché určiť nielen triedu, ale ani typ karosérie. Samotní vývojári to nazývajú SUV Coupe, ale jediným rozdielom od crossoveru je čierne obloženie nárazníkov a dverí (dokonca aj podbehy kolies sú bez tohto plastu).

Čo sa týka typu karosérie, nejde o sedan alebo hatchback v tradičnom slova zmysle. Polestaru 4 chýba zadné okno, vďaka čomu inžinieri implementovali hneď dva triky s rozložením. Po prvé, mohutná strešná priečka, ktorá sa zvyčajne nachádza pred zadným sklom, sa posunula viac dozadu, čo umožnilo pridať priestor nad hlavami zadných pasažierov.

A po druhé, kufor oddelený od priestoru pre cestujúcich má obrovský otvor. Zadné sedadlá sa sklápajú a nad operadlami je zvislá prepážka, ktorej odstránenie umožňuje získať ešte väčší otvor na naloženie a prepravu objemnej batožiny. Polestar 4 je teda kríženec medzi lifebackom a fastbackom.

Čo sa týka veľkosti,  Polestar 4 sa nachádza medzi modelmi Polestar 2 a Polestar 3 . Rázvor náprav je pôsobivých 2999 mm, celková dĺžka je 4839 mm, šírka 2 139 mm a výška je 1544 mm. To je o 6 mm viac ako má „šestkové“ BMW Gran Turismo. Stroj má bezrámové dvere a štandardnú presklenú strechu bez posuvnej časti. Sklo môže byť za príplatok elektrochromatické – s premenlivým stupňom priehľadnosti. Kolesá – priemer 20 alebo 22 palcov.

Polestar 4, hoci je postavený na rovnakej modulárnej platforme SEA ako crossover Polestar 3, je technicky odlišný. Polestar 4 sa štandardne dodáva s konvenčným pružinovým odpružením, hoci voliteľne je ponúkané aj vzduchové pruženie a u verzie s pohonom všetkých kolies neustále beží nie predný, ale zadný elektromotor. Prevod motora vpredu dopĺňa spojka, ktorá sa otvára pri jazde po diaľnici. A žiadne vektorovanie ťahu: zadný motor poháňa kolesá cez konvenčný diferenciál.

Polestar 4 s pohon všetkých kolies sa stal najvýkonnejším elektrickým vozidlom v modelovom rade značky s výkonom 400 kW  (544 k), hoci z hľadiska krútiaceho momentu je výrazne horší ako „trojka“ (686 Nm). Takýto elektromobil dokáže zrýchliť z 0 na 100km/h za 3,8 sekundy. Za príplatok sa ponúka balík Performance, ktorý obsahuje prerobený podvozok, predné brzdy Brembo so štvorpiestikovými mechanizmami a zlatým dekorom.

Polestar 4 s pohonom zadných kolies má výkon 200 kW (272 koní) a 343 Nm krútiaceho momentu. Obe modifikácie sú vybavené lítium-iónovou trakčnou batériou s kapacitou 102 kWh. Deklarovaný dojazd podľa cyklu WLTP je 600 km pre verziu s pohonom zadných kolies a 560 km pre verziu s pohonom všetkých kolies. Na nabíjanie  vozidla poslúži vstavaný AC nabíjací systém vozidla s výkonom 22 kW a pri jednosmernom DC nabíjaní systémy auta zvládnu nabíjací výkon až 200 kW nabíjačky. K dispozícii je aj autopilot druhej úrovne, ktorý má 12 kamier, 12 ultrazvukových senzorov a iba jeden radar. Poteší aj funkcia obojsmerného nabíjania V2L, ktorá umožňuje napájať rôzne elektrické zariadenia energiou z trakčnej batérie vozidla. Taktiež už v štandarde bude tepelné čerpadlo.

Interiér, podobne ako ostatné modely Polestar, je zariadený v duchu minimalizmu. Na prednom paneli je palubná doska (10,2 palca), dotyková obrazovka multimediálneho systému (15,4 palca), projekčný displej (14,7 palca) a takmer žiadne fyzické tlačidlá. Ale je tu … salónne spätné zrkadlo. Napriek absencii zadného okna ide o zrkadlo so zabudovanou clonou, na ktorú sa prenáša obraz zo zadnej kamery na streche. Video vysielanie sa dá vypnúť a cez zrkadlo potom môžete napríklad sledovať deti na zadnom sedadle.

Obloženie interiéru je vyrobené z recyklovaných a rastlinných materiálov: základná látka je vyrobená z odpadového plastu a dokonca aj voliteľná koža Napa je úplne umelá. Zadná pohovka je vybavená  polohovateľným operadlom a samostatným dotykovým displejom na ovládanie mikroklímy a kúrenia. Počet airbagov je verný bezpečnostným štandardom materského Volva a zahŕňa deväť kusov okolo celého priestoru posádky auta.

Polestar 4 sa bude vyrábať iba v Číne a začiatok výroby je naplánovaný na jeseň tohto roku. V novembri 2023 sa začne predaj v Číne a export do ostatných krajín je naplánovaný až na rok 2024. Približná cena sa očakáva od 60 tisíc eur.

Zdroj: autoreview