Ziskovosť čínskych automobiliek: 1.BYD, 2. Geely a štyri značky prekonávajú hrubú maržu Tesly

Technológie vozidiel s elektrickým pohonom sú stále vo fáze rýchleho vývoja, čo robí nevyhnutnými značné investície do výskumu a vývoja pre mnohých výrobcov elektrických vozidiel (EV). Vedenia väčšiny automobiliek v Čínskej ľudovej republike dobre chápu nevyhnutnosť mohutných investícii do vývoja nových konštrukcii a technológii, čo sa na druhej strane odzrkadľuje v technologickom náskoku čínskych výrobcov EV pred zvyškom sveta. A pritom, tieto investície sa v čoraz väčšej miere už prejavujú aj v náraste zisku, ktorý sa v mnohých spoločnostiach približuje, alebo aj prekonáva hrubú ziskovú maržu americkej spoločnosti Tesla.

Teslu model Y (Juniper) už možno vidieť aj na slovenských cestách

Na základe najnovších údajov za 1. štvrťrok 2025 vyniká BYD ako čínsky výrobca osobných automobilov s najvyšším čistým ziskom za jeden štvrťrok, ktorý dosiahol 9,155 miliardy juanov (1,28 miliardy USD). Dosiahol hrubú ziskovú maržu za jeden štvrťrok vo výške 20,7 %, čím prekonal 16,3 % spoločnosti Tesla za rovnaké obdobie.

BYD Seal DM-i Touring sa na slovenské cesty cez spoločnosť Auto-impex dúfajme, tiež dostane

Finančné správy ukazujú, že výdavky spoločnosti BYD na výskum a vývoj za jeden štvrťrok dosiahli 14,223 miliardy juanov (1,98 miliardy USD), čím prekročili jej čistý zisk.

Na druhom mieste v zozname sa umiestnila spoločnosť Geely s čistým ziskom za jeden štvrťrok vo výške 5,672 miliardy juanov (791 miliónov USD), hneď za spoločnosťou BYD. Jej hrubá zisková marža dosahuje 15,78 %, čo je zhruba na úrovni Tesly. Výdavky spoločnosti Geely na výskum a vývoj za jeden štvrťrok predstavovali 3,328 miliardy juanov (464 miliónov USD).

Zeekr 7X je už možné vďaka spoločnosti EV Store z Galanty vidieť aj na Slovensku

Skupina SAIC sa umiestnila na treťom mieste s čistým ziskom za jeden štvrťrok vo výške 3,023 miliardy juanov (422 miliónov USD). Hrubá zisková marža skupiny SAIC je 8,13 %. Jej celkové výdavky na výskum a vývoj tiež prekonali čistý zisk a dosiahli 3,881 miliardy juanov (541 miliónov USD).

MG ES5 od SAIC určite Slovensko neobíde

Tu je súhrn ziskovosti a výdavkov na výskum a vývoj popredných čínskych výrobcov osobných automobilov (zoradených podľa čistého zisku):

V tabuľke vyššie sú iba štvrťročné výdavky spoločností Geely a BAIC na výskum a vývoj nižšie ako ich čistý zisk. Značky, ktoré sa umiestnili na štvrtom až desiatom mieste, sú Great Wall Motors, Changan, BAIC, Seres, Li Auto, Leapmotor a Xpeng. Značky vozidiel s novými energetickými zdrojmi ako Li Auto, Leapmotor a Xpeng tiež zaznamenali pokrok, pričom Leapmotor a Xpeng sú len krôčik od dosiahnutia ziskovosti.

Xpeng G7 je zatiaľ možné uvidieť len pri Juhočínskom mori, ale verme, že raz aj na Slovensku

Hrubá zisková marža spoločnosti Seres dosiahla až 27,62 %. Úspech modelu Aito M9 umožnil spoločnosti Seres ako prvej otvoriť trh s luxusnými vozidlami pre čínske značky.

Aito M9 od spoločností Seres a Huawei, ešte na Slovensku nestretnete – zatiaľ

Ako vidieť z popisu obrázkov vyššie, mnohé z uvedených spoločností na Slovensku už pôsobia, alebo sa na príchod chystajú. A to je tá najlepšia správa na záver, aby sa hrubá zisková marža slovenských spoločností, ale hlavne bežných občanov aj vďaka cenovo dostupným elektrickým vozidlám, tiež zvýšila.

Zdroj: carnewschina, EV store, Auto-impex, xpeng