Ziskovosť čínskych automobiliek: 1.BYD, 2. Geely a štyri značky prekonávajú hrubú maržu Tesly

Technológie vozidiel s elektrickým pohonom sú stále vo fáze rýchleho vývoja, čo robí nevyhnutnými značné investície do výskumu a vývoja pre mnohých výrobcov elektrických vozidiel (EV). Vedenia väčšiny automobiliek v Čínskej ľudovej republike dobre chápu nevyhnutnosť mohutných investícii do vývoja nových konštrukcii a technológii, čo sa na druhej strane odzrkadľuje v technologickom náskoku čínskych výrobcov EV pred zvyškom sveta. A pritom, tieto investície sa v čoraz väčšej miere už prejavujú aj v náraste zisku, ktorý sa v mnohých spoločnostiach približuje, alebo aj prekonáva hrubú ziskovú maržu americkej spoločnosti Tesla.

Na základe najnovších údajov za 1. štvrťrok 2025 vyniká BYD ako čínsky výrobca osobných automobilov s najvyšším čistým ziskom za jeden štvrťrok, ktorý dosiahol 9,155 miliardy juanov (1,28 miliardy USD). Dosiahol hrubú ziskovú maržu za jeden štvrťrok vo výške 20,7 %, čím prekonal 16,3 % spoločnosti Tesla za rovnaké obdobie.

Finančné správy ukazujú, že výdavky spoločnosti BYD na výskum a vývoj za jeden štvrťrok dosiahli 14,223 miliardy juanov (1,98 miliardy USD), čím prekročili jej čistý zisk.
Na druhom mieste v zozname sa umiestnila spoločnosť Geely s čistým ziskom za jeden štvrťrok vo výške 5,672 miliardy juanov (791 miliónov USD), hneď za spoločnosťou BYD. Jej hrubá zisková marža dosahuje 15,78 %, čo je zhruba na úrovni Tesly. Výdavky spoločnosti Geely na výskum a vývoj za jeden štvrťrok predstavovali 3,328 miliardy juanov (464 miliónov USD).

Skupina SAIC sa umiestnila na treťom mieste s čistým ziskom za jeden štvrťrok vo výške 3,023 miliardy juanov (422 miliónov USD). Hrubá zisková marža skupiny SAIC je 8,13 %. Jej celkové výdavky na výskum a vývoj tiež prekonali čistý zisk a dosiahli 3,881 miliardy juanov (541 miliónov USD).

Tu je súhrn ziskovosti a výdavkov na výskum a vývoj popredných čínskych výrobcov osobných automobilov (zoradených podľa čistého zisku):

V tabuľke vyššie sú iba štvrťročné výdavky spoločností Geely a BAIC na výskum a vývoj nižšie ako ich čistý zisk. Značky, ktoré sa umiestnili na štvrtom až desiatom mieste, sú Great Wall Motors, Changan, BAIC, Seres, Li Auto, Leapmotor a Xpeng. Značky vozidiel s novými energetickými zdrojmi ako Li Auto, Leapmotor a Xpeng tiež zaznamenali pokrok, pričom Leapmotor a Xpeng sú len krôčik od dosiahnutia ziskovosti.

Hrubá zisková marža spoločnosti Seres dosiahla až 27,62 %. Úspech modelu Aito M9 umožnil spoločnosti Seres ako prvej otvoriť trh s luxusnými vozidlami pre čínske značky.

Ako vidieť z popisu obrázkov vyššie, mnohé z uvedených spoločností na Slovensku už pôsobia, alebo sa na príchod chystajú. A to je tá najlepšia správa na záver, aby sa hrubá zisková marža slovenských spoločností, ale hlavne bežných občanov aj vďaka cenovo dostupným elektrickým vozidlám, tiež zvýšila.
Zdroj: carnewschina, EV store, Auto-impex, xpeng