Zeekr a Huawei uvedú na trh extrémne výkonné nabíjacie stanice 1 MW triedy, čím sa pripoja ku BYD

Nie je ďaleko tá doba, keď nabíjanie batérii elektrických vozidiel bude trvať rovnako dlho, ak nie menej, ako zaberie tankovanie paliva do bežného auta so spaľovacím motorom. Pritom, nie je to jediná technológia, ktorá ponúka komfort doplnenia energie pre elektrické vozidlá v časovom rozsahu porovnateľnom s tankovaním paliva. Odlišný, ale rovnako efektívny prístup zvolili čínske spoločnosti Nio, CATL a aj Geely, ktoré rozvíjajú technológie rýchlej výmeny batérii pre EV na SWAP staniciach. V týchto staniciach sa uskutočňuje rýchla výmena vybitej batérie EV za nabitú a pretestovanú batériu v čase od 1 do 3 minút (podľa výrobcu), čo je porovnateľné, ak nie aj rýchlejšie, ako načerpanie paliva do vozidla so spaľovacím motorom. Výmena batérii sa pritom uskutočňuje úplne automaticky a šofér vozidla z neho nemusí ani vystúpiť. Ale vráťme sa k technológiám vysoko výkonného nabíjania.

Picture background
Nio stanica pre rýchlu výmenu batérii

Značka Zeekr včera odhalila plne kvapalinou chladenú DC nabíjaciu stanicu so špičkovým výkonom 1,2 MW. Nová vysoko výkonná DC nabíjacia stanica bude oficiálne predstavená 23. apríla 2025 na autosalóne v Šanghaji a predstavená v 2. štvrťroku 2025, oznámil Zeekr.

Viceprezident Zeekr Group, p. Zhao Yuhui, včera na fóre China Electric Vehicle 100 odhalil 1,2 MW nabíjaciu stanicu.

Zeekr sa veľa zameriava na svoju nabíjaciu infraštruktúru. V posledných troch rokoch spoločnosť postupne zvyšovala výkon  svojich DC nabíjacích staníc z 360 kW na 600 kW a následne na 800 kW. Značka Zeekr v súčasnosti prevádzkuje v Číne 826 nabíjacích lokalít  so 4 007 nabíjacími bodmi. “Povedieme odvetvie nabíjania do éry ultrarýchleho nabíjania s výkonom 1 MW,“ povedal p. Zhao. Spoločnosť Zeekr plánuje mať v Číne do roku 2026 okolo 10 000 nabíjačiek.

Zeekr nie je sám, kto investuje do ultrarýchleho nabíjania s výkony cez 1 MW. Začiatkom tohto mesiaca spoločnosť BYD predstavila svoju 1 000 kW rýchlonabíjačku, ktorá dokáže pridať energiu na 2 km jazdy  za sekundu nabíjania, alebo na dojazd 400 km za 5 minútové nabíjanie . Okrem toho, svoju 1 MW rýchlu nabíjačku odhalila spoločnosť Didi a najnovšie aj elektronický gigant Huawei oznámil, že 22. apríla 2025  uvedie na trh 1 MW nabíjačku.

Huawei 1.5 MW nabíjacia stanica Zdroj: Huawei

Supervýkonná DC nabíjacia stanica od Huawei bude mať špičkový nabíjací výkon 1,5 MW a maximálny nabíjací prúd 2 400 A. Pán Hou Jinlong, prezident spoločnosti Huawei pre digitálnu energiu, oznámil novú nabíjačku na fóre China Electric Vehicle 100 Forum. Vysoko výkonná DC nabíjacia stanica  od Huawei dokáže nabíjať batérie EV rýchlosťou 20 kWh za minútu nabíjania a plne nabiť batériu vozidla za 15 minút pobytu na nabíjacej stanici, povedal p. Jinlong.

Na rozdiel od supernabíjačiek Zeekr a BYD, ktoré sú zamerané na osobné autá, bude nabíjačka Huawei s výkonom 1,5 MW zameraná na ťažké nákladné vozidlá. „Aby boli ťažké nákladné vozidlá plne elektrifikované, doba nabíjania musí byť pod 30 minút,“ povedal Jinlong.

BYD Megawatt Flash Charger

Automobilka BYD je zatiaľ na čele týchto inovácii, pretože spoločnosť už oznámila, že nainštaluje okolo 4 000   rýchlonabíjacích staníc  s výkonom 1 MW, pričom prvých 500 kusov bude nasadených v apríli 2025. Vďaka tomu bude BYD Megawatt Flash Charger, ako je jej oficiálny názov, najvýkonnejšou sériovo vyrábanou nabíjačkou pre osobné elektromobily. Je to dvojnásobný výkon oproti nabíjačke  Tesla V4 a oveľa viac aj od ostatných konkurentov na trhu:

  • Tesla V4: 500 kW.
  • Li Auto 5C: 520 kW.
  • NIO Power: 640 kW.
  • Xpeng S5: 800 kW

Zdroj: carnewschina