Zeekr 9X – veľké nabíjateľné SUV od Geely vstupuje na čínsky trh od 55 736 eur

Na slovenský trh postupne prichádza čoraz viac zaujímavých vozidiel s elektromotorom pod kapotou. A to, čo bolo ešte nedávno pre niektorých našich motoristických novinárov „exotikou, ktorá nebude mať dlhé trvanie“, lebo „dojazd,  potreba nabíjania, chýbajúca infraštruktúra, atď,, atď.,“  sa teraz stáva realitou, ktorú už nemožno ignorovať. V posledných dňoch sa na našom trhu objavil nový plne elektrický Hyundai Ioniq 9, alebo Voyah Free s technológiou REEV a niektorí motoristickí novinári ich hneď označili za najlepšie elektrické SUV na trhu. Mohli by sme do tohto zoznamu doplniť ešte niekoľko vozidiel s elektromotorom, ako Kia EV9, a iných s vynikajúcimi parametrami, ale… Stále by v tomto zozname chýbal dovetok – na „našom trhu“.  Totiž, segment elektromobilov a hlavne ten, ktorý existuje v Číne („rozvojovej krajine“ – ako niektorí novinári a politici označujú Čínsku ľudovú republiku), postúpil tak ďaleko, že u nás „najlepšie elektrické SUV“, by tam bolo len „bežným priemerom“. Pritom, zopakujme, že hore uvedené elektrické vozidlá sú skutočne veľmi pekné, kvalitné a s vynikajúcimi parametrami. Kam až došli technológie  výrobcov  elektrických vozidiel v Číne, demonštruje aj najnovšie nabíjateľné SUV od značky Zeekr, ktoré bolo oficiálne uvedené na ich trh.

Nabíjateľné veľké hybridné SUV (PHEV) Zeekr 9X od spoločnosti Geely bolo oficiálne uvedené na čínsky trh s výkonom 1 381 koní, dvojkomorovým vzduchovým odpružením a zmiešaným dojazdom až 1 250 km. Model Zeekr 9X sa začal oficiálne predávať na cene 465 900 juanov (približne 55 736 eur podľa aktuálneho kurzu NBS), pričom jeho cena po časovo obmedzenej uvádzacej zľave 10 000 juanov (1 196 eur) je iba 455 900 juanov (54 539 eur). Pripomeňme, že predobjednávky na Zeekr 9X sa začali brať 29. augusta 2025 s  cenou 479 900 juanov (57 410 eur). Cena za nabíjateľné SUV v tejto veľkosti výrazne oslovila motoristickú verejnosť a preto niet divu, že Zeekr 9X získal 42 667 objednávok od poctivo pracujúceho ľudu už v priebehu jednej hodiny od začiatku predpredaja v Číne.

Spoločnosť Geely Automobile uviedla na trh značku Zeekr v roku 2021 a bola určená na predaj plne elektrických vozidiel. Avšak, ignorovať stále vysokú popularitu nabíjateľných SUV sa neodvážil ani manažment koncernu Geely a tak tento rok Zeekr oznámil  posun svojej stratégie aj smerom k nabíjateľným  hybridom. Prvým  modelom PHEV značky je vlajkový 9X. Exteriér čínskeho SUV sa vyznačuje veľkými LED svetlometmi v tvare C, veľkou mriežkou chladiča a aktívnym nasávaním vzduchu. Zeekr 9X  sa môže pochváliť aj tradičnými kľučkami dverí a kruhovou jednotkou zadných svetiel.

Zeekr 9X ponúka päť farebných variantov karosérie: čiernu, bielu, striebornú, sivú a fialovú. Jazdí na 22-palcových diskoch kolies s niekoľkými dizajnovými variantmi zliatinových diskov. Zeekr 9X má až 5 senzorov LiDAR okolo karosérie. Vozidlo využíva dvojkomorové vzduchové odpruženie s dvojventilovým systémom kontinuálnej regulácie tlmenia. Jeho svetlá výška dosahuje v najvyššom režime odpruženia 288 mm. V najnižšom režime má toto SUV svetlú výšku 178 mm. Svetlomety vozidla dokážu premietať obraz na cestu a interagovať s ostatnými vodičmi a chodcami.

Zeekr 9X by  je tiež vybavený aktívnym stabilizátorom s napätím 48 V, ktorý umožňuje minimalizovať nakláňanie karosérie počas prudkých zákrut. Aktívny stabilizátor navyše umožňuje zdvihnúť jednu stranu vozidla v prípade rizika kolízie, čím sa zvyšuje bezpečnosť. Medzi jeho ďalšie skvelé funkcie patrí bezpečná jazda cez “výtlky” na ceste a udržiavanie trajektórie jazdy po defekte pneumatiky pri rýchlosti 120 km/h.

Zeekr 9X je veľké SUV s rozmermi 5239 mm na dĺžku,  2029 mm na šírku a 1819 mm na výšku. Jeho rázvor kolies dosahuje úctyhodných  3 169 mm. Pre lepšiu prehľadnosť, Zeekr 9X  je o 32 mm dlhší, 75 mm širší a o 4 mm nižší ako Mercedes-Benz GLS.  Na porovnanie, v úvode tohto článku spomenutý  Hyundai Ioniq 9 má dĺžku 5060 mm šírku 1980 mm, výšku 1790 mm  a rázvor 3130 milimetrov.

Základná verzia Zeekr 9X využíva kombináciu 2-litrového spaľovacieho benzínového motora a dvoch elektromotorov s celkovým výkonom 660 kW (885 k). Verzia Zeekr 9X Max má na palube batériu s kapacitou 55 kWh, ktorá umožňuje dojazd 300 km na elektrický pohon v podmienkach CLTC. Zmiešaný dojazd vozidla aj s použitím benzínového motora v režime PHEV dosahuje 1 200 km. Jeho čas zrýchlenia z 0 na 100km/h je 3,9 sekundy.

Druhý variant pohonnej jednotky Zeekr 9X ponúka rovnakú kombináciu spaľovacieho motora a elektromotorov. Má však 70 kWh batériu pre 380 km dojazdu na elektrický pohon. S plnou palivovou nádržou a nabitou batériou dokáže tento  Zeekr 9X  prejsť až 1 250 km. Najvyššia výbava SUV Zeekr 9X  využíva tri elektromotory s celkovým výkonom 1 030 kW (1 381 k). Na jedno nabitie batérie dokáže prejsť až 355 km bez zapnutia spaľovacieho motora. Jeho kombinovaný dojazd je 1 165 km. Zrýchlenie najvyššej výbavy SUV Zeekr 9X  z 0 na 100 km/h trvá iba 3,1 sekundy.

Nabíjateľné hybridné SUV Zeekr 9X podporuje technológiu nabíjania rýchlosťou 6C vďaka vysokonapäťovému  900V systému, ktorá umožňuje nabiť batériu z 20% na 80 % jej kapacity len za 8 minút a 21 sekúnd, samozrejme s primerane výkonnej DC nabíjacej stanice. Benzínový spaľovací motor pod kapotou auta dokáže do batérie posielať energiu a nabiť ju z 30 na 80 % za 90 minút, a to aj počas jazdy po diaľnici rýchlosťou 120 km/h.

Základná verzia Zeekr 9X využíva asistenčný systém vodiča G-Pilot H7 s jedným senzorom LiDAR a čipom Nvidia Thor-U s výpočtovým výkonom 700 TOPS. Najvyššia verzia ponúka päť senzorov LiDAR (vrátane 520-riadkového senzora) a dva systémy na čipe Nvidia Thor-U pre SoC  1 400 TOPS. Zeekr tento systém nazýva „model pripravený na L3“. Je schopný funkcie navigácie z bodu do bodu na autopilote (NOA) a automatického parkovania. Ďalšou výhodou je systém automatického núdzového riadenia (AES), ktorý dokáže zabrániť zrážke pri rýchlosti 130 km/h.

Kabína Zeekr 9X má šesť sedadiel s rozložením 2+2+2. K dispozícii sú tri farebné  kombinácie interiéru: tmavomodrá, béžová a hnedá. Stredová konzola vozidla má veľký blok dvoch 16-palcových obrazoviek. Zákazníci si môžu vybrať aj jeden 16-palcový monitor a získať zľavu 5 000 juanov (približne 600 eur). Medzi ďalšie funkcie Zeekr 9X patrí 47-palcový head-up displej s rozšírenou realitou. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii ďalší 17-palcový 3K vyklápateľný a posuvný displej na strope. Má odozvu 3 milisekundy a päť uhlov nastavenia.

V závislosti od úrovne výbavy má Zeekr 9X sklopný stolík pre pravého cestujúceho v druhom rade, štvorsmerovo nastaviteľnú bedrovú opierku,  22-bodovú masážnu funkciu pre prvý aj druhý rad sedadiel a slnečné clony pre každé bočné okno. Sedadlá v druhom rade sa dajú otáčať o 180 stupňov, podobne ako v predtým uvedenom  Lynk & Co 900 od Geely. Ďalšími luxusnými prvkami sú elektricky ovládané dvere a hlasový asistent s umelou inteligenciou Eva.

Zeekr 9X je k dispozícii v štyroch úrovniach výbavy. Základná verzia Max sa môže pochváliť systémom G-Pilot H7 a systémom pohonu všetkých kolies s výkonom 660 kW (885 k). Stojí 465 900 juanov (približne 55 736 eur). Druhá úroveň výbavy, Ultra, ponúka pohodlné sedadlá v druhom rade a slnečné clony pre každé bočné okno. Cena je 485 900 juanov (58 128 eur).

Ceny na Zeekr 9X môžeme pracujúcemu ľudu v Číne iba závidieť

Tretia výbava Zeekr 9X Hyper sa môže pochváliť aktívnym stabilizátorom 48V, aktívnou bočnou oporou sedadla vodiča, otočnými sedadlami v druhom rade a systémom pomoci pri jazde G-Pilot H9. Jeho cena je 559 900 juanov (66 981 eur). Najvyššia výbava Zeekr 9X s názvom Obsidian Black stojí 599 900 juanov (71 766 eur). Zákazníci, ktorí si kúpia Zeekr 9X do 31. decembra 2025, získajú zľavu 10 000 juanov (1 200 eur). Cenové rozpätie tohto SUV sa tak pohybuje v rozmedzí 455 900 – 589 900 juanov (54 539 – 70 570 eur ). Aby sme si lepšie predstavili to, čo si pod špičkovým elektrickým vozidlom predstavujú v Číne, pozrime si nasledovné video od portálu CarForLife:

Nuž, čo vy na to, niektorí motoristickí novinári na Slovensku a v Európe? Budeme ešte dlho žiť v informačnej bubline našej “západnej dokonalosti”? Avšak, svet na našu západnú sebastrednosť už “z vysoka kašle”!

Západný štandard komfortu? Nie ! Čínsky, v podaní Zeekr 9X !

Zdroje: carnewschina, zeekr