Prichádza značka BYD a Xpeng. Výzva na nabíjacie stanice je tu! Veľký týždeň pre slovenskú elektromobilitu!

Uplynulý týždeň bol mimoriadne bohatý na udalosti vo sfére elektromoblity. Koncom minulého týždňa bola v Bratislave oficiálna prezentácia značky BYD na Slovensku. Následne,  v strede tohto týždňa na špecializovanom podujatí pre firemných zákazníkov na elektrické autá, e-Fleet day v Šamoríne (9.4.2025), mohla sa aj širšia verejnosť prvý krát oboznámiť s niekoľkými vozidlami najväčšieho výrobcu elektrifikovaných vozidiel (BEV a PHEV) na svete – spoločnosti BYD, ktoré tu predviedol ich importér, spoločnosť Auto-Impex.

elektrický sedan BYD Seal sa už dá oficiálne kúpiť aj na Slovensku

Trochu v úzadí premiéry značky BYD zostala druhá značka čínskych elektrických vozidiel, ktoré spoločnosť Auto-impex zastupuje na Slovensku.  Je ňou značka Farizon, ktorá sa zameriava na (pre náš trh tak veľmi potrebné) elektrické dodávkové vozidlá. Farizon (celý názov výrobcu je Geely Farizon New Energy Commercial Vehicle) je dcérskou značkou iného giganta elektromobility, koncernu Geely, ktorý pri Košiciach buduje závod Volvo na výrobu elektrických vozidiel. Celkový objem predaja koncernu Geely za rok 2024 dosiahol 2 176 567 vozidiel, z toho elektrifikovaných vozidiel bolo 888 235 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 92 %.

moderná a výkonná elektrická dodávka Farizon SV na e-Fleet day v Šamoríne

Ale to neboli jediné dobré správy. Malú ochutnávku nadchádzajúceho príchodu inej čínskej značky na slovenský, ale aj český trh, nám doprial na podujatí e-Fleet day v Šamoríne, aj oficiálny importér značky Xpeng. Spoločnosť Hedin Mobility intenzívne pripravuje podmienky na bezproblémový vstup na náš trh pre tieto technologicky špičkové elektrické vozidlá, ktorý by sa mal uskutočniť už v najbližších mesiacoch.

Xpeng P7 na konferencii e-Fleet day v Šamoríne

A aby toho nebolo málo, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky v piatok 11. apríla 2025, po „ťažkej a vyčerpávajúcej práci“, zverejnilo dlho očakávanú Výzvu na budovanie nabíjacej infraštruktúry na Slovensku, ktorú aj niektorí predstavitelia SEVA na podujatí e-Fleet day v Šamoríne len 2 dni predtým, už „pochovávali, ako mŕtvu“. Ale, Výzva je tu a kto chce podobne ako zamestnanci MH SR a pridružených dôležitých a nenahraditeľných organizácii, „tvrdo a húževnato pracovať“ na ďalšom budovaní tak prepotrebných nabíjacích staníc, sa ku jej zneniu môže dostať na nasledovných linkoch: pre mestá a pre firmy.

Netreba otáľať, lebo po náročnej, takmer dvojročnej administratívnej príprave Výzvy, na jej realizáciu zostal iba 1 rok (čítaj: 365 dní)!!! Zároveň, týmto ďakujeme „byrokratom na všetkých úrovniach“ od Bratislavy až po Brusel, za takto skvelé podmienky s „dostatočnou časovou rezervou“ na vybudovanie naozaj zmysluplnej nabíjacej infraštruktúry! Žiaľ, realizačné firmy môžu tento rok na aspoň minimálnu dovolenku, rovno zabudnúť! Ale i tak, vďaka patrí všetkým zainteresovaným na MHSR, lebo, ako sa hovorí: „radšej pozde, ako nikdy“!

Ale vráťme sa aspoň skratkovite, k príchodu naozaj veľkých a významných hráčov elektromobility na slovenský trh.

BYD Sealion 7 je na Slovensku už oficiálne

Spoločnosť Auto-impex bude oficiálne predávať vozidlá od najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete, spoločnosti BYD. Pre  náš trh pripravili naozaj skvelú ponuku zastupujúcu obidva segmenty výroby BYD, a to: plne elektrické batériové elektromobily (BEV), ktoré  bude zastupovať elektrický sedan BYD Seal a elektrické SUV BYD Sealion 7, ktoré vo verzii s  pohonom všetkých kolies (AWD) dosahuje kombinovaný výkon 390 kW (530 k) a má zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy.

Druhým, veľmi úspešným segmentom ponuky BYD sú nabíjateľné hybridné elektrické vozidlá (PHEV), ktoré na našom trhu budú predstavené pomerne veľkým SUV s názvom: BYD SEAL U DM-i, so špičkovým hybridným pohonom a dojazdom vyše 1000 km na jedno nabitie batérie a plnú nádrž benzínu.

BYD Seal U DM-i na konferencii e-Fleet day v Šamoríne

Spoločnosť Auto-impex na podujatí e-Fleet day predviedla aj elektrické dodávky značky Farizon, konkrétne menší model Farizon V6E  s nákladovým priestorom o objeme 6 m3, robustnou konštrukciou zvládajúcou zaťaženie až 1,5 tony a trochu väčšiu, moderne stvárnenú elektrickú dodávku Farizon SV s technológiou „steer-by-wire“, ktorá nahrádza tradičné mechanické riadenie čisto elektronickým systémom.

elektrická dodávka Farizon V6E na e-Fleet day 2025

Elektrická dodávka Farizon SVnosnosť 1 480 kg, poháňa ju elektromotor s výkonom až 200 kW, čo zabezpečuje vynikajúcu dynamiku a flexibilitu  vozidla. Maximálny dojazd Farizon SV  je až 288 km podľa cyklu WLTP, čo znamená, že model SV  s rezervou zvládne bežné logistické úlohy v mestskom prostredí aj mimo neho.

Nemenej  zaujímavé vozidlá zatiaľ neoficiálne na Slovensko priniesol importér značky Xpeng, ktorým je nadnárodná spoločnosť Hedin Mobility. Ako sa sluší a patrí, spoločnosť v súčasnosti usilovne pracuje na tom, aby už pri oficiálnom uvedení značky Xpeng na náš trh v najbližších mesiacoch, bol plne funkčný nielen predajný, ale aj popredajný servis na tieto špičkové vozidlá. Chvályhodný prístup! A čo priniesli na ochutnávku do Šamorína? Špičku ponuky Xpengu! Vlajkovú loď, plne elektrické takmer 5 metrové SUV s pohonom všetkých kolies, vzduchovým pružením a spoločným výkonom  2 elektromotorov vyše 400 kW, s názvom G9 a nemenej zaujímavé plne elektrické SUV kupé G6 s dĺžkou 4758 mm, dojazdom 550km (WLTP) a zrýchlením 4,1 sekundy z 0 na 100 km/hod. vo verzii s pohonom všetkých kolies (AWD).

zľava doprava: modely G6, P7 a G9 od Xpengu

Obe predvádzacie vozidlá sa prakticky počas celého dňa ani nezastavili a po náročnom dni plnom preverovania dynamických vlastností vozidiel, na ukazovateli stavu batérie modelu G9, stále svietil dojazd vyše 100km! Žiaľ, iba v statickej expozícii v konferenčnej miestnosti zostal plne elektrický sedan P7, ale i ten nemal núdzu o obdivovateľov.

Xpeng G9 – výkonné, skoro 5 metrové SUV na “ochutnávke” v Šamoríne

Samozrejme, na podujatí e-Fleet day 2025 zameranej na možnosti elektrifikácie vozových parkov vo firmách, ktoré vynikajúco zorganizovala SEVA a profesionálne moderoval jej riaditeľ, Patrik Križanský, bolo aj množstvo iných zaujímavých elektrických vozidiel. O mnohých, bežne dostupných na našom trhu už veľmi komplexne informovali iní novinári, či webové portály, takže nemá zmysel “nosiť drevo do lesa”. Určite nás ale čaká ešte mnoho zaujímavého, hlavne po príchode ďalších silných značiek z najvýkonnejšej ekonomiky sveta – Čínskej ľudovej republiky. Ambície na príchod do Európy už otvorene vyjadrujú mnohé silné čínske značky.

Xpeng G6

Máme sa na čo tešiť, Slovensko! Na náš trh elektrických vozidiel prichádzajú veľkí hráči! Už len Tesla chýba! Dokedy, Mr. Musk?

Zdroje: auto-impex, e-fleet day, MHSR, BYD, SEVA, Geely, Farizon, Xpeng