Trhy očakávajú prudký nástup elektromobilov

Medzinárodná energetická agentúra ( IEA) v polovici júna 2020 publikovala výsledky zozbieraných údajov týkajúce sa rozvoja nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily. Počet nabíjacích staníc vykazuje za posledné roky tempo rastu, aké iné sektory hospodárstva môžu len v tichosti závidieť. Podľa zverejnených výsledkov IES, počas  minulého roku 2019 sa zaznamenal aj v porovnaní z predchádzajúcimi rokmi rekordný 60%  nárast. 

Graf nárastu počtu verejných nabíjacích staníc podľa typu (hore) a podľa krajín (dole)

Podľa zverejnenej štúdie ( viz. graf IAE hore), počet verejných nabíjacích miest na svete presiahol 862 tisíc, píše Reuters s odkazom na správu IEA. Lídrami v tejto oblasti sú Čína so 60% podielom a USA.
Čo sa týka rozdelenia  infraštruktúry nabíjacích staníc  na rýchle DC a pomalé AC, je ich pomer zobrazený v hornej časti grafu. Počet rýchlo nabíjacích DC staníc na celom svete dosiahol 30% z celkového počtu. (Túto kategóriu predstavuje napríklad Tesla Supercharger v3.0, ktorá  má kapacitu až 250 kW. Na takýchto staniciach sa môže polovica kapacity batérie elektromobilu nabiť doslova do 10 – 15 minút. V DC nabíjacích staniciach predchádzajúcich generácií môže úplné nabitie elektrického vozidla trvať až niekoľko desiatok minút.)

predaj elektrických a PHEV áut za 2010-2019 vo svete ( zdroj IEA)



IEA je presvedčená, že rýchly rozvoj infraštruktúry môže viesť k prudkému rozmachu predaja elektrických vozidiel. Pri veľkom počte rýchlych a výkonných DC nabíjacích staníc pozdĺž cesty elektrického vozidla, dostatočne hustej štruktúre pomalých AC nabíjacích staníc v obytných oblastiach, miestach dlhodobej koncentrácie ľudí ( hotely a  reštaurácie, podnikové parkoviská a pod),  sa hlavná nevýhoda vozidiel na elektrický pohon, ktorou je zatiaľ ešte pomerne obmedzený dojazd,  už nezdá tak významná.

Významní hráči na trhu

Kto investuje do novej infraštruktúry? Nabíjacie stanice sa môžu čoskoro stať dôležitým odvetvím v energetickom priemysle.

Lídrom v tejto oblasti je dlhodobo spoločnosť Tesla, ale ani takí hráči ako Shell, Engie, EON, BP, Webasto nechcú zostať pozadu a vo veľkom otvárajú nové dobíjacie stanice. Dôležitým hráčom na trhu je ABB – jeden z najväčších výrobcov priemyselnej robotiky. V súčasnosti je najväčšou sieťou nabíjacích staníc spoločnosť ChargePoint, ktorej akcionármi sú spoločnosti Daimler, BMW a Siemens. Podľa najnovších údajov prevádzkuje ChargePoint asi 60 000 pripojovacích bodov.

stav súkromnej nabíjacej infraštruktúry podľa krajín za rok 2019 (zdroj IEA)



No nielen súkromné ​​spoločnosti vyvíjajú novú infraštruktúru. S významnou podporou prichádzajú aj verejné investície, čo môžeme sledovať najmä na príklade verejných investícii v Číne. Ale napríklad aj Nemecko pred nedávnom oznámilo pridelenie približne 560 miliónov dolárov na rozvoj nabíjacích staníc. Na svete existuje asi 6,5 milióna pomalých nabíjačiek na nabíjanie elektromobilov, včítane domácich nabíjačiek ( viz graf IEA hore). Dominancia Číny a USA je zjavná.

takýto obrázok budeme vídať v budúcnosti častejšie

Čo na Slovensku ?

V našej vlasti už dnes evidujeme niekoľko výrobcov nabíjacích staníc. Vládna podpora ich rozšíreniu bola zatiaľ skôr symbolická, ale minuloročná skúsenosť s 2. kolom prideľovania dotácií na kúpu elektromobilu, keď sa pridelená suma minula za menej ako 4 minúty, bude hádam dostatočným budíčkom pre zodpovedných! Ľudia na Slovensku elektrické autá chcú, takže vážení “tam hore”, zobuďte sa skôr, ako nás všetky okolité štáty “predbehnú o 2 kolá” !!!

Zdroj:
IEA