Toyota zlacnila elektrické SUV bZ4X . Cena v Číne od 23 188 eur

Aká je skutočná cena výroby elektromobilov? Túto, pre zákazníkov dôležitú otázku, si začali klásť mnohí motoristi a zvlášť fanúšikovia elektromobilov, po nedávnom zverejnení výrazných zliav na elektromobily TESLA. Pritom zo skorších vyjadrení spoločnosti sú známe údaje o miere ziskovosti výroby, ktorá nebola menšia ako 20%. Podotýkam, pre výrobcu elektromobilu!!! K tomu treba pripočítať obchodnú maržu pre predajcu, ktorá nie raz presahuje 40 % z koncovej predajnej ceny. Čísla sa môžu pri niektorých výrobcoch mierne líšiť, ale skôr smerom hore. Svedčia o tom aj posledné vlny výrazného zlacňovania cien elektromobilov v Číne, kde po zrušení dotácii na kúpu nového elektromobilu, nastal neskutočný „cenopád“ naprieč celým spektrom výrobcov týchto áut.

takto sa radujú fanúšikovia TESLY po znížení cien na ich modely

Ako príklad možno uviesť nedávne oznámenie o výraznom znížení ceny na Nissan Aryia, zlacňovanie u mnohých čínskych výrobcov, ako XPeng, NIO, atď. Trend znižovania ceny neobišiel ani giganta automobilizmu, spoločnosť TOYOTA, ktorá nedávno oznámila výrazný pokles ceny svojho elektrického SUV, bZ4X , s cieľom zvýšiť predaj v Číne. Spoločnosť znížila cenu o 30 000 juanov ( približne 4 097 eur), pričom základná cena modelu teraz začína na 169 800 juanov ( približne 23 188 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Zníženie ceny je o 15%.

Dva spoločné podniky FAW-Toyota a GAC-Toyota, ktoré predávajú bZ4X, synchrónne upravili cenu tohto modelu. Okrem toho auto môže byť vybavené solárnym nabíjacím modulom, o ktorom Toyota tvrdí, že dokáže poskytnúť elektrickú energiu až na 1 750 km jazdy navyše za rok. Fotovoltaické moduly na streche dokážu nabíjať trakčné batérie, pričom táto opcia je dostupná za 20 000 juanov ( približne 2 731 eur).

TOYOTA bZ4X je k dispozícii v dvoch rôznych verziách: verzia s pohonom predných kolies (FWD) s motorom o výkone 150 kW (203 k) a verzia s pohonom všetkých štyroch kolies (AWD) s dvomi motormi a výkonom každého z nich 80 kW (108 k). Verzia s pohonom predných kolies má krútiaci moment 266 Nm a verzia s pohonom všetkých štyroch kolies má sumárny krútiaci moment 337 Nm. Obe verzie sa dodávajú s dvomi akumulátormi, s kapacitou buď  50,3 kWh, alebo  66,7 kWh. Verzia s kapacitou 66,7 kWh môže poskytnúť dojazd až 615 km v podmienkach metodiky CLTC. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy.

Základný model Toyota bZ4X FWDToyota bZ4X FWD s dlhým dojazdomToyota bZ4X AWD ProToyota bZ4X AWD Ultra
Cena169 800 RMB
(24 800 USD)
199 800 RMB
(29 100 USD)
238 800 RMB
(34 100 USD)
257 800 RMB
(37 600 USD)
Kapacita batérie50,3 kWh50,3 kWh66,7 kWh66,7 kWh
Dojazd
(CLTC)
400 km615 km560 km500 km
Výkon150 kW
(203 k)
150 kW
(203 k)
(80 + 80) kW
(217 k)
(80 + 80) kW
(217 k)
Krútiaci moment266 Nm266 Nm(168,5+168,5)Nm(168,5+168,5)Nm
Aktuálne ceny na TOYOTU bZ4X v Číne

TOYOTA bZ4X bola prvýkrát uvedená na trh v Číne v októbri 2022 s počiatočnou cenou 199 800 juanov ( približne 27 285 eur). Toyota predala v Číne do konca januára 2023 iba 3 844 vozidiel bZ4X, čo predstavuje 0,26 % trhu s čisto elektrickými vozidlami. Napriek tomu stojí za zmienku, že bZ4X bol v minulom štvrťroku najpredávanejším japonským elektrickým vozidlom v Číne.

interiér bZ4X nezaprie japonskú kvalitu

Japonskí výrobcovia automobilov vstupovali na trh s elektromobilmi pomerne pomaly, v roku 2022 sa v Číne predalo iba 14 995 čisto elektrických vozidiel, čo predstavuje približne 0,35 % podielu na trhu. Naopak, japonské spoločnosti majú až 19 % podiel na celkovom trhu s autami, ktorý zahŕňa aj vozidlá so spaľovacím motorom. Toyota minulý rok v Číne predala 4 037 čisto elektrických vozidiel, kým Honda 8 788 a Nissan 1 205. Počet predaných elektromobilov ostatných spoločností bol relatívne malý. V roku 2022 bola penetrácia čisto elektrických vozidiel na čínskom trhu vyše 20 %, pričom priemerná úroveň predaja elektromobilov japonských spoločností bola iba 0,4 %.

Poznámka na záver: Nedávno jeden z našich špičkových motoristických žurnalistov – Michal Karpat – Autožurnál TV zverejnil video zimného testu modelu TOYOTA bZ4X v jednom z našich lyžiarskych stredísk. Zhodnotiť jednou vetou model bZ4X z tohto testu, by sa dalo aj ako: „špičkové elektrické SUV s terénnymi génmi od SUBARU!“ Som hlboko presvedčený, že aj čínske ceny na tento model zahŕňajú slušnú mieru zisku pre automobilku. Je preto na zamyslenie, prečo oficiálny cenník na model Toyota bZ4X sa na Slovensku začína až na 48 990 eur. S takýmito cenami sa situácia na Slovenskom, ale aj európskom trhu s elektromobilmi, veľmi nezmení. Na našu škodu!

Zdroj: carnewschina , toyota