Toyota testuje batériu na 1000 km dojazd

Toyota verí, že dojazd 1 000 km pre elektrický automobil je celkom realistický a to už v blízkej budúcnosti. Japonský automobilový gigant pracuje na batérii pre elektrické vozidlá založené na technológii fluoridových iónov. Spoločnosť navyše tvrdí, že nový produkt je už v štádiu testovania.

V nedávnom experimente, kde Hyundai Kona najazdil 1 000 km na jedno nabitie vďaka 64 kWh akumulátoru, je tu veľmi dôležitý bod. Rýchlosť elektrického vozidla bola v priemere  30 km / h, pričom v aute nepoužili klimatizáciu, svetlá ( okrem denného svietenia), ani multimédiá. Na druhej strane Toyota pracuje na vytvorení batérie, ktorá dokáže prekonať také vzdialenosti bez toho, aby obetovala pohodlie a rýchlosť.

Tím vedcov vytvoril prototyp fluoridovo-iónovej batérie. Batéria s takým chemickým zložením je klasifikátorom označovaná ako FIB. Podľa vedcov môže fluoridová iónová batéria poskytnúť asi 7-krát viac energie na jednotku hmotnosti ako obvyklá lítium-iónová, ktorá sa v elektrických vozidlách dnes  bežne používa. Životnosť takýchto batérií je tiež jedinečná, hovoríme o 8 tisíc nabíjacích cykloch, čo ju v zásade robí takmer večnou. Batéria má predpokladanú životnosť asi 8 miliónov km a aj keby tento údaj bol mierne nadhodnotený, stále je veľmi  pôsobivý hlavne z hľadiska zníženia tvorby odpadov a ekologickej záťaže planéty. Jedna batéria na celý život !!!

V čom spočíva zložitosť tohto riešenia ?

Hlavnou nevýhodou takejto batérie je, že fluoridové iónové batérie doteraz fungovali výlučne pri vysokých teplotách. Princíp efektívnej vodivosti fluoridových iónov je účinný len vtedy,   keď je tuhý elektrolyt dostatočne zahriaty. Preto sú batérie FIB považované za nepraktické pre mnohé spotrebiteľské aplikácie. Požadovaná teplota vedie k nežiaducemu expanznému účinku na elektródy. Vedci z Kjótskej univerzity a Toyota však tvrdia, že našli spôsob, ako tento problém vyriešiť pomocou zliatiny kobaltu, niklu a medi pre výrobu elektródy. V najbližšej perspektíve  tím vedcov  plánuje optimalizovať materiály použité v anóde tak, aby bolo možné batériu nabíjať a vybíjať bez straty kapacity.

ako pracujú FIB batérie

 Táto správa je zaujímavá aj tým, že Toyota mala vždy svoju vlastnú víziu elektrifikácie dopravy. Legendárna značka opakovane polemizovala o nutnosti spoliehať sa na hybridy a vodíkové automobily. Zástupcovia spoločnosti Toyota vyčítali svojim konkurentom skutočnosť, že vysokokapacitné batérie neprispievajú k ochrane životného prostredia z dôvodu ich veľkej uhlíkovej stopy. Snáď čoskoro FIB spoločnosti Toyota zabezpečia akúsi technologickú revolúciu. Uvidíme!

Zdroj:
yandex