Toyota predstavila elektrické kompaktné SUV – Toyota bZ4X

Uvedenie  Toyoty bZ4X označuje začiatok novej kapitoly v modernej histórii Toyoty. Aj keď japonská značka je v určitej miere priekopníkom elektrifikácie dopravy prostredníctvom veľmi vydarených a masovo vyrábaných hybridov ako Toyota Prius, Auris, či Yaris, dlhodobo prezentovala zdržanlivý postoj k batériovým elektrickým vozidlám.

Tým, že TOYOTA predstavila novú podznačku pre čisto  elektrické vozidlá bZ, symbolicky priznala perspektívnosť tohto konceptu vozidiel. Pod touto značkou bolo uvedené aj elektrické kompaktné SUV Toyota bZ4X. Toto je prvý model v novej sérii batériových elektrických vozidiel pod značkou Toyota.

Spustenie podznačky bZ sprevádzal aj prísľub značky Toyota, že sa elektrické vozidlá stanú viac populárne a cenovo dostupnejšie pre každého. Nový bZ4X má vysoko technologické zariadenia, podporované špeciálnou platformou e-TNGA pre 100% elektrické modely áut.

Prvé sériové elektrické kompaktné SUV značky Toyota sa nazýva aj batériovým RAV4 vďaka podobným rozmerom: dĺžka 4 690 mm x šírka 1 860 mm x výška 1 650 mm. Rázvor osí kolies 2850 mm je o niečo väčší ako u RAV4 a zabezpečí komfortný priestor nielen pre nohy šoféra auta. Batožinový priestor má objem 452 litrov. Charakteristickým znakom elektrického SUV je strecha so solárnym panelom na dobíjanie batérie. Počas celého roka dokáže naakumulovať dostatok energie na prejdenie 1 800 km vzdialenosti ( aj keď tento údaj dosť záleží od počasia, v letných horúčavách určite zopár kilometrov k dojazdu pridá ).

Toyota bZ4X sa stal prvým modelom postaveným na novej platforme e-TNGA, ktorá je elektrifikovanou variáciou globálnej architektúry TNGA. Pri návrhu modelu inžinieri aplikovali inovatívne riešenia na zlepšenie aerodynamiky. Predný nárazník  dostal nezvyčajný dizajn s  hlbšími ako obvykle bočnými štrbinami. Zadný difúzor a spodnú časť mriežky chladiča vybavili uzatvárateľnými klapkami, ktoré nastavujú smer prúdenia chladiaceho vzduchu k batérii a znižujú aerodynamický odpor.

Model bZ4X s pohonom  predných kolies (FWD) poháňa elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 265 Nm. Zrýchlenie z 0 do 100 km / h stihne za  8,4 sekundy. Maximálnu rýchlosť dosiahne na značke 160 km / h. Výkon s verzie s pohonom všetkých kolies ( AWD) bude 160 kW (218 koní) a 336 Nm. Zrýchlenie od 0 do 100 km / h zvládne za 7,7 sekundy. Model s pohonom všetkých kolies má dva 80 kW motory na prednej a zadnej náprave. Elektromotory sú napájané energiou uloženou v lítium-iónovej batérii s kapacitou 71,4 kWh, čo autu umožní dojazd  až 450 kilometrov pre verziu AWD a asi 500 km pre FWD v súlade s cyklom WLTP.

Nabíjací systém auta podporuje DC nabíjanie výkonom až 150 kW c, pričom batéria sa na 80 % kapacity nabije asi za 30 min. Palubná nabíjačka má výkon 6,6 kW. Batériový systém má vodné chladenie a vozidlo disponuje tepelným čerpadlom. Batéria si má zachovať 90 % pôvodnej kapacity aj po 10 rokoch používania, alebo po nájazde 240 000 km.

V interiéri tejto novinky je dostatok priestoru pre päť dospelých cestujúcich. Používajú sa tu mäkké textúry, na dotyk príjemné tkaniny a vysoko kvalitná úprava povrchu dielov interiéru.

V najvyššej verzii bude Toyota bZ4X ponúkaná s volantom vyrobeným vo forme podobnej ako u lietadiel. Systém elektronického riadenia One Motion Grip ponúka ovládanie vozidla „ po drôte“, bez mechanického prepojenia ovládacích elementov a výkonných jednotiek ( analóg leteckého “Fly by wire“). Podľa špecialistov spoločnosti táto možnosť eliminuje potrebu meniť polohu rúk na volante pri jazde v zákrutách, parkovaní, alebo na kľukatých  cestách.

systém elektronického riadenia One Motion Grip bez mechanického spojenia medzi volantom a prednými kolesami

Inovatívna technológia tiež ochráni vodiča od vibrácií vychádzajúcich z povrchu vozovky. Okrem toho  v interiéri upúta aj zvýšená digitálna prístrojová doska, ktorá umožňuje výbornú čitateľnosť údajov,  veľká presklená plocha kabíny a masívna obrazovka multimediálneho systému.

Model sa stal prvým zo siedmich elektrických vozidiel pod značkou bZ, ktoré plánuje Toyota uviesť  do roku 2025. Automobilka potvrdila, že debut modelu pre Európu sa uskutoční 2. decembra 2021, krátko pred spustením špeciálnej online rezervačnej služby. Štart predaja je naplánovaný na 2022.

Zdroj: motor

Obrázky zdroj: Toyota