Test: BYD ETP3 – malá elektrická dodávka pre mnoho riešení

V týchto dňoch prichádza na slovenský trh čínska značka BYD, ktorá je pre väčšinu našich motoristov vďaka veľmi obmedzenej informovanosti zo strany našich „veľkých“ médií, takmer neznáma. Pritom, je to už niekoľko rokov najväčší výrobca elektrifikovaných vozidiel na svete, ktoré zahŕňajú v čínskom ponímaní nabíjateľné hybridné vozidlá (PHEV a EREV) a batériové elektromobily (BEV). Dokonca, v posledných 2 štvrťrokoch, sa spoločnosť BYD stala aj najväčším výrobcom BEV, keď prekonala predaje aj doterajšieho lídra, americkú spoločnosť TESLA. Čínska spoločnosť BYD pritom spolu s Teslou a japonským Nissanom, patrí k priekopníkom novodobého úspechu moderných elektrických vozidiel, ktoré približne v rovnakom čase začali masovo uvádzať na trhy. Tí, ktorí sledujú históriu moderných EV si určite spomenú na modely e6 od BYD, nám dobre známy Leaf od Nissanu a hlavne výkonný elektrický Roadster od Tesly.

Práve z týchto „priekopníckych čias“ pochádza aj naše testované vozidlo – elektrická dodávka BYD ETP3. Jej počiatky siahajú až do roku 2010, keď inžinieri v BYD rozumne využili časom preverený model Nissan NV200. Moderné elektrické vozidlá sú často prezentované ako výkonné, technologicky prepracované autá, neraz s patrične vysokou cenovkou, ale to pravé miesto elektrických vozidiel by malo byť všade tam, kde je potrebné doručiť služby, či tovar na tzv. “posledný kilometer”.

BYD ETP3 je elektrická skriňová dodávka kategórie N1 s celkovou dĺžkou 4 460 mm, šírkou 1 720 mm (bez spätných zrkadiel) a výškou 1 875 mm s rázvorom 2 725 mm. Rozchod predných kolies je 1 490 mm a zadných 1 533 mm. Vozidlo poháňa elektromotor je uložený pod prednou kapotou, ktorý poháňa predné kolesá (FWD), ale aj napriek tomu je vozidlo pozoruhodne obratné s malým polomerom otáčania, čo veľmi ocenia šoféri zvlášť v stiesnených pomeroch mestskej premávky a úzkych uličiek. Brzdenie vozidla na oboch nápravách zabezpečujú kotúčové brzdy. Pneumatiky sú obuté na 16″ priemere ráfikov kolies. Najväčšia technicky prípustná hmotnosť vozidla je 2 420 kg, takže ho môže pokojne šoférovať vodič s vodičským oprávnením na vozidlá skupiny B.
Vzhľadom na predpokladané použitie BYT ETP3 ako ľahkej dodávky, dostalo vozidlo jednoduchšie zavesenie kolies vpredu s nápravou typu MacPherson a vzadu s tuhou nápravou s listovými pružinami. Toto riešenie si vyžiada daň na zníženom komforte jazdy s nezaťaženým vozidlom, kedy sa prejavuje jeho pozdĺžna nestabilita, zvlášť pri jazde na niektorých úsekoch tzv. panelových ciest (napríklad v okolí Senca), kde jazda okolo povolených 90km/hod. je skutočným „zážitkom“. Akonáhle je však vozidlo zaťažené aspoň polovicou užitočnej nosnosti, začína byť jazda podstatne plavnejšia.

Elektrickú dodávku poháňa synchrónny elektromotor s označením TZ180XSC z vlastnej produkcie BYD Auto s permanentnými magnetmi. Elektromotor ponúka maximálny výkon rovných 100 kW a krútiaci moment 180 Nm, ktorý elektrickej dodávke BYT ETP3 s prevádzkovou hmotnosťou 1 715 kg umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť obmedzenú na 100 km/h, pričom súdiac podľa dynamiky rozbehu vozidla, pár kilometrov rýchlosti navyše by elektromotor dodávky určite zvládol. Avšak, vzhľadom na predpokladané použitie vozidla je táto rýchlosť primeraná.

Elektromotor dodávky napája batéria typu LiFePO4 s kapacitou 44,9 kWh. Silnou stránkou dodávky od BYD je možnosť nabíjania batérie ako striedavým (AC), tak aj jednosmerným prúdom. Pri DC nabíjaní nie je problém dosiahnuť nabíjací výkon 50kW, pričom pri hlbšom vybití batérie ukázala DC nabíjacia stanica po určitú dobu aj 56kW nabíjacieho výkonu. Tieto hodnoty umožňujú vozidlu s pomerne malou batériou dočerpať energiu za veľmi prijateľnú dobu – približne 30 – 35 minút pri dobíjaní z 10% na 90% kapacity batérie. Pre dlhodobé nabíjanie na AC naabíjacej stanici sa nabíjací prúd pohyboval na úrovni 6.6kW, čo vzhľadom na predpokladané použitie vozidla možno považovať za použiteľnú hodnotu. Dobíjanie batérie rekuperáciou brzdnej energie sa zapína pri poklese pod 90 % kapacity batérie.

Pri použití jednosmerného prúdu a 50 kW nabíjacej stanice tak môžete mať akumulátor nabitý pomerne rýchlo, z 20 na 80 percent za pol hodinku. Batériu si auto vie dobíjať aj regeneratívnym brzdením princípom rekuperácie, avšak v praxi sa takto vráti späť do batérie iba minimum energie. Rekuperácia sa zapína pri 90 percentách nabitia a menej.
BYD uvádza, že batéria vozidla využíva systém Battery Thermal Management System (BTMS), čo je vlastne systém na kvapalinou chladenú/ohrievanú batériu , ktorý umožňuje prevádzkovať vozidlo aj v extrémnych podmienkach počasia.
Podľa štandardizovanej metodiky merania spotreby elektrickej energie dokáže BYD ETP3 prejsť na jedno plné nabitie 238 km v kombinovanej prevádzke, respektíve 280 km pri prevádzke v meste. Podľa skúseností z tohto krátkodobého testu, sú to pomerne objektívne stanovené hodnoty, ktoré ale závisia od jazdných návykov šoféra vozidla.

Elektrická dodávka BYD ETP3 ponúka jednoduchý, ale solídne vypracovaný interiér s plastovým obložením vyhotoveným z odolných a pomerne tvrdých plastov. Dizajnová estetika napovedá o staršom základe tohto elektromobilu. Ovládacie a dekoračné prvky sú však zosúladené, takže nie je veľa dôvodov na kritiku. Konektory pre USB a pamäťové karty sú umiestnené pod plastovými krytmi na stredovej konzole, na čo si treba trochu zvyknúť.

Volant má len obmedzene nastaviteľný sklon a pripomína pracovisko šoféra nákladného vozidla. Predné sedadlá sú vzhľadom na dĺžku kabíny bez možnosti výrazného posunutia dozadu. Vyšší vodiči môžu mať problém pohodlne sa usadiť a nepomôže im ani dosť obmedzený rozsah nastavenia vonkajších spätných zrkadiel. Sedadlá sú ale pohodlné a čalúnenie pôsobí odolne.
Praktickou vlastnosťou BYD ETP3 je, že má okno do nákladného priestoru, avšak pri nočnej jazde odráža situáciu pred vozidlom na vnútorné spätné zrkadlo, čo môže spôsobiť nesprávne vyhodnotenie situácie na ceste.

Vodič BYD ETP3 má pred sebou prístrojový panel pripomínajúci počiatky novodobej elektromobility kombinujúci analógové ručičkové ukazovatele (rýchlosť a výkon vybíjania/nabíjania) s farebným stredovým displejom.
V strede palubnej dosky je veľmi jednoduchý infotainment, ktorý je úplne oddelený od palubného počítača. Jeho nedostatkom je, že neobsahuje navigáciu, čo by malo byť s súčasnej dodávke samozrejmosťou. Na stredovom displeji nenájdeme žiadne nastavenia vozidla, ani údaje o jazde. Softvérová ponuka je základná, takže automobil sa dá prepojiť s telefónom cez Bluetooth a môžete počúvať rádio alebo hudbu z mobilu.
Stredový displej obrazuje obraz z cúvacej kamery, ktorej obrazová kvalita je primeraná. Avšak aj napriek nízkemu rozlíšeniu poskytne pohľad za vozidlo aj po tme a navyše zobrazuje navádzacie čiary, ktoré pri vodiči pri parkovaní ocenia.

Pre zvýšenie komfortu posádky v chladných mesiacoch majú vodič aj spolujazdec k dispozícii vyhrievanie sedadiel. Je tu aj štandardná manuálna klimatizácia a v režime prúdenia vzduchu na čelné sklo ventilácia účinne zabraňuje zahmlievaniu.
Denné a stretávacie svetlá sa prepínajú automaticky, pričom dosvit svetiel sa dá nastaviť manuálne pomocou kolieska naľavo pod volantom. Nachádza sa tam aj ovládací panel spätných zrkadiel. Vo vozidle je zopár odkladacích miest na nápoje a menšie predmety, ale väčší mobilný telefón si vodič musí odložiť neprakticky až na poličku takmer na podlahe.
Priebeh a výsledky testovania
BYD ETP3 bolo testované v čase, keď sa vonkajšia denná teplota pohybovala v rozsahu 5 – 12 °C. Tieto podmienky nie sú ideálne pre elektrické vozidlá, ale aj napriek tomu BYD ETP3 bez problémov zvládol aj denný nájazd cez 200 km, samozrejme pri zapnutom kúrení na 19 – 20°C. Polovica tejto trasy bola pritom absolvovaná s užitočným zaťažením na úrovni 600kg prevažne po okresných cestách a v meste v pahorkovitom teréne s prevýšením cca 50 m. Pri 20 % kapacity batérie bol dojazd ešte na 50 km rozvážnej jazdy bez záťaže.

Na konci krátkodobého testu palubný počítač BYD ETP3 ukazoval priemernú spotrebu 20,3 kWh/100 km. S ohľadom na využitie vozidla na prevoz približne 600 kg užitočného nákladu na približne polovici prejdenej vzdialenosti to vôbec nie je zlá hodnota.
Vzhľadom na technologickú jednoduchosť vozidla vyplývajúcu z jeho 15 rokov starej koncepcie je aj palubný počítač elektrickej dodávky pomerne jednoduchý a ponúka len niekoľko najzákladnejších údajov o jazde. Ukazovatele energetickej spotreby zobrazujú hodnoty vo všeobecnom priemerne spotreby a popri tom len údaj spotreby za posledných 50 km.

Pri jazde bez nákladu a ľahkou nohou nie je problém sa dostať na hodnotu okolo 14 -15 kWh/100 km a to pri umiernenom využívaní vykurovacieho systému na úrovni 19-20°C.
Vozidlo má v nákladom priestore kovovú podlahu a prakticky holé steny. Oceňujeme, že sa vozidlo má bočné dvere na obidvoch stranách. Zatiaľ čo bočné sú posuvné, zadné sa dvíhajú nahor a slúžia tak ako prístrešok v prípade zlého počasia. Nákladný priestor sa dá pomocou kľúča s diaľkovým ovládaním otvoriť nezávisle od dverí pre posádku. Na stredovej konzole vpredu je vyhradené tlačidlo na zapínanie osvetlenia zadného priestoru, osvetliť sa dá aj počas jazdy a tak cez okienko skontrolovať, či je náklad v poriadku.
Zadné bočné dvere sa dajú otvoriť aj zvnútra, je tu však mechanická detská poistka, ktorou tomu viete zabrániť. V nákladnom priestore chýbalo viac kotviacich prvkov, hlavne na podlahe.

Pokiaľ ide o konštrukciu podvozka a pohonu, tie sú na svoje potreby primerane navrhnuté a naladené. Dynamika BYD ETP3 v mestskom a prímestskom prostredí je primeraná, vozidlo má aj s nákladom pomerne dobrý záťah a rovnako účinne aj brzdí. Podvozok je aj bez záťaže naladený pomerne tvrdo a na nerovnej ceste to dáva vodičovi primerane pocítiť. Avšak, akonáhle je elektrická dodávka aspoň polovične zaťažená, podvozok sa stáva mäkším a už neprenáša do karosérie tak výrazne vibrácie a nárazy z cesty. Vzhľadom na konštrukčné obmedzenia je jazda po diaľnici skôr vhodná na zaradenie sa do pravého pruhu spolu s kamiónmi a pri predbiehaní treba myslieť na elektronicky obmedzenú „maximálku“ na 100km/hod. cez ktorú palubný systém vozidlo nepustí ani pri jazde dolu kopcom. Keďže je BYD ETP3 celoplechová dodávka, počas jazdy počuť typickú kovovú zvukovú kulisu, ako v každom inom ľahkom úžitkovom vozidle.
BYD ETP3 je pomerne jednoduchá elektrická dodávka, vychádzajúca z koncepcie vozidla spred roku 2010, čo však vzhľadom na jeho vysokú úroveň „blbovzdornosti“ môže byť pre firemnú klientelu a formu použitia ako dodávky pre „všetkých“, skôr výhodou ako nevýhodou.

Kde je teda to správne miesto elektrickej dodávky BYD ETP3? Určite nie na nablýskaných mólach a parkoviskách pred divadlami. Jej miesto je pri každodennej drobnej práci najrôznejších živnostníkov, remeselníkov, záhradkárov, poštárov, kuriérov, vo vozovom parku zásobovačov firiem, pri rozvoze výrobkov pekárov, či rýchleho občerstvenia, v oblasti komunálnych služieb a všade inde, kde majú svojimi úžitkovými vlastnosťami slúžiť. Často sú to výkony v mestách a v prímestských aglomeráciách, kde je aj najväčšia potreba redukovať množstvo škodlivých exhalátov z áut a ich dopad na zdravie obyvateľstva. Ďakujeme spoločnosti Delta Truck zo Senca, že túto filozofiu ako jedni z prvých správne pochopili!
Zdroj: Delta truck