Obnovená Tesla Model Y “Juniper ” prichádza najskôr na čínsky trh

Uskutočnil sa oficiálny debut hlboko modernizovaného elektromobilu Tesla – Tesla Model Y. Auto dostalo nový vonkajší dizajn, stalo sa dlhším dojazdom a dynamickejším a získalo aj nové asistenčné systémy pre vodiča. Obnovený Model Y je zameraný na Čínu ako kľúčový trh pre Teslu a ďalšie ázijsko-pacifické trhy, pričom sa jedná o prvú aktualizáciu tohto úspešného elektromobilu od jeho uvedenia na trh v roku 2020. Dodávky obnoveného Modelu Y do Číny a niektorých susedných krajín sa plánujú začať už v marci 2025. Zatiaľ nie je jasné, kedy Tesla predstaví túto verziu v Európe a USA, keďže aktualizovanému Modelu 3 to po čínskom debute trvalo približne štyri mesiace.

Tesla Model Y Juniper

Tesla Model Y sa na konci roku 2023 (a na celom svete!) stala v Číne najpredávanejším novým autom. V prvých 11 mesiacoch roku 2024 však obsadila iba druhé miesto, pričom prvé miesto stratila na úkor čínskeho sedanu BYD Qin Plus . A v mnohých ohľadoch je to práve negatívna dynamika predajov, ktorá vysvetľuje rozhodnutie americkej spoločnosti pomerne „rýchlo“ uviesť na trh v Číne nový produkt – hlboko modernizovanú verziu bestselleru Tesla Model Y.

Tesla Model Y Juniper

Obnovená Tesla Model Y si zachováva svoj charakteristický tvar „dažďovej kvapky“. Vzadu auto dostalo aj jediný blok zadných svetiel a charakteristický ducktail spojler. Pribudol aj športovejší zadný nárazník. Zmeny v novom Modeli Y s interným kódovým označením Juniper sú do značnej miery podobné tým, ktoré Tesla urobila na svojom sedane Model 3 v roku 2023. Okrem toho si spoločnosť požičala niektoré dizajnové prvky z iných projektov. Predná časť má ostrejšie hrany, podobne ako nový Model 3. Nový Model Y tiež mení zaoblené svetlomety v prospech svetelnej lišty prechádzajúcej cez prednú časť kapoty, čo je dizajn pomerne štandardný pre mnohé čínske značky, ale je videný aj na Tesle Cybertruck a prototype Cybercabu.

Tesla skoncovala s tradičnými rozdelenými zadnými svetlami v prospech svetelného pásu, ktorý prechádza cez celú zadnú časť auta. Tesla tvrdí, že toto „priebežné svetlo“ je „prvé svojho druhu s nepriamym odrazom na paneli karosérie“. Tieto zmeny na prednej i zadnej časti vozidla zlepšili aerodynamiku a znížili koeficient aerodynamického odporu novej Tesly Model Y na 0,22 cd v porovnaní s 0,23 cd u predchádzajúcej generácie modelu. To znamená, že aktualizovaný elektromobil má dlhší dojazd a do značnej miery je tichší z hľadiska pohodlia vodiča a spolujazdca.

Tesla Model Y Juniper

Medzi ďalšie prvky exteriéru patrí nový dizajn kolies (19 alebo 20 palcov, v závislosti od verzie), ploché kľučky dverí a nová modrá farba karosérie. Presné rozmery novej Tesly Model Y Juniper sú: dĺžka 4797 mm, šírka  1920 mm, výška 1624 mm  s rázvorom 2890 mm. To znamená, že po aktualizácii sa auto predĺžilo o 47 mm.

Tesla Model Y Juniper ponúka v Číne možnosti pohonu zadných aj všetkých kolies – RWD a 4WD. Obe vozidlá sú postavené na 400-voltovej architektúre. Základný model má na zadnej náprave jediný elektromotor s výkonom 220 kW (295 k), umožňujúci zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. Tento elektromotor napája 62,5 kWh lítium-železofosfátová (LFP) batéria od čínskeho giganta CATL . Vďaka batérii je nový elektromobil schopný prejsť až 593 km na jedno nabitie podľa metodiky merania CLTC . Môžeme skonštatovať, že dojazd „základného“ Modelu Y sa zvýšil o 39 km vďaka zníženiu spotreby energie o 1,1 kWh/100 km v porovnaní s predchádzajúcou verziou elektromobilu na terajšiu úroveň 11,9 kWh/100 km !

Tesla Model Y Juniper

Verzia Tesly Model Y Juniper s pohonom všetkých kolies (4WD) je vybavená zadným elektromotorom s výkonom 194 kW (260 k) spárovaným s elektromotorom na prednej náprave s výkonom 137 kW (184 k). Celkový výkon elektrického vozidla s pohonom všetkých kolies je 331 kW, alebo 444 koní. Motory napája nikel-kobalt-mangánová (NMC) batéria s kapacitou 78,4 kWh, nie však od CATL, ale od LG . Model Y Juniper s pohonom všetkých kolies údajne zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a jeho dojazd dosahuje 719 km v testovacom cykle CLTC (o 31 km viac ako starý Model Y!), a to vďaka spotrebe energie 13,4 kWh/100 km (podľa dokumentov).

Vo vnútri sa Model Y Juniper zhoduje s preštylizovanou verziou Tesly Model 3. Zostal zachovaný minimalistický štýl interiéru s 15-palcovým horizontálne orientovaným dotykovým displejom založeným na procesore AMD Ryzen. Na ňom sa zobrazujú všetky informácie a ovláda sa aj pohyb vozidla. Na stredovom tuneli nie sú žiadne ovládacie prvky, tým menej fyzické tlačidlá. Je tu však zdvojená bezdrôtová nabíjačka pre telefón a súprava prekrytých priehradiek na ukladanie malých vecí.

Zaujímavosťou je, že obnovený Model Y okrem iného využíva aj vylepšené sedadlá. Zadné sedadlo sa predĺžilo (čo sa týka vankúša) o 15 mm a opierky hlavy sa rozšírili o 17 mm. Sedadlá v druhom rade je teraz možné nastaviť pomocou jedného tlačidla.

Aktualizovaná Tesla Model Y ponúka aj postriebrené strešné okno, audiosystém so 16 reproduktormi a využíva patentovanú sadu najnovších asistenčných systémov vodiča AI4 od spoločnosti Tesla. Systém „plného autopilota“ (FSD) bude v Číne predstavený už tento rok.

Obnovená Tesla Model Y sa na čínskom trhu ponúka v dvoch stupňoch výbavy za  nasledovné ceny:

Tesla Model Y RWD Launch Edition: 263 500 juanov (približne 34 881 eur)

Tesla Model Y 4WD Long-Range Launch Edition: 303 500 juanov (približne 40 176 eur)

Zo zverejneného cenníka nového Modelu Y Juniper vyplýva, že cena základnej verzie Tesly Model Y v Číne vzrástla o 13 600 juanov (1 800 eur) alebo o 5,44 %. Vrezia 4WD Long-Range zdražela o 12 600 juanov (1 668 eur), teda o 4,33 %. Ešte raz si všimnime, že dodávky hlboko aktualizovanej verzie Tesly Model Y zákazníkom v Číne začnú už v marci tohto roku, teda necelé 3 mesiace po uvedení modelu, čo svedčí okrem iného aj o vysokom tlaku konkurenčných čínskych značiek, ktoré uvádzajú na trh čoraz viac vysoko kvalitných modelov elektrických vozidiel.