Nio a CATL sa dohodli na štandardoch služby na rýchlu výmenu batérií a vybudujú sieť SWAP staníc spoločne

Významné udalosti v oblasti elektromobility sa v Číne dejú pomerne často. Jednou z prelomových vecí je aj dnešný podpis dohody medzi gigantami technológie staníc na rýchlu výmenu batérii pre elektrické vozidlá (SWAP stanice), spoločností Nio a CATL. Len na bližšie vysvetlenie, SWAP stanice zabezpečujú rýchlu výmenu vybitých batérii za nabité, ktorá sa môže vykonať – v závislosti od typu stanice- za 1 až 3 minúty. Uskladnené batérie v SWAP staniciach sú pripojené na verejnú distribučnú sieť a môžu v určitej miere vykonávať aj funkciu batériového úložiska. To umožňuje znížiť náklady na nabíjanie batérii pri využití prednostného nabíjania v čase prebytku elektriny na trhu a teda aj jej nízkej ceny a na druhej strane, poskytnúť časť uloženej energie do verejnej siete v čase nedostatku elektriny na trhu a teda aj jej vysokej ceny, čím sa výrazne zvyšuje efektívnosť SWAP stanice. Navyše, majiteľ elektrického vozidla (EV) využívajúceho SWAP služby už nemusí mať žiadne obavy o životnosť batérie vo svojom EV, nakoľko pri každej výmene dostane plne nabitú, pretestovanú a odskúšanú batériu, ktorú vlastní spoločnosť prevádzkujúca SWAP stanicu. Vedľajšou výhodou je aj to, že cena elektrického vozidla využívajúceho služby rýchlej výmeny batérie, je o 20-30% nižšia, oproti rovnakému elektrickému vozidlu zakúpeného aj s batériou.

Nio a CATL dnes podpísali túto prelomovú dohodu v centrále CATL v Ningde v provincii Fujian. Obe spoločnosti budú spoločne budovať stanice na výmenu batérií pre elektrické vozidlá (EV) rôznych značiek v celej Číne. Nio a CATL oznámili partnerstvo s cieľom spoločne vybudovať sieť na výmenu batérií. Značka Firefly spoločnosti Nio prijme štandard rýchlo vymeniteľných batérii vyvíjaný spoločnosťou CATL pod názvom Choco-SEB a opačne, CATL investuje 2,5 miliardy juanov (približne 317 miliónov eur) do spoločnosti Nio Power, vyrábajúcej stanice na rýchlu výmenu batérií.
Cieľom spolupráce Nio a CATL je vybudovať „najväčšiu svetovú sieť na výmenu batérií pre osobné autá“, urýchliť rozšírenie vozidiel a služieb na výmenu batérií a nastaviť štandardy na službu rýchlej výmeny batérií. V dohode sa zdôrazňuje, že obe siete na výmenu batérií budú fungovať paralelne. Vozidlá značky Nio budú naďalej využívať existujúcu swapovú sieť Nio, zatiaľ čo model Nio Firefly bude využívať výmenný štandard Choco od CATL.

CATL oznámila štandard Choco-SEB v decembri 2024 spolu s 10 modelmi elektrických vozidiel od výrobcov automobilov ako Changan, SAIC, Wuling a GAC Aion. Tieto modely budú vybavené riešeniami umožňujúcimi rýchlu výmenu batérií podľa štandardu Choco. Do tejto aliancie vstúpia aj modely pod značkou Firefly od Nio.
Na slávnostnom podpise dohody sa zúčastnili generálny riaditeľ a zakladateľ CATL p. Robin Zeng a generálny riaditeľ a zakladateľ spoločnosti Nio p.William Li . Za obe spoločnosti dohodu podpísali p. Yang Jun, generálny riaditeľ spoločnosti CATL pre sekciu výmeny batérií, a p. Shen Fei, senior viceprezident spoločnosti Nio. William Li uviedol, že partnerstvo medzi NIO a CATL predstavuje významný míľnik, ktorý uvádza službu rýchlej výmeny batérií do novej fázy rozvoja.

18. decembra 2024 spoločnosť CATL predstavila dve štandardizované čokoládové batérie, 20# a 25#, určené na službu rýchlej výmeny batérií. Zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Robin Zheng oznámil, že budúci rok plánuje CATL postaviť 1 000 staníc na rýchlu výmenu batérií, pričom konečným cieľom je mať 30 000 SWAP staníc na výmenu batérií v Číne. „Budeme pokračovať v presadzovaní štandardizácie výmeny batérií a najdôležitejšou vecou v tomto procese je štandardizácia veľkosti batérií,“ povedal p. Zheng počas konferencie organizovanej CATL pod názvom Battery Swap Ecosystem Conference v Xiamene.
“Čokobatérie” 20# a 25#, oficiálne nazývané batérie Choco-SEB (Swapping Electric Blocks), budú podporovať chemické verzie na báze fosforečnanu lítno-železnatého (LFP) aj lítium-nikel-mangán-kobaltové (NMC). Sú určené pre EV triedy A0 až B a poskytujú dojazd až 600 km podľa metodiky CLTC.

Výmenné stanice batérii Choco-SEB od CATL budú mať 14 – 30 nabíjacích pozícii na batérie. Výmena vybitej batérie za plne nabitú zaberie približne 100 sekúnd a denná kapacita SWAP stanice je 822 výmen. Náklady na používanie predplatného na službu rýchlej výmeny batérií Choco-SEB budú podľa CATL 0,1 juanu/km (0,013 eur/km).

V rámci dohody prijme Firefly, nová značka Nio, nový štandard výmeny batérií od CATL, s označením Choco-SEB. Model Nio Firefly nie je kompatibilný so žiadnou zo súčasných swapových staníc Nio. Spoločnosť Nio je hlavným iniciátorom technológie na rýchlu výmenu batérii pre EV a v súčasnosti prevádzkuje okolo 3000 SWAP staníc. Dnes sú pozdĺž 18 hlavných čínskych diaľnic vybudované SWAP stanice na každých 50 – 100km. O spoločnosti CATL sa hovorí, že „podporuje Nio vo vývoji siete na rýchlu výmenu batérií“. Výsledok spolupráce týchto gigantov elektromobility bude mať pravdepodobne obrovský vplyv na výraznejšie sprístupnenie elektrických vozidiel bežným zákazníkom. Verme, že raz aj na Slovensku.
Zdroj: carnewschina