Nezáujem o elektromobily – realita, alebo mediálna manipulácia ?

Nakoľko sa médiami neustále verejnosti podsúvajú názory o „nezáujme ľudí o elektromobily“, ktoré žiaľ, zaznievajú opakovane z úst redaktorov verejnoprávnych aj súkromných televízii, povenujme sa na tomto malom priestore aj tejto problematike. Žiaľ, odborná pripravenosť mediálnych pracovníkov akoby z roka na rok klesala a pri niektorých, zvlášť ekonomických a technických správach, sa nezainteresovaný pozorovateľ nestačí diviť zaujatosti a tendenčnosti podsúvaných informácii.

Takže, pozrime sa na oblasť elektromobility bližšie vo svetle posledných čísel, ktoré sa síce nedajú zovšeobecniť, ale veľmi jasne poukazujú na tendencie. Ako informuje portál mojelektromobil, minulý rok sa na Slovensku predalo len 2 227 elektromobilov, čo je o 119 kusov menej, než v roku 2023 (2 346 ks). Trhový podiel elektrických vozidiel tak klesol z 2,67 na 2,38 %. Tieto čísla, ktoré sme sa dozvedeli v polovici januára 2025 na tlačovej konferencii Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) sa však týkali iba predajov elektrických vozidiel značiek s oficiálnym zastúpením na Slovensku prostredníctvom slovenských importérov.

žiaľ, Tesla na Slovensku oficiálne zastúpenie stále nemá

Realita je však taká, že nemalá časť áut prichádza na Slovensko cez individuálny dovoz, častokrát ako „jazdenky“. Kvôli tomu dochádza k výraznej odchýlke medzi tým, koľko elektromobilov eviduje ZAP SR, a koľko ich reálne pribudlo v evidencii vozidiel. Vysvetľuje to aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá upozornila na situáciu.

K 31.12.2024 bolo v slovenskej evidencii vozidiel zaradených 15 476 batériových elektromobilov (BEV). V porovnaní s rokom 2023 počet elektromobilov na slovenských cestách narástol o 5 380 kusov, čo predstavuje až 53 % prírastok.

Len na porovnanie: V novembri 2022 jazdilo na Slovensku 5520 batériových elektromobilov . O rok neskôr, v decembri 2023 došlo k prekročeniu hranice 10 000 elektrických vozidiel. Teraz, na konci roku 2024 sa nachádzame na čísle 15 476. Na základe toho zisťujeme, že na celkovom prírastku elektromobilov na Slovensku sa viac než polovicou podieľa práve individuálny dovoz, či už nových alebo ojazdených elektromobilov. Konkrétne, za posledný rok je to 3153 individuálne dovezených vozidiel oproti 2227 elektromobilov z priameho predaja importérov značiek. Inak povedané, takmer 60 % elektromobilov na Slovensku v roku 2024 pribudlo vďaka individuálnemu dovozu.

ani elektromobily značky Zeekr si u nás oficiálne nekúpite

Od januára do júna 2024 bolo registrovaných 2 571 elektromobilov, čo je o 28 % viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka! Druhá polovica 2024 roku bola ešte silnejšia a na našich cestách pribudlo 2 809 vozidiel, pričom štvrtý kvartál 2024 bol najsilnejším štvrťrokom v histórii elektromobility na Slovensku s celkovým počtom 1 483 nových registrácií. V ňom bol rekordným mesiac október s prírastkom 567 elektromobilov.

„Sledujeme, že počet elektromobilov na cestách sa v priebehu dvoch rokov takmer strojnásobil. Rast už nie je poháňaný len nadšencami technológií či prvotným skúšobným nákupom do firemných flotíl, ale aj rozšírenou ponukou modelov, lepšou dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry a ekonomickými argumentmi,“ komentuje situáciu riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

oficiálne zastúpenie značky BYD je už aj v Maďarsku

Aby sme však nehovorili iba o Slovensku, v januári 2025 sa registrácie nových vozidiel v Nemecku medziročne znížili o 2,8 % na 207 640 kusov. Avšak, registrácie batériových elektrických vozidiel (BEV) medziročne vzrástli o 53,5 % na 34 498 kusov. Registrácie plug-in hybridov (PHEV) vzrástli o 23,1 % na 17 712 kusov. BEV predstavovali 16,6 % registrácií vozidiel, kým PHEV predstavovali 8,5 % podiel na trhu. Čo je na tom ešte zvláštnejšie, registrácie čínskych elektrických vozidiel (aj napriek zavedeniu drastických doplnkových ciel zo strany EÚ až do výšky 37,6 % ku základnej 10% sadzbe), v prvom mesiaci roku 2025 väčšinou vzrástli. BYD vzrástol o 69 %, MG o 84 %, Great Wall Motor vzrástol o 267 %, zatiaľ čo Nio medziročne kleslo o 33 %. Pre porovnanie, Tesla medziročne klesla o 59,5 %.

registrácie 10 najlepších čínskych značiek v Nemecku v januári 2025 a ich medziročný nárast (pravý stĺpec). Zdroj: China EV DataTracker

A to už radšej ani nebudeme bližšie rozoberať najväčší automobilový trh sveta – Čínsku ľudovú republiku. Na ilustráciu, len jeden údaj: Čínsky domáci veľkoobchodný predaj elektrifikovaných vozidiel (BEV aj PHEV) v roku 2024 bol na úrovni 11,582 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 39,7 %.

Takže, vážení redaktori tlačených médií a televízií! 53,3 % medziročný nárast registrácii elektrických vozidiel na Slovensku určite nie je prejavom nezáujmu o elektromobily! Navyše, nie je badateľná ani žiadna tendencia naznačujúca nezáujem obyvateľov Slovenska o elektromobilitu, ale naopak, je skutočnosť potvrdená číslami, že záujem o elektrické vozidlá na Slovensku ( a nielen u nás) rastie tempami, ktoré iné oblasti hospodárstva môžu iba závidieť! Nezostáva nič iné, len zopakovať slová nášho p. premiéra Roberta Fica: ” Vážení predstavitelia médií, prestaňte už konečne klamať a hrubo zavádzať našu verejnosť!” Aj v oblasti elektromobility !

Nio oficiálne kúpite v Nemecku, Dánsku, Holandsku…

 Áno, situácia s predajom elektromobilov na Slovensku je neradostná, keďže sme opakovane obsadili posledné  miesto v EÚ. To už je skutočne dôvod na poriadne zamyslenie aj pre zodpovedných vládnych činiteľov, zvlášť na ministerstve hospodárstva SR. Sme poslednou krajinou v EÚ, kde ešte nebola zavedená systematická podpora nákupu elektrických vozidiel.

Zdroje: mojelektromobil, carnewschina