Lynk & Co 900 – veľké nabíjateľné SUV ako produkt Geely a Volva príde na trh v 2025
Značka Lynk & Co, vytvorená spoločnosťami Geely a Volvo, spočiatku používala pre svoje autá staršiu švédsku platformu CMA. V roku 2021 sa na staršej architektúre SPA objavil vlajkové SUV Lynk & Co 09. Na začiatku Nového roku 2025 bol predstavený nový špičkový model značky s názvom Lynk & Co 900. Toto veľké nabíjateľné SUV je prvé auto na platforme SPA Evo, ktorou autá Volvo ešte nie sú vybavené! Ak bola architektúra SPA2 vytvorená špeciálne pre elektrické vozidlá (zatiaľ ju používa iba Volvo EX90 a Polestar 3 ), potom sa platforma SPA Evo vyvinula iným smerom: je určená pre pokročilé hybridy a obsahuje niekoľko ďalších aktualizácií.
Platforma SPA Evo si zachováva základný dizajn platformy SPA (dvojité priečne ramená vpredu, viacprvkové vzadu), pričom štandardne sú inštalované adaptívne tlmiče a dvojkomorové vzduchové vzpery. V ostrých zákrutách (a tiež proaktívne v prednastavení Sport) pracujú samostatné kamery v synchronizovanom režime „jednej kamery“, aby sa minimalizovalo nakláňanie. Prvýkrát sa na zadnej náprave objavil mechanizmus riadenia a maximálny uhol natočenia kolies je až 20 stupňov: SUV môže jazdiť „diagonálne“ v režime krabov. Predné brzdy sú vybavené štvorpiestikovými mechanizmami.
Aj keď sa zdá, že je model 09 široko zjednotený s druhou generáciou crossoveru Volvo XC90 (ktorý nedávno prešiel miernym restylingom ), nové SUV Lynk & Co 900 je celkom nezávislý model. Charakteristický prvok značky Lynk & Co v podobe „pazúrovitých“ dvojitých svetiel je zachovaný a hlavné svetlomety sú doplnené veľkým priebežným LED panelom v strede prednej časti, ktoré obsahuje 10 192 LED diód, každá s 32 úrovňami jasu, čo umožňuje zobrazíte trojrozmernú animáciu (obrázok je možné zadať cez multimediálny systém). V zadných svetlách sú tiež matricové LED svetelné časti, ale tu sú oddelené a majú spolu 2400 diód.
Vozidlo sa prezentuje dizajnovým jazykom, ktorý nazýva The Next Day, a je dostupný v piatich farebných variantoch exteriéru – čiernej, sivej, modrej, bielej a striebornej. Šesťmiestne SUV má najlepší vnútorný priestor vo svojej triede s prvou výškou priestoru pre hlavu a nohy, povedal predstaviteľ Lynk & Co. Piate dvere sú dvojdielne – s veľkou zdvíhacou časťou a kompaktnou výklopnou stranou s nosnosťou 2 dospelých ľudí. Bočné dvere sú vybavené elektrickým dovretím dverí a elektrickými zámkami (odomykateľné zvnútra pomocou tlačidiel). Základný balík výbavy obsahuje dvojdielnu panoramatickú strechu a autopilota s Lidarom na streche.
Na čínskom trhu bude Lynk & Co 900 konkurovať crossoverom Li L9, Aito M9 a Denza N9, takže rozmery sú tomu primerané, s dĺžkou 5240 mm, šírkou 1999 mm, výškou 1810 mm. Toto auto je ale citeľne väčšie než jeho súrodenec Lynk & Co 09, čo je najviac viditeľné na rázvore náprav, ktorý sa zväčšil z 2984 na 3160 mm. Nová platforma SPA Evo je určená pre hybridy s rozstupom náprav od 3050 do 3300 mm. V závislosti od konfigurácie sa používajú kolesá s priemerom 20 alebo 21 palcov. Vozidlo má zaťahovacie kľučky dverí, aktívne klapky na prívod vzduchu v prednom nárazníku a spodná časť karosérie krytá kapotážou. Tieto úpravy umožnili dosiahnuť aj pri tak masívnom aute pomerne dobrý koeficient aerodynamického odporu Cd 0,291.
Lynk & Co 900 je dodávaný s elektromotormi na báze karbidu kremíka, ktoré mu umožňujú zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako päť sekúnd a jazdiť s maximálnou rýchlosťou viac ako 200 km/h. Vozidlo má tri možnosti hnacieho ústrojenstva, pričom najvýkonnejší variant je poháňaný preplňovaným benzínovým motorom s objemom 2.0 litra v prioritnej funkcii generátora elektrického prúdu, ako aj predným elektromotorom so špičkovým výkonom 123 kW a dvoma zadnými elektromotormi, oba so špičkovým výkonom 160 kW.
Ďalšie dve verzie hnacie jednotky sú dvojmotorové, pričom výkonnejšia verzia obsahuje rovnaký benzínový motor 2,0 litra, predný elektromotor s maximálnym výkonom 160 kW a zadný elektromotor s maximálnym výkonom 230 kW, a slabšia verzia má benzínový preplňovaný motor s objemom 1,5 litra, predný elektromotor so špičkovým výkonom 123 kW a zadným elektromotorom so špičkovým výkonom 230 kW. O trakčnej batérii a dojazde zatiaľ nie sú žiadne informácie.
Ak má hybridné Volvo XC90 stále pomerne jednoduchú „samostatnú“ pohonnú jednotku (spaľovací motor otáča predné kolesá a elektromotor otáča zadné), potom v Číne v roku 2022 prispôsobili modernejší paralelne sekvenčný EM- P systém pre nabíjateľné SUV Lynk & Co 09 . Nový model Lynk & Co 900 má pohonný systém novej generácie EM-P, v ktorej je hlavný dôraz kladený na elektrický pohon. Spaľovací motor je stále možné spojiť s kolesami, no už nie cez trojstupňovú prevodovku, ale iba cez jednostupňovú redukčnú prevodovku.
Lynk & Co 900 má luxusný trojradový interiér so všetkými šiestimi sedadlami namontovanými na lyžinách a plne elektricky ovládanými. Sedadlá v druhom rade sa môžu posúvať dopredu/dozadu v rozsahu 550 mm a sedadlá v treťom rade sa môžu posúvať v rozsahu 125 mm. Na čalúnenie sa používa semiš a koža napa. Objem kufra za tretím radom sedadiel je 300 litrov, plus je tu predná 20-litrová priehradka pod prednou kapotou.
Na prednom paneli Lynk & Co 900 je úzka prístrojová obrazovka (hoci jej nominálna uhlopriečka je 12,7 palca), projekčný displej a obrovský 30-palcový dotykový mediálny systém s rozlíšením 6K. Presne rovnaká obrazovka je inštalovaná pod stropom v druhom rade: vyklápa sa z mostíka medzi časťami panoramatickej strechy. Na konci stredového tunela je výsuvná vanička chladničky. O vysoko kvalitný zvuk sa postará audio systém je značky Harman/Kardon. Infotainmentový systém na Lynk & Co 900 je poháňaný duálnymi čipsetmi Qualcomm 8295.
Lynk & Co sa spočiatku zameriavala na výrobu benzínových vozidiel. Až 6. septembra 2024 oficiálne uviedla na trh svoje prvé batériové elektrické vozidlo (BEV), sedan Z10 , ktoré je postavené na rovnakej platforme ako Zeekr 001. 22. decembra 2024 spoločnosť Lynk & Co uviedla na trh Z20 , kompaktné SUV, ktoré je jej druhým modelom BEV.
Nabíjateľné SUV Lynk & Co 900 sa na čínskom trhu objaví na jar. Ceny zatiaľ neboli zverejnené, no je jasné, že nová vlajková loď značky bude drahšia ako hybrid Lynk & Co 09 EM-P, ktorý momentálne stojí 290-348-tisíc jüanov (( 38455 –46 146 eur).