Lock-downové elektrizujúce vozidlá – pokračovanie č.4

Na Slovensku prebieha opätovné ” celonárodné špáranie v nose”, ktoré niektorí nazývajú cudzím slovom “skríngové testovanie”, (angl. screening) “. Opäť nás svojimi predbežnými výsledkami nesmierne potešilo, lebo sme zistili, že so zamorením populácie (na úrovni necelého 1% podľa antigénových testov) to až také zlé nie je. Žiaci sa tešia do školy, pospolitý ľud sa teší do práce a na vychádzky do prírody bez rúška na nose, a k tejto všeobecnej radosti chceme prispieť aj my, týmto skromným príspevkom o našej svetlej automobilovej budúcnosti.

Ako je zvykom, ponúkame vzácnym čitateľom video od spoločnosti VoltAuto, ktorá sa za našou východnou hranicou zaoberá dovozom elektrických áut z “Ríše stredu”, ktorej niektorí ľudia u nás stále nevedia prísť na meno. V pokračovaní č.9 Výberu zaujímavostí so sveta elektromobility predstavujú koncept elektromobilu pod názvom Voyah Free, ktorý je produktom podznačky koncernu Dongfeng Motors ( mimochodom už majú zastúpenie aj na Slovensku) a už sa pripravuje do sériovej výroby. Karoséria používa 75% dielov z vysokopevných oceľových komponentov. Pneumaticky odpružený podvozok poháňajú 2 elektromotory  s celkovým výkonom 506 kW (680 k.) a krútiacim momentom 1000 Nm. Táto koncepcia ponúka zrýchlenie na 100km/h za 4,6 sek. Batérie umožnia dojazd od 500 do 860km ( podľa optimistického cyklu NEDC). Ten druhý dojazd platí pre hybridnú verziu PHEV. Auto ponúka okrem iného aj systém nočného videnia. HOZON auto ponúka verziu svojho elektromobilu Neta U pre taxislužby, v prevedení U-salon. Sedadlo predného spolujazdca vyhodili a namiesto neho je tam iba polička na vyloženie nôh ( tí číňania sa ale majú!). Na výber sú 2 výkonostné verzie: s motorom na 120kW a 150kW. Dojazd auta je od 400 do 500km( NEDC). Pre taxislužbu by to malo stačiť.

Výber zaujímavostí č.9 od VoltAuto

Ceny na Li-ionové batérie sa znížili za 10 rokov o 89%, pri prepočte na 1 kWh. Predpokladá sa ešte ďalšie zníženie cien až na úroveň 100 USD/kWh v blízkej budúcnosti. Koncern Great Wall uviedol novú značku WEY. Ponúka 2 koncepty elektrických áut WEY S a WEY X. Predpokladá sa, že sériové autá WEY S budú mať elektrický pohon s výkonom 260kW, ktorý ponúkne zrýchlenie na “stovku! za menej ako 5 sekúnd.

Spoločnosť VoltAuto nám aj vo svojom 10. pokračovaní príbehu o elektromobiloch dáva dosť dôvodov na radosť do našich smutných “lock-downových” dní. V tomto Výbere zaujímavostí predstavuje na úvod novú dobíjaciu stanicu Tesla -Supercharger pre elektromobily v čínskom Šanghaji. Podľa ich zvyku, “robiť všetko veľké”, aj táto dobíjacia stanica (HUB) má osadených 72 kusov nabíjacích stojanov na rýchle DC nabíjanie elektromobilov. Každá nabíjačka môže nabíjať batérie elektromobilov priamo jednosmerným prúdom s výkonom 120kW. (Preložené do slovenčiny: ak má batéria elektromobilu kapacitu 60kWh a elektromobil podporuje nabíjanie takýmto prúdom, potom sa jeho batéria celkom nabije za cca pol hodiny – aj keď takto jednoznačne to neplatí).

Výber zaujímavostí č.10 od VoltAuto

Spoločnosť Leap Motor ku koncu roka 2020 zverejnila ceny na svoj tretí elektromobil. Model Leap C11 sa bude predávať od januára 2021. Boli predstavené 3 verzie: prvé dve verzie majú zadný náhon s motorom o výkone 200kW (272k.), ale majú na výber z dvoch batérii o kapacite 76,6 kWh, alebo 90kWh, ktoré podľa NEDC zabezpečia dojazd 480, alebo 600km. Po zohľadnení dotácii v Číne sa takéto elektrické SUV dá kúpiť za zhruba 20 000,- až 23 000,-EUR. Tretia verzia je ” štvorkolka ” s dvomi motormi o sumárnom výkone 400kW (564k.). Zrýchlenie na 100km/h jej nezaberie viacej ako 5 sekúnd. Batéria s kapacitou 90kWh zabezpečí dojazd 550 km. Tieto charakteristiky si môžete kúpiť za približne 25 000,-Eur. Spoločnosť Leap Motor vznikla len v roku 2016 a vyrába už 2 modely elektromobilov: T03 a S01. Spoločnosť BYD predala 470 elektrobusov do Kolumbie. V hlavnom meste Bogota budú jazdiť 9- 12 m dlhé elektrobusy s kapacitou 50 – 80 cestujúcich. Od výkonných nabíjačiek sa nabíjajú sa 2,5 hodiny. Dojazd je 300km. Spoločnosť Renault spolu s čínskym partnerom otvorili nový závod na výrobu elektromobilov v Číne. Spoločnosť Chery automobile a Huawei podpísali dohodu o prehĺbení spolupráce na vývoji tzv. inteligentných áut. Na vlastnej elektrickej platforme už dnes Chery vyrába malé mestské auto eQ1, crosovery TiggoE a EQ5 ( exportné ozn. Ant) a sedan Arrizo 5e. Aj také tradičné európske značky, ako BMW už vyrábajú svoje elektromobily v Číne. Elektrifikovaný BMW iX3 s plnou lokalizáciou výroby v Číne je tomu potvrdením. Čínsky vyhľadávač BAIDU uvažuje o výrobe vlastných elektromobilov a už dnes skúša technológie autonómnej jazdy. BAIDU Apollo sa týmto zaoberá od 2017.

Na záver ešte jedno video pekného elektrického SUV od firmy GAC. Na videu od spoločnosti VoltAuto sa predstaví model Aion LX, ktorý patrí do kategórie luxusnejších SUV. Pozerajte, počúvajte a ak nerozumiete, kliknite na tento link, tam si podstatné informácie môžete prečítať.

GAC Aion LX krátky obzor od VoltAuto

Dúfam, že aj tieto informácie vám aspoň trochu pozdvihli náladu a vliali elektrizujúci optimizmus do žíl, lebo svet sa mení. V niečom k horšiemu a v niečom k lepšiemu. Čoraz viac elektrická budúcnosť dopravy určite patrí do tej druhej kategórie. Preto šetrite, pozerajte, študujte dostupné informácie a budúcnosť sa vám odvďačí možno aj vo forme pekného elektrického auta pred vašim domom. Ponuka sa utešene rozrastá a ceny pomaly, ale isto padajú!

Pokračovanie na budúce!