Kia predstavila elektrický sedan a hatchback EV4, ako aj minivan a dodávku PV5

Značka Kia oznámila svoju ambíciu „oživiť globálny trh s elektrickými vozidlami“. V rámci špeciálneho podujatia Kia EV Day, ktoré sa konalo 27.2.2025 v Tarragone (Španielsko), kórejská značka predstavila nový koncepčný crossover EV2 , produkčné verzie elektrického sedanu a hatchbacku EV4, ako aj sériové verzie minivanu a dodávky PV5. Sedan EV4 sa dostane na domáci trh už budúci mesiac, pričom hatchback príde do Európy v až druhej polovici roku 2025. Odhadovaná cena bude začínať okolo 37-tisíc eur.

Kórejská automobilka Kia, ktorá je vďaka ich závodu pri Žiline aj tak trochu naša, priniesla do sveta elektrických vozidiel už niekoľko veľmi zaujímavých modelov. Do segmentu elektromobility Kia prispieva už takmer od začiatku éry moderných elektrických vozidiel a teraz sa pripravuje na rozšírenie svojej ponuky ďalšími novinkami, ktoré sú koncipované v duchu rozumnej dostatočnosti. Totiž v poslednej dobe sa to len tak “hemží” vysoko výkonnými modelmi elektrických áut s výkonom neraz presahujúcim aj niekoľko stoviek kW, ba dokonca, ako v prípade nedávno uvedenej novinky od Xiaomi, modelu SU7 Ultra, aj vysoko cez 1000 kW. Načo je takýto výkon elektrickému autu? Na nič! Ak si ho aj kúpi jeden človek z milióna, bude to auto v reálnej premávke nevyužiteľné! Možno nanajvýš na “frajerinu” na okruhu!


Sedan EV4 ide inou cestou a treba podčiarknúť, že veľmi rozumnou. Vozidlo má aerodynamickú siluetu so skosenou zadnou časťou, ktorá mu dodáva rýchle proporcie. Kormu zdobia malé spojlery a vertikálne svetlá, ktoré odrážajú svetlomety. Vzhľad dotvárajú 19-palcové dvojfarebné kolesá. A výkon pod kapotou? 150kW úplne a s rezervou stačí aj na pomerne dynamickú jazdu v mestskom a prímestskom prostredí.

To isté platí pre hatchback Kia EV4, ktorý sa má vyrábať v našom žilinskom závode Kia. Je citeľne kratší ako sedan a jeho karoséria je vybavená originálnymi svetlami s tenkým LED pásikom medzi nimi. Piate dvere sú zakončené veľkým spojlerom. Presné rozmery elektromobilov zatiaľ neboli zverejnené.

EV4 dostal pruženie MacPherson vpredu a viacprvkovú nápravu vzadu. Kia pripravila pre model aj nový systém tlmičov s označením „SFD3“, ktoré majú redukovať hluk a vibrácie pre zvýšenie jazdného komfortu. Kia EV4 je založená na platforme E-GMP, jeho 400-voltová architektúra nového produktu je zdieľaná s predtým predstaveným EV3 (EV6 a EV9 majú 800-voltovú architektúru).

Celková dĺžka sedanu je 4730 mm, hatchbacku 4430 mm, výška 1480 a 1485 mm, pričom šírka (1860 mm) a rázvor (2820 mm) sú pre obidve modifikácie rovnaké. Objem kufra štvordverového sedanu je 490 litrov a päťdverového hatchbacku 435 litrov. Obe verzie modelu sú vybavené 17-palcovými kolesami. Štvordverový sedan EV4 so splývajúcim zadným oknom vyzerá skôr ako liftback a určite by v tejto verzii bol aj praktickejší.

Obe modifikácie sú k dispozícii s dvomi možnosťami trakčnej batérie – s kapacitou 58,3 alebo 81,4 kWh. Dojazd na jedno nabitie pre sedan s „menšou“ batériou je 430 km (podľa cyklu WLTP), pre hatchback – 410 km; s väčšou batériou – 630 a 590 km. Základná Kia EV4 zrýchli z nuly na 100 km/h za 7,4 sekundy, zatiaľ čo varianty s dlhým dojazdom to isté zvládnu za 7,7 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidiel je obmedzená na 170 km/h.

O pohon sa stará výlučne predný elektromotor s výkonom 150 kW (201 koní). S menšou batériou zvládne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy, zatiaľ čo verzia s väčšou batériou to zvládne za 7,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch obmedzená na 170 km/h. Neskôr pribudnú aj verzie s pohonom všetkých kolies s dodatkom GT, ktoré budú vybavené dvojmotorovým riešením pohonu.

Kia vybavila model EV4 celým radom bezpečnostných asistentov vrátane systému asistencie jazdy po diaľnici a systému na predchádzanie čelnej zrážke. Špeciálny „Driver Package F+“ využíva kamery a radary na monitorovanie premávky a upozorňuje vodiča na potenciálne nebezpečenstvá.

Vo štvor- a päťdverových verziách modelu má vodič volant s fyzickými tlačidlami, ktorý je z dvoch strán „sploštený“ a na prednom paneli je veľký ztrojený horizontálny displej s uhlopriečkou 30 palcov, ktorý kombinuje virtuálny prístrojový panel (12,3 palca), jednotku na ovládanie klimatizácie (5 palcov) a dotykový displej multimediálneho systému (12,3 palca) s navigačným a zábavným obsahom. K dispozícii je akustický systém s ôsmimi reproduktormi.


Exteriér minivanu a dodávky Kia PV5 sme už videli : kórejská značka nedávno ukázala vzhľad noviniek. V interiéri dodávok je vidieť „sploštený“ volant, pred vodičom je 7-palcový displej, ktorý funguje ako virtuálny prístrojový panel a v strede predného panela je 12,9-palcový dotykový displej informačno-zábavného systému.



Verzia pre cestujúcich má tri rady sedadiel a zmestí sa do nej až sedem osôb. Nákladná verzia je dostupná v štandardných a predĺžených modifikáciách, ako aj s vysokou strechou. Dĺžka modelu Kia PV5 je 4695 mm, šírka je 1895 mm, výška štandardnej verzie (bez antény) je 1899 mm a vzdialenosť medzi nápravami je 2995 mm.


Minivan a dodávka Kia PV5 sú založené na novej platforme E-GMP.S (400-voltová architektúra), ktorá bola vyvinutá špeciálne pre komerčné modely značky. Všetky modifikácie sú vybavené jedným 163-koňovým (110kW) elektromotorom umiestneným na prednej náprave (maximálny krútiaci moment – 250 Nm). Osobná verzia má na výber dve trakčné batérie – s kapacitou 51,5 alebo 71,2 kWh, zatiaľ čo nákladná verzia má tri – ešte jednu s „menšou“ kapacitou 43,3 kWh. Spoločnosť nezverejnila dojazd všetkých variantov, poznamenala však, že maximálny menovitý dojazd bez dobíjania pre tento model je 400 km.




Kia zatiaľ zverejnila len odhadovanú vyvolávaciu cenu dodávky PV5: v Európe bude stáť okolo 30-tisíc eur. Čo zdôrazniť na záver? Kia elektromobilitu pochopila správne. Vie vyrobiť vysoko výkonné modely pre fanúšikov rýchlej a dynamickej jazdy, ale vie vyrobiť aj praktické vozidlá na každodenné použitie, vhodné tak na jazdenie vo firemných flotilách, ako aj pre potreby bežnej rodiny. Tak to má byť! Už len s tou cenou pre EV4 by mohli trochu “popracovať”!