GAC Aion UT – predpredaj v Číne začína od 11 772 eur a bude konkurovať BYD Dolphin
Aion je značka vytvorená automobilkou GAC, ktorá ponúka výhradne elektrické vozidlá . Napriek medziročnému poklesu predaja (o 29 %) je Aion stále jedným z najpredávanejších výrobcov elektrických vozidiel v Číne s predajom 354 052 elektromobilov v roku 2024. Tento rok má značka Aion za cieľ dosiahnuť ešte lepšie predaje, k čomu má pomôcť aj uvedenie nových modelov v masovom segmente a to elektrického sedanu Aion RT a elektrického hatchbacku Aion UT, ktorého hlavnou výhodou je priaznivá cena.
Hatchback Aion UT je postavený na platforme AEP 3.0, ktorá už tvorila základ crossoveru Aion V druhej generácie a sedanu Aion RT . Nemá najvyspelejšiu 400-voltovú elektrickú sústavu a hatchback dostane aj polonezávislé zavesenie zadných kolies, no zachováva si výkonovú elektroniku využívajúcu karbid kremíka, čo zaisťuje efektívnejšie a rýchlejšie nabíjanie batérie.
Elektrický hatchback GAC Aion UT začal v Číne predpredaj o 10 000 juanov (1 300 eur) lacnejšie ako má model BYD Dolphin. Aion UT je k dispozícii na predobjednávku v troch úrovniach výbavy s cenovým rozpätím medzi 89 800 – 109 800 juanov ( približne 11 772– 14 394 eur podľa aktuálneho kurzu NBS).
Elektrický hatchback Aion UT je kompaktné auto určené hlavne pre mestskú mobilitu. Má roztomilý okrúhly štýl s LED hmlovými svetlami, zatmavenými stĺpikmi a zadnými svetlami v tvare písmena C, ktorého rozmery sú: 4270 mm na dĺžku, 1850 mm na šírku, 1575 mm na výšku s rázvorom osí náprav 2750 mm. Pre prehľadnosť je o 145 mm dlhší, o 80 mm širší a o 5 mm vyšší ako BYD Dolphin . Predstavitelia GAC uviedli, že Aion UT má najpriestrannejší vnútorný priestor vo svojej triede.
Pohon modelu Aion UT zabezpečuje synchrónny elektromotor s permanentným magnetom so špičkovým výkonom 100 kW (134 k), ktorému dodáva energiu batéria s chémiou LFP a kapacitou 44 kWh. Výrobca deklaruje dojazd vozidla 420 km podľa testovacej metodiky CLTC, ktorý je pre použitie v meste úplne dostatočný (samozrejme za predpokladu rozvinutej nabíjacej infraštruktúry 😊). Maximálna rýchlosť modelu Aion UT je obmedzená na 150 km/h. Vozidlo sa dokáže na rýchlej DC nabíjacej stanici nabiť z 30 na 80 % kapacity za 24 minút.
Vo vnútri má Aion UT 14,6-palcovú hlavnú obrazovku a 8,8-palcový prístrojový panel. Informačno-zábavný systém auta podporuje HiCar, CarLink a CarPlay. Ďalšou funkciou Aion UT je hlasový asistent s umelou inteligenciou (AI). Umožňuje používateľom hlasovo nastaviť ovládanie navigácie, sedadiel a klimatizácie. Druhý rad Aion UT má iba dve opierky hlavy, pričom ani vozidlo s najvyššou výbavou nemá lakťovú opierku pre zadných pasažierov.
Aion UT je k dispozícii na predobjednávku v troch úrovniach výbavy s cenovým rozpätím medzi 89 800 – 109 800 juanov (približne 11 772– 14 394 eur). Pre názornosť, jeho najväčší konkurent BYD Dolphin stojí v Číne 99 800 – 129 800 juanov (13 083 – 17 015 eur). Takže Aion UT cenovo podlieza populárny hatchback od BYD. Ďalšími súpermi modelu Aion UT bude Geely Geome Xingyuan, Baojun Cloud, JAC Yiwei 3, či aj na Slovensku predávaných modelov Volkswagen ID.3, MG4 a Dongfeng Box (Nammi 01).
Aion UT je tretí model Aion navrhnutý s ohľadom na globálny trh, po druhej generácii elektrického SUV Aion V a elektrickom sedane Aion RT . Znamená to, že Aion UT môže po domácom debute vstúpiť na svetové trhy a dúfajme, že aj na Slovensko.