GAC Aion RT – elektrický sedan s batériami CATL uvedený na trh s cenou od 11 911 eur

Čínsky automobilový koncern GAC pozorne sleduje situáciu na domácom trhu a zareagoval pre zákazníkov tým najlepším spôsobom. Svoj veľmi dobre predávaný model elektrického sedanu Aion RT, ktorý je v predaji od novembra 2024 modernizoval len minimálne, ale na druhej strane – aby si udržal dobré predajné čísla, primerane znížil cenu (o takmer 2700 eur). Modernizovaný elektrický sedan GAC Aion RT bol oficiálne uvedený na trh 22. septembra 2025 a ponúka štyri varianty s cenou od 99 800 do 123 800 juanov (približne 11 911 – 14 776 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Táto každoročná aktualizácia modelu sa zameriava predovšetkým na úpravy funkcií a cien, pričom zachováva existujúci dizajn exteriéru a možnosti pohonu. Najvyššia konfigurácia sa môže pochváliť maximálnym dojazdom 650 km.

GAC Aion RT využíva dizajnový koncept „velociraptora“ s trojrozmerným, zaobleným štýlom s plynulými a dynamickými líniami karosérie. Predná časť využíva minimalistický dizajn na zníženie odporu vzduchu, ktorý dopĺňajú športové nasávacie otvory a senzor LiDAR. Z bočného profilu vozidlo pripomína sedan s fastbackovou zadnou časťou. Karoséria si zachováva hladké kontúry s čiernymi rámami okien a skrytými kľučkami dverí. Nabíjací port sa nachádza na prednom blatníku a je k dispozícii v siedmich farbách exteriéru: Crystal Purple, Moonlight Rice, Polar White, Holographic Silver, Solar Corona Red, Sea Fluorescent Grey a Night Shadow Black.

Elektrický sedan GAC Aion RT meria 4 865 mm na dĺžku, 1 875 mm na šírku a 1 520 mm na výšku s rázvorom 2 775 mm. Rozmermi je GAC Aion RT len o niečo menšie než stredoeurópska predstava rodinného auta – Škoda Superb s dĺžkou  4912 mm, šírkou 1849 mm a výškou 1481 mm a rázvorom 2841 mm.  Dizajn vozidla bol podriadený cieľu dosiahnutia čo najlepšieho dojazdu a preto jeho koeficient aerodynamického odporu je iba 0,208Cd.

GAC Aion RT napájajú lítium-železito-fosfátové batérie od  CATL, ktoré sú dostupné v dvoch verziách: 55,1 kWh a 68,1 kWh. Elektromotory dosahujú maximálny výkon 150 kW (201 k) a 165 kW (221 k), čo zabezpečuje dojazd 520 km alebo  650 km. Spotreba energie vozidla je 11,7 kWh/100 km a 11,9 kWh/100 km. Vozidlo je vybavené technológiou rýchleho nabíjania a 400 V architektúrou s karbidom kremíka a rýchlosťou nabíjania 3C, ktorá umožňuje nabitie  z 30 na 80 % za 18 minút a poskytuje dojazd 160 – 200 km  už po 10 minútach nabíjania.

Pre autonómne riadenie je GAC Aion RT vybavený 126-riadkovým LiDAR systémom a čipom Nvidia Orin-X, ktorý poskytuje výpočtový výkon 254 TOPS. Jeho inteligentné riešenie riadenia „no-map NDA“ využíva komplexné modely štvrtej generácie na navigáciu aj po neoznačených cestách bez potreby vysoko presných máp, čím pokrýva 99 % jazdných scenárov.

V interiéri sa GAC Aion RT vyznačuje 8,88-palcovým plávajúcim prístrojovým panelom a 14,6-palcovou centrálnou ovládacou obrazovkou. Informačno-zábavný systém beží na najnovšej platforme ADiGO 5.0 s rozhraním podobným tabletu a rôznymi aplikáciami. Stredová konzola má viacvrstvový dizajn s vetracími otvormi a bezdrôtovou nabíjacou podložkou. Zvuk je reprodukovaný prostredníctvom 11-reproduktorového 5.1-kanálového zvukového systému vrátane 8-palcového 45Hz subwoofera.

Predné sedadlá je možné úplne položiť naplocho, spojiť ich so zadnými sedadlami a vytvoriť „veľkú posteľ“.  Všetky varianty modelu sú vybavené ventiláciou a vyhrievaním sedadiel. Strecha má zároveň delený dizajn.

Čo na záver? Pracujúci ľud v Čínskej ľudovej republike si naozaj má z čoho vyberať. Takmer 5 metrový elektrický sedan s cenou okolo 12.000 eur, by sa uživil aj našom stredoeurópskom priestore. A že ešte teraz nie je u nás k dispozícii? Nevadí, raz bude!

Zdroj: škoda-auto, carnewschina