Farasis Energy vyvinul unikátnu polopevnú batériu pre elektrické vozidlá
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2025/01/image-60.png)
Farasis Energy je spoločnosť založená v USA v roku 2002. V roku 2009 presunula svoje operačné sídlo do Číny, kde pokračuje vo svojej práci v oblasti obnoviteľných energii. Farasis Energy vyvíja a vyrába lítium-iónové batérie pre elektrické vozidlá, ale je aj priekopníkom pri zavádzaní sodíkovo-iónových batérii pre EV. Farasis Energy má výskumné a vývojové centrá v USA, Číne a Nemecku, ale jej výrobné zariadenia sú umiestnené iba v Číne.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2025/01/image-72.png)
Čínsky výrobca Farasis Energy oznámil pokrok dosiahnutý v oblasti polopevných batérií: články tretej generácie sú certifikované na použitie v elektrických vozidlách. Rozšírenie projektu je plánované na rok 2025. V nedávno vyhlásenom rebríčku konkurencieschopnosti čínskych výrobcov polotuhých batérií pre rok 2024 dosiahla spoločnosť Farasis Energy prestížnu pozíciu v zozname 10 najlepších. „Čínsky priemysel batérií je o 10 rokov pred svojimi západnými konkurentmi,“ povedal Andy Palmer, bývalý výkonný riaditeľ Aston Martin a Nissan, často nazývaný „krstným otcom elektrických vozidiel“. Veľkú časť úspechu Číny vo výrobe batérií má na svedomí jej dlhodobá priemyselná stratégia, v rámci ktorej vláda výrazne dotovala vývoj nových technológii a ich miestnych výrobcov.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2025/01/image-64.png)
Polopevná batéria (SSB) je batéria, ktorá používa (polo)pevný elektrolyt na iónové vedenie medzi elektródami namiesto kvapalných alebo gélových polymérových elektrolytov, ktoré sa nachádzajú v bežných batériách.
Farasis Energy vyrába batériové články s polotuhým elektrolytom od roku 2022, pričom túto technológiu nazýva „gel-first“ (prvotne-gel). Tieto batérie už používajú Dongfeng, GAC, Geely a ďalší partneri. Polopevná batéria 1.generácie má hustotu energie 280–300 Wh/kg, podporuje rýchly nabíjací proces rýchlosťou 2C (kde C je kapacita batérie) a poskytuje životnosť až 5000 cyklov. Pri prepichnutí oceľovou ihlou s hrúbkou 1 mm sa článok nevznieti ani nespáli.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2025/01/image-66.png)
Následne sa objavili polopevné batérie 2.generácie, v ktorých Farasis Energy využíva novú technológiu na zhutňovanie oxidovo-polymérneho polotuhého elektrolytu. Tieto články majú hustotu energie 330 Wh/kg, rýchlosť nabíjania 3C a životnosť viac ako 4000 cyklov. Navyše sú veľmi odolné aj v nízkych teplotách a zachovajú si 90% energie aj pri -20°C.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2025/01/image-62.png)
Nové články polopevnej batérie 3.generácie, ako píše Farasis Energy, obsahujú niekoľko inovácií, vrátane vysoko vodivého pevného elektrolytu. Pokročilé zloženie materiálov umožňuje prevádzku v širokom rozsahu teplôt: od -20 °C do 80 °C. Medzi ďalšie inovácie patrí technológia povrchovo kalenej anódy a katóda s „ultravysokým“ obsahom niklu“ (presný obsah niklu nie je špecifikovaný).
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2025/01/image-74.png)
Vyriešený bol aj problém anódovej expanzie, čo výrazne znižuje množstvo potrebného elektrolytu a zlepšuje tepelnú stabilitu batérie. Hustota energie môže dosiahnuť 400 W h/kg. Navyše, takéto články možno vyrábať na bežných výrobných linkách.
![](https://www.elektro-vozidla.sk/wp-content/uploads/2025/01/image-76.png)
Čo je však podstatné pre rozvoj elektrickej dopravy, je fakt, že so zvyšujúcou sa energetickou hustotou batérii výrazne (násobne) vzrastá dojazd elektrických vozidiel pri zachovaní rovnakej hmotnosti batérie, alebo na druhej strane, pri výrazne nižšej hmotnosti batérie si elektrické vozidlá zachovajú už dnes veľmi dobre využiteľné dojazdy na bezproblémové fungovanie bežného človeka.
Zdroj: farasis energy