Fang Cheng Bao Tai 3 -elektrické SUV od BYD uvedené na trh v Číne od 16 128 eur

Najväčší výrobca elektrifikovaných vozidiel na svete, to nie je len samotná značka BYD, ale aj ďalšie tri značky vytvorené týmto výrobcom, orientované na rôzne segmenty trhu. To je pravdepodobne aj jeden z dôvodov obrovskej dynamiky rastu výroby a predaja tohto výrobcu elektrifikovaných vozidiel, ktorý sa v priebehu niekoľkých rokov dostal cez prvú desiatku najväčších automobilových výrobcov sveta až na súčasné 3. miesto, keď len tesne ustupuje druhému najväčšiemu výrobcovi áut na svete, koncernu Volkswagen. Na prvom mieste zatiaľ neohrozene kraľuje japonská Toyota.

Značka Fang Cheng Bao (pre zjednodušenie ju označujú skratkou FCB) bola vytvorená automobilkou BYD s orientáciou na zákazníkov preferujúcich terénne schopnosti vozidiel (SUV segment), so zameraním na ich praktickosť zabalenú do luxusného interiéru a nasýtených modernými technológiami pod kapotou. Modelový rad značky FCB zahŕňa ako nabíjateľné hybridné SUV, tak aj čisto elektrické batériové SUV, pričom oba varianty pohonu netrpia na výkonovú “podvýživu”. Vrcholom modelového radu FCB je model Bao 8 a o niečo menší model Bao 5.

FCB Bao 8

Len pre ilustráciu: rozmery tohto menšieho FCB Bao 5 sú 4890 mm na dĺžku, 1970 mm na šírku, 1920 mm na výšku, s rázvorom 2800 mm. Má svetlú výšku 220 mm avšak s odpružením Disus-P umožňuje zvýšiť jeho svetlú výšku až na 310 mm. Pohonný systém Bao 5 zahŕňa dva elektromotory a 1,5-litrový benzínový spaľovací motor.  Ich spoločný maximálny výkon dosahuje 505 kW (687 k). Zmiešaný dojazd Bao 5 dosahuje 1 200 km podľa CLTC.

PHEV pohonný systém FCB Bao 5 s 3 motormi ( z toho 2 elektrické) aj batériou

Teraz do modelového radu FCB pribudol najmenší model Bao Tai 3, ktorý prichádza v plne elektrickom (BEV) variante. Značka Fang Cheng Bao ( FCB ) uviedla 16. apríla 2025 v Číne svoje nové plne elektrické kompaktné SUV Tai 3, ktoré je  dostupné na miestnom trhu v piatich verziách s cenovým rozpätím 133 800 – 193 800 juanov (približne 16 12823 360 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Terénna séria Tai je druhou sériou pod FCB a Tai 3 je prvým modelom, ktorý ponúka model s pohonom zadných kolies (RWD) ako aj s pohonom všetkých kolies (4WD) . Vozidlá dostali voliteľný  systém Lingyuan inteligentného dronu namontovaného na vozidle a sú štandardne vybavené pokročilým asistenčným systémom jazdy DiPilot 100 od BYD.

FCB Tai 3, postavený na BYD e-Platform 3.0 Evo+, prichádza s elektromotorom s maximálnymi otáčkami  20 000 ot./min., iATS (inteligentný All Terrain System), ktorý dokáže automaticky upraviť jazdné režimy na základe stavu vozovky, ako je tráva, piesok, blato a sneh; a so systémom TSC, ktorý poskytuje kontrolu stability vozidla v scenároch prasknutia pneumatiky so zdvíhaním postihnutých kolies, aby ostatné kolesá mohli jazdiť nezávisle. To umožňuje vozidlu pokračovať v jazde rýchlosťou 80 km/h až na vzdialenosť 30 km. Elektrické SUV Tai 3 dostalo aj systém inteligentného tlmenia karosérie DiSus-C, ktorý je podobný tlmičom s variabilným tlmením CDC s elektronickými regulačnými ventilmi upravujúcimi tlmenie tlmiča. 

BYD e-Platform 3.0 Evo+

Stredne veľké elektrické SUV  FCB Tai 3 má nasledovné rozmery: dĺžka 4605 mm, šírka 1900 mm, výška 1720 mm s rázvorom 2745 mm, pričom výbava vozidla so systémom dronov Lingyuan na vozidle meria rovnako na dĺžku a šírku 4605/1900 mm, ale výška vzrástla na 1930 mm pri rovnakom rázvore. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 1995 kg.

V ponuke FCB Tai 3  sú verzie s pohonom zadných kolies (RWD) aj s pohonom všetkých kolies (4WD). FCB Tai 3  RWD má: Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom a výkonom 160 kW (215 k)/310 Nm na zadnej náprave, ktorý napája batéria Blade LFP s kapacitou 65,28 kWh. Zrýchlenie z 0 – 100 km/h zvládne elektrické SUV za veľmi pekných 7,9 sekundy. Verzia FCB Tai 3 4WD má pod kapotou 110 kW (148 k)/200 Nm predný AC asynchrónny elektromotor a 200 kW (268 k)/310 Nm zadný synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, ktoré sú napájané od batérie Blade LFP s kapacitou 78,72 kWh alebo 72,96 kWh. Šprint z 0 na 100 km/h vozidlo zvládne za nádherných 4,9 sekundy. Pripomíname, nejde o športový sedan, ale pomerne rozmerné a ťažké SUV.

Všetky verzie majú maximálnu rýchlosť obmedzenú na 201 km/h a dojazd 501 km podľa metodiky CLTC. Model zvládne nabíjací výkon až 237 kW a pri rýchlom nabíjaní z patrične výkonnej DC nabíjacej stanice trvá dobitie z 30 % na 80 % iba 18 minút, čo akurát stačí na vychutnanie si dobrej kávy s nejakou “jednohubkou”.

Inteligentný systém jazdnej asistencie DiPilot 100 je podporovaný 12 kamerami, piatimi milimetrovými radarmi a 12 ultrazvukovými radarmi, ktoré realizujú viac ako 30 pokročilých funkcií asistovaného riadenia vrátane parkovania, vyhýbania sa prekážkam a navigácie na diaľnici pomocou autopilota.

Systém dronov Lingyuan spoločne vytvorený s popredným výrobcom dronov DJI je integrovaný so strechou vozidla. Dron môže vzlietnuť, keď auto stojí, alebo keď je jeho  rýchlosť nižšia ako 25 km/h, pričom kryt sa automaticky otvorí jediným kliknutím. Dron navyše podporuje snímanie v kvalite 4K duálnym fotoaparátom a následne vykoná inteligentné úpravy a automaticky generuje krátke videá.

Interiér vozidla sleduje dizajnový koncept modelov FCB. K dispozícii je 12,8-palcová alebo 15,6-palcová plávajúca centrálna ovládacia obrazovka, v závislosti od výbavy, integrovaná so systémom kokpitu BYD DiLink 100, ktorý podporuje funkcie, ako je hlasová interakcia, online navigácia a aktualizácie OTA. 8,8-palcový LCD prístrojový panel je štandardom v celej sérii, v kombinácii s 12-palcovým projekčným displejom W-HUD na vybraných výbavách.

Stredová konzola vytvára off-roadovú atmosféru s množstvom fyzických tlačidiel na ovládanie vozidla a objemnou radiacou pákou. Nechýba ani 50W podložka pre bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu. Vstavaná chladnička v lakťovej opierke má rozsah teplôt od -6 ℃ do 50 ℃ pre chladenie aj ohrievanie obsahu.

Predné sedadlá podporujú elektrické nastavovanie, vyhrievanie sedadiel a ventiláciu. Zadné sedadlá podporujú dvojúrovňové nastavenie chrbta doplnené o stredovú lakťovú opierku. Predný kufor má navyše úložný objem 151 litrov, pričom na vozidle je namontovaný aj zadný vonkajší kontajner s úložným objemom 28 litrov.

Fang Cheng Bao dodal v marci 2025 na trh 8 051 vozidiel , čo je medziročný nárast o 126,79 % a o 62,91 % viac ako vo februári 2025, podľa údajov zostavených CnEVPost. Nakoniec, prosba na importéra značky BYD na Slovensko, spoločnosť Auto-impex. Porozmýšľajte prosím, aj o zastúpení značky FCB, model Bao Tai 3 stojí za vaše úsilie a motoristická verejnosť na Slovensku to ocení! Ako malú ochutnávku, pozrite si nasledovné video:

zdroj videa: CarForLife

Zdroje: FCB, cnevpost, carnewschina