Európsky automobilový sektor stráca pozície a miliardy eur zisku

V predchádzajúcom článku o stave čínskeho automobilového priemyslu sme sa venovali celkovým predajom osobných vozidiel s elektromotorom pod kapotou (BEV+PHEV) podľa údajov, ktoré zhromaždil portál China EV DataTracker. S výnimkouznačiek BYD a LiAuto, si všetci poprední čínski výrobcovia elektrických vozidiel zachovali významné medziročné a medzimesačné nárasty predajov. Ale, kým spoločnosť BYD si zachovala aspoň medziročný rast za sledované obdobie január – september (v roku 2025 predala spoločnosť BYD viac o 17,8 % oproti rovnakému obdobiu minulému roku), spoločnosť Li Auto predala o 13,1 % menej oproti rovnakému obdobiu 2024. Situáciu čínskeho automobilového priemyslu možno ale celkovo hodnotiť ako veľmi dobrú s pozitívnou tendenciou rastu výroby a predaja EV.

Na druhej strane, v európskom priemyselnom sektore sa schyľuje k búrke a dlhodobému ochladeniu. Politicky motivované opatrenia hlavne zo strany vedenia EÚ vykazujú tendencie k silne negatívnemu vplyvu zvlášť na kedysi pýchu Európy – vyspelý automobilový priemysel. A nie je to iba „tzv. diverzifikácia“ dodávok surovín a energii, keď sa jeden bývalý významný dodávateľ (Ruská Federácia) vymení za iného „takmer monopolného“ dodávateľa energetických surovín – tentoraz USA. Problém je ďaleko širší a zahŕňa okrem iného aj vysokú závislosť na dodávkach mikroelektroniky, elektronických súčiastok a SW riešení, vrátane umelej inteligencie (AI) z krajín mimo EÚ. K tomu sa pridružuje významné zaostávanie v oblasti robotiky a priemyselnej automatizácie, elektrochémii a metalurgii farebných kovov, doplnené o odchod a presun významných hráčov v chemickom priemysle „za oceán“. Navyše, katastrofálny nedostatok kvalifikovaných inžinierskych a robotníckych „kádrov“ na trhu spôsobený prevažujúcou orientáciou školstva na „netechnické“ študijné odbory, neveští do budúcnosti nič dobré. Ale pozrime sa na situáciu konkrétnejšie, ako ju opisujú popredné ekonomické a odborné portály z našich aj zahraničných zdrojov.

Najtvrdší dopad ciel vidieť vo výsledkoch Volkswagenu. V druhom štvrťroku 2025 klesol jeho prevádzkový zisk o viac než 29 % na 3,8 miliardy EUR a čistý zisk o 36,3 % na 2,3 miliardy EUR. Tržby sa znížili o 3 % na 80,6 miliardy EUR, hoci automobilka predala viac áut. Len za prvých šesť mesiacov stáli americké clá Volkswagen 1,3 miliardy EUR. Firma znížila celoročný výhľad. Namiesto rastu tržieb o 5 % teraz čaká obdobie stagnácie a maržu znížila iba na 4 % až 5 %.
Podobný príbeh píše aj Porsche, ktoré patrí pod Volkswagen. Generálny riaditeľ Oliver Blume povedal, že automobilka čelí zásadným zmenám trhu, ktoré sa nedajú vyriešiť v krátkom čase. Porsche zaznamenalo pokles prevádzkového zisku o 67 % na 1 miliardu EUR a tržby klesli o 6,7 % na 18,2 miliardy EUR. Problémom sú aj predaje v Číne, ktoré sa prepadli o 28 %, akcie od IPO stratili takmer 50 % hodnoty a vedenie firmy ustupuje z ambícií v oblasti elektromobility. Agentúra DPA tiež uviedla, že predaje vozidiel Audi – ďalšej luxusnej nemeckej značky a dcérskej spoločnosti automobilky Volkswagen, klesli v roku 2024 o 12 % na 1,67 milióna vozidiel.

Mercedes-Benz ohlásil za druhý kvartál čistý zisk 957 miliónov EUR, čo je výrazný prepad z 3,1 miliardy EUR pred rokom. EBIT klesol z 4,04 miliardy EUR na 1,27 miliardy EUR a zisk na akciu sa znížil o 68 % na 0,95 EUR. Za prvý polrok 2025 má Mercedes čistý zisk nižší o 55,8 % a prevádzkový zisk nižší o 55 %. Firma očakáva, že tržby za rok 2025 budú citeľne nižšie a marža divízie osobných áut sa prepadne na 4 % až 6 %, oproti minuloročným 8,1 %.
Podobné čísla hlásia aj z Bavorska. BMW v prvom polroku zaznamenalo pokles zisku o 29 % na 4 miliardy EUR a tržby klesli o 8 % na 67,7 miliardy EUR. Predaj vozidiel síce ostal stabilný na úrovni 1,2 milióna kusov, ale firmu zasiahlo aj 31 % clo na elektromobily Mini vyrábané v Číne. Podľa manažmentu, výsledky negatívne ovplyvnili clá, podmienky na čínskom trhu a slabý dolár. Akcie BMW sú však v tomto roku svetlejšou výnimkou. Od začiatku roku sú vyššie o 5,5 %, zatiaľ čo index STOXX Europe 600 Automobiles & Parts je nižšie o takmer 10 %.

Situácia pritom nebola o veľa lepšia ani pred rokom. Základná značka BMW vlani predala 2,2 milióna vozidiel, o 2,3 % menej ako v predchádzajúcom roku 2023. Jej dcérska spoločnosť BMW Mini dosiahla oveľa horšie výsledky, a to pokles predaja o 17 % na 245.000 áut, zatiaľ čo britská luxusná dcérska spoločnosť Rolls-Royce predala 5712 áut, čo predstavuje medziročný pokles o 5,3 %. Predaj vozidiel značky BMW sa vlani v Číne pritom znížil o 13 % na 715.000 kusov. BMW však minulý rok zaznamenala silnejší rast predaja elektrických vozidiel ako mnohí jeho nemeckí konkurenti, ktorí majú problémy s odbytom v tomto segmente. Predaj čisto elektrických áut BMW sa podľa údajov spoločnosti v roku 2024 zvýšil o 13,5 % na 427.000 kusov. Riaditeľ predaja BMW Jochen Goller vyjadril v pondelok presvedčenie, že tento rast bude pokračovať aj v roku 2025.
Ani britský Aston Martin sa nevyhol problémom. Očakávaný zisk pravdepodobne v tomto roku automobilka nedoručí. Brzdia ho americké clá, slabý predaj v Ázii, silná libra a náklady na vývoj softvéru. Nová dohoda medzi Britániou a USA zaviedla kvóty a v súčasnosti 25 000 britských áut za štvrťrok môže byť dovezených s 10 % clom, všetko navyše už podlieha 27,5 % clu. Tento systém podľa firmykomplikuje finančné plánovanie aj pre rok 2026. Dopyt v Číne, kde firma generuje viac než štvrtinu tržieb, stagnuje. Akcie Aston Martinu po výsledkoch klesli o 7 %.

Medzi málo pozitívnych čísel prispelo hlavne Ferrari. V druhom kvartáli zvýšilo EBITDA o 6 % na 709 miliónov EUR a mierne tak prekonalo očakávania. Tržby vzrástli o 4,4 % na 1,79 miliardy EUR, ale boli nižšie než odhadovaných 1,82 miliardy EUR. Upravený zisk na akciu bol 2,38 EUR, tesne pod očakávaniami 2,40 EUR. Negatívne sa prejavili kurzové rozdiely vo výške 11 miliónov EUR, clá však Ferrari výrazne nezasiahli, manažment oznámil, že zníži ceny v USA. Akcie talianskej ikony sa prepadli o viac ako 12 %, čo je ich najväčší jednodňový pokles od debutu na burze pred deviatimi rokmi.
Koncern Stellantis, výrobca Jeepu, sa z minuloročného zisku 6,5 miliardy USD prepadol do polročnej straty 2,7 miliardy USD. Clá ho stáli už 350 miliónov USD a do konca roka 2025 očakáva celkový dopad ciel na úrovni 1,7 miliardy USD. Akcie Stellantis po oznámení výsledkov klesli o viac než 4 % a len v tomto roku už stratili takmer 40 % hodnoty. V porovnaní s maximom, ktorý automobilka dosiahla v roku 2024 sú akcie nižšie o alarmujúcích 75 %.
Renault zaznamenal čistú stratu 11,2 miliardy EUR, hlavne pre stratu 9,3 miliardy EUR z podielu v Nissane a ďalšie straty z pridružených spoločností vo výške 2,3 miliardy EUR. Bez týchto vplyvov by mal zisk 461 miliónov EUR. Prevádzková strata bola 8,40 miliardy EUR, hoci tržby vzrástli o 2,5 % na 27,6 miliardy EUR. Od začiatku roka akcie stratili tretinu hodnoty.

Popri týchto nelichotivých číslach európskych výrobcov áut, celková situácia na automobilovom trhu nie je až taká zlá. Registrácie nových osobných vozidiel v Európe sa v auguste 2025 zvýšili o 5 % na 790 000 áut, hoci celkový objem predaja zostal pod úrovňou z roku 2023. Avšak, predaj batériových elektromobilov (BEV) vzrástol o 27 % na rekordný 20,2 % podiel na trhu, zatiaľ čo plug-in hybridy (PHEV) vzrástli o 59 % a prekročili 10 % podiel na trhu. Čínske značky viac ako zdvojnásobili predaj, pričom MG a BYD viedli k silným ziskom, ktoré ich zaradili pred niekoľko zavedených značiek. Volkswagen bol opäť najpredávanejším výrobcom automobilov v Európe, nasledovaný Stellantis a Renault, zatiaľ čo VW T-Roc bol opäť najpredávanejším modelom automobilu. Volkswagen tiež viedol v predaji značiek elektromobilov, hoci Tesla Model Y bol opäť najpredávanejším elektromobilom v Európe.

Podľa spoločnosti JATO Dynamcis možno rast zaznamenaný na európskom trhu s novými automobilmi v auguste 2025 čiastočne pripísať nárastu registrácií batériových elektrických vozidiel (BEV), ktorý sa v porovnaní s augustom 2024 zvýšil o 27 %. Výsledkom bol nový rekordný trhový podiel BEV v tomto segmente na úrovni 20,2 %, čo predstavuje nárast o 3,6 percentuálneho bodu. Doteraz bolo v roku 2025 v Európe zaregistrovaných 1,54 milióna batériových elektrických vozidiel.
Za prvý polrok roku 2025 (január až jún) sa európsky trh s novými automobilmi sa zmenšil o 1 %, ale predaj batériových elektrických áut v Európe sa zvýšil o štvrtinu. Registrácie nových osobných vozidiel v Európe sa v júni 2025 znížili o 4,4 %, čo v prvom polroku stiahlo trh o 0,3 % nižšie. Predaj batériových elektrických vozidiel (BEV) a plug-in hybridných vozidiel (PHEV) naďalej silno rastie. Čínske značky si tiež naďalej predierajú cestu na európsky trh s novými automobilmi.

V júni 2025 sa podľa spoločnosti Jato Dynamics počet registrácií nových osobných vozidiel v Európe medziročne znížil o 4,4 % na 1 250 868 vozidiel . Predaj plne elektrických vozidiel sa zvýšil o 15 %, zatiaľ čo predaj plug-in hybridov vzrástol o 40 %.
Medzi najviac postihnuté trhy patrili Taliansko (-17 %), Belgicko (-16 %) a Nemecko (-14 %). Výrazný pokles zaznamenali aj Francúzsko a Švajčiarsko. Najväčší pokles, a to o 50 %, zaznamenalo Rumunsko. Od januára do júna 2025 dosiahol počet registrácií v celej EÚ-28 celkovo 6 844 426 kusov áut. To je o 0,3 % menej ako v prvej polovici roka 2024. Vysoké ceny, globálne napätie a realita po pandémii naďalej ovplyvňujú dopyt. V porovnaní s prvou polovicou roka 2019 stratil európsky trh s novými automobilmi 1,56 milióna kusov áut.
Čínske značky automobilov získali v roku 2025 významný podiel na trhu v Európe. Zatiaľ čo celkový predaj nových vozidiel sa zmenšoval, čínske značky prosperovali. Ich trhový podiel dosiahol v prvej polovici roka 2025 5,1 %, čo je takmer dvojnásobok oproti minulému roku. V súčasnosti zaostávajú za Mercedesom len o 0,1 bodu a predbehli Ford.

V tomto smere viedlo rebríček predajov päť značiek: BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor a Xpeng. Značka BYD vynikala v prvom polroku 2025 s predajom 70 500 vozidiel , čo predstavuje nárast o 311 %. V júni 2025 predala 15 565 vozidiel, čím sa zaradila medzi 25 najpredávanejších značiek v Európe. V predaji prekonala Suzuki, Mini a Jeep. Model BYD Seal U bol v júni 2025 najpredávanejším plug-in hybridným vozidlom (PHEV) spolu s VW Tiguan.
Jaecoo a Omoda, obe súčasť spoločnosti Chery, tiež napredovali. Ich úspech nebol zásluhou elektromobilov. Len 29 % predajov tvorili plug-in hybridy (PHEV). Väčšinu – 63 % – stále tvorili vozidlá so spaľovacím motorom. Model Jaecoo 7 sa v júni 2025 umiestnil na 9. mieste v rebríčku plug-in hybridov v Európe.
Spoločnosť Leapmotor predala v júni viac ako 8 300 kusov áut, pritom aktuálne iba s 2 modelmi: T03 a C10. Značka Xpeng sa stal najpredávanejšou čínskou značkou luxusných vozidiel v Európe. V prvom polroku predala 8 338 elektrických áut vrátane 5 615 kusov elektrického SUV-kupé G6.

Pritom EÚ po dlhých mesiacoch vyšetrovania uvalila na čínsku automobilku BYD 17% dodatočné dovozné clo, na Geely (Volvo a Polestar) 18,8 %, na SAIC (čínska štátna spoločnosť stojaca za MG) 35,3 % clo a na ostatné čínske automobilky 20,7 % dodatočné dovozné clo. Treba však mať na pamäti, že EÚ uvalila tieto dodatočné dovozné clá na čínske elektromobily navyše k už doteraz platným paušálnym clám vo výške 10 %, ktoré sa ku nim pripočítavajú .
Čo je však pre európsku ekonomiku najhoršie, od roku 2019, teda od čias pred pandémiou covidu-19, klesol počet ľudí zamestnaných v nemeckom priemysle dokonca o 245-tisíc. Pritom, v nemeckom automobilovom priemysle zaniklo za uplynulý rok viac ako 50-tisíc pracovných miest. S odvolaním sa na analýzu poradenskej firmy EY o tom informovala agentúra DPA. Či ku týmto číslam niečo nepridá aj záväzok EÚ investovať 800 miliárd eur do zbrojenia (pre spoločnosti v USA), nie je vôbec ťažké odhadnúť. Takáto suma investovaná do vývoja a výroby áut, by občanom “rajskej záhrady” určite priniesla viac úžitku! Žiaľ, ako tu mnohokrát opakujeme: “hlúposť je smrteľná choroba!“
Zdroje: akcie.sk, teraz, best-seling-car,