Čínski výrobcovia EV ako Geely, Dongfeng, Xpeng a iní, už integrujú DeepSeek do svojich áut

Kým niektorí naši „experti“ strašia občanov našej vlasti „vševidiacim čínskym špiónskym okom“ vo forme fenomenálneho open-source modelu umelej inteligencie (AI) DeepSeek, ktorý „nepochybne bude sledovať všetko naše konanie počnúc jedlom na raňajky, až po počet návštev na toalete“, popredné čínske spoločnosti a samozrejme aj výrobcovia elektrických áut, sa doslova pretekajú v rýchlosti implementácie tohto modelu AI do systémov svojich vozidiel.

Zatiaľ čo naši “vysoko kvalifikovaní” politici spolu s manažérmi európskych automobiliek budú mesiace špekulovať o vhodnosti implementácie systémov AI do svojich vozidiel, následne budú ďalšie mesiace vytvárať pracovné skupiny, expertné komisie a právne rámce na to aby sa európska komisia mohla promptne ( čítaj, za rok za dva) vyjadriť, čínski výrobcovia elektrických vozidiel už budú dávno „frčať“ na 2. resp. 3 generácii tohto AI, alebo ešte nejakého iného modelu AI vytvoreného domácimi tvorcami. Ak sa tento prístup k technickým inováciám v Európe nezmení, čaká náš priemysel neradostná budúcnosť!

Spojené štáty (USA) do AI vkladajú približne 500 miliárd USD, kým Čína dokáže konkurovať riešeniami, ktoré si vyžiadali len 5,5 milióna USD na tréning. Odpoveď pritom tkvie najmä v otvorenosti kódu, nákladovej efektivite a ochote improvizovať pri nedostatku špičkového hardvéru. Mnoho firiem v Čínskej ľudovej republike stavia na modeli „open source“ – ten im umožňuje rýchlo získavať spätnú väzbu od širokej komunity a zároveň zrýchľovať inovácie. Zatiaľ čo USA investujú do luxusných klastrov grafických procesorov, Čína neraz preskočí nákladné fázy a nachádza spôsoby, ako trénovať systémy s minimálnymi zdrojmi. Najnovší open-source model DeepSeek R1 je výkonovo porovnateľný s americkým modelom OpenAI o1, ale s nižšími nákladmi na jeho školenie.

Ako uvádza portál cnevpost, viacerí čínski výrobcovia automobilov vnášajú do kokpitov svojich vozidiel možnosti umelej inteligencie (AI) DeepSeek. 6. februára 2025 spoločnosť Geely ako prvá oznámila, že jej samostatne vyvinutý model AI a model R1 od DeepSeek dokončili hlbokú integráciu a spustí destilačný proces. Následne Zeekr oznámil dokončenie integrácie svojho samostatne vyvinutého modelu Kr AI s DeepSeek R1 a jeho skoré uvedenie na trh v jazdnom asistente s názvom AI Eva. Vzápätí ďalšie automobilky, vrátane Dongfeng (značky Voyah, Warrior, e π , Forthing a Nammi), Changan (značka Qiyuan), Leapmotor, IM Motors, SGMW (značka Baojun), GAC a GWM oznámili dokončenie integrácie.

Pre porozumenie, destilačný tréning je technika na prenos vedomostí získaných veľkým modelom AI (model učiteľa) do menšieho modelu AI (model študenta), aby menší model mohol dosiahnuť výkon čo najbližšie k veľkému modelu a zároveň znížiť spotrebu výpočtových zdrojov a čas odvodenia.
Integráciou s DeepSeek sa u výrobcov automobilov očakáva zlepšenie funkcií, ako sú:
- prirodzenejšia hlasová interakcia, kde vozidlo dokáže presnejšie porozumieť príkazom používateľa
- dosiahnutie viackolovej konverzácie a porozumenia kontextu
- presnejšie identifikovanie zámeru vodiča
- rýchlejšiu iteráciu vývoja na neustále zlepšovanie modelu AI
Pozrime sa teraz bližšie na niektorých popredných výrobcov EV a ich proces implementácie AI do svojich vozidiel:
Zeekr, dcérska spoločnosť Geely Holding Group na výrobu prémiových elektrických vozidiel (EV), už integrovala kokpit svojich vozidiel s DeepSeek, uviedol včera na Weibo viceprezident výrobcu EV Lin Jinwen. Veľký model Kr AI vyvinutý spoločnosťou Zeekr integroval model DeepSeek R1 a jeho virtuálnu hlasovú asistentku v kokpite, AI Eva, čím dokončila integráciu s DeepSeek R1 a čoskoro bude uvedená do prevádzky. Virtuálna hlasová asistentka AI Eva bude mať schopnosť hlboko myslieť a poskytovať používateľom presnejšie odpovede než doterajšie aplikácie, podľa zdieľaných informácií uviedol p.Lin. Tím inteligentného kokpitu spoločnosti Zeekr bude naďalej trénovať schopnosť uvažovania veľkého modelu Kr AI založeného na DeepSeek R1, aby zlepšil presnosť chápania a predpovedania nejasných zámerov a skrytých potrieb používateľov virtuálnym asistentom.

Prémiová značka spoločnosti Dongfeng Motor, vyrábajúca elektrické off-roady M-Hero, uviedla, že tak isto dokončila integráciu svojho kokpitu s DeepSeek R1. Výrobca výkonných elektrických SUV M-Hero plánuje priniesť schopnosti DeepSeek R1 do veľkého terénneho SUV M-917 prostredníctvom aktualizácie OTA (vzduchom) už na autosalóne v Šanghaji v apríli 2025. (Nadchádzajúci autosalón v Šanghaji sa bude konať od 25. apríla do 2. mája 2025.)
Čínsky automobilový gigant Dongfeng už 07. februára 2025 oznámil, že kokpit elektrifikovaných vozidiel Voyah dokončil integráciu s DeepSeek a už 14. februára 2025 je naplánované začať školenie o destilácii vedomostí DeepSeek pre potreby značky Voyah. Elektrické SUV (športové úžitkové vozidlo) Zhiyin ( u nás Courage), značky Voyah vytvorenej koncernom Dongfeng Motor, bude prvým sériovým vozidlom, ktoré bude obsahovať model AI DeepSeek, informoval dnes miestny mediálny server 36kr. Spolu s modelom Zhiyin bude obsahovať moduly AI DeepSeek aj elektrické MPV (viacúčelové vozidlo) Voyah Dream.

Podľa informácii portálu 36kr, vďaka hlbokej integrácii s DeepSeek bude kokpit vozidiel značky Voyah schopný realizovať funkcie vrátane multisémantického rozpoznávania príkazov AI, písania textov AI, maľovania umelej inteligencie, chatovania AI a získavania informácií AI v reálnom čase. Vďaka vybaveniu DeepSeek sa zlepší odozva AI, presnosť a rozšíriteľnosť automobilového systému Voyah, uvádza sa v správe. Od 14. februára 2025 budú môcť používatelia Voyah Zhiyin zažiť inteligentný kokpit AI prostredníctvom aktualizácie vzduchom (OTA), po ktorej auto postupne samostatne zapne funkcie súvisiace s DeepSeek. Model Zhiyin sa bude predávať aj na Slovensku pod označením Courage prostredníctvom nášho importéra Dongfeng.

Už 5. februára 2025, prvý pracovný deň po sviatku čínskeho Nového roka, p. He Xiaopeng, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Xpeng (NYSE: XPEV), spomenul DeepSeek svojim zamestnancom v internom liste a povedal, že AI otvára obrovské príležitosti vo všetkých odvetviach. DeepSeek otriasol globálnou technologickou scénou a umožnil produktový zážitok, ktorý konkuruje veľkým modelom OpenAI a znižuje náklady na zlomok, povedal generálny riaditeľ Xpeng. „Verím, že umelá inteligencia založená na veľkom modeli AI posunie autonómne riadenie vozidiel na vyššiu úroveň“.
6. februára 2025 Geely oznámila, že jej samostatne vyvinutý model umelej inteligencie (Geely Xingrui AI) a model DeepSeek R1 dokončili integráciu s cieľom „predefinovať interakciu medzi človekom a počítačom, a inteligentnú jazdu v inteligentných autách“, ako aj „spoločne podporovať popularizáciu technológie AI v oblasti inteligentných áut“. Geely bude vykonávať destilačné školenie na svojom modeli ovládania auta Xingrui FunctionCall AI s DeepSeekR1. (Destilácia je tréningová metóda, pri ktorej sa výstupy z väčšieho a pokročilejšieho modelu AI používajú na trénovanie a zlepšovanie menšieho modelu AI).

Spoločnosť Geely vydala svoj model umelej inteligencie Xingrui AI 11. januára 2025 ako „prvý na svete plnohodnotný, vlastnými silami vyvinutý veľký model AI s úplným scenárom v automobilovom priemysle“. Xingrui AI obsahuje tri základné modely, a to jazyk, multimodálne a digitálne dvojča.
Táto spolupráca by nemala byť prekvapením. Využitie technológií ako cloud computing a AI na zvýšenie konkurencieschopnosti nových energetických vozidiel (NEV), vrátane výkonu a personalizovanejšieho zážitku z jazdy, sa stalo jedným z hlavných trendov v čínskom automobilovom priemysle. Stojí za zmienku, že Geely oznámila svoju stratégiu „Smart Geely 2025“ s cieľom urýchliť implementáciu najnovších technológií AI, ako sú komplexné modely hlasovej interakcie, digitálne platformy s AI a pokročilé inteligentné riadenie.
Zavádzanie vysoko inovatívnych technológii nachádza pozitívny ohlas u zákazníkov, o čom svedčia aj predajné čísla automobilky. V januári 2025 predala Geely celkovo 266 700 vozidiel, čo predstavuje medzimesačný nárast predaja vozidiel o 27 % a medziročný nárast o 25 %. Pritom, predaj elektrifikovaných vozidiel označovaný v Číne skratkou NEV (BEV + PHEV) značky Geely bol v januári 2025 na úrovni 121 100 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o ~84 %.

Pán Jian, spolupredseda batériového gigantu CATL, nedávno na Svetovom ekonomickom fóre v Davose vo Švajčiarsku povedal, že čínsky priemysel elektrických vozidiel sa transformuje z „EV (elektrické vozidlo)“ na „EIV (inteligentné elektrické vozidlo)“. Z pohľadu pána Jiana „elektrická energia pohonu vozidiel umožňuje inteligenciu a spotrebitelia si môžu vychutnať nové funkcie, ktoré vozidlá poháňané benzínom nedokážu poskytnúť.“
A toto je len začiatok. Očakáva sa, že čoraz viac čínskych výrobcov automobilov bude v najbližších dňoch integrovať svoje autá s DeepSeek, aby nezostali za konkurenciou pozadu.