Čína zavádza najprísnejší bezpečnostný štandard batérií pre elektromobily na svete

Ku predchádzajúcemu článku o batériách pre elektrické vozidlá (EV), ktorý na podklade rešerše od Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) prináša niektoré zaujímavé fakty o životnosti batérii v súčasných EV, sa priam pýta pridať aj iný článok z opačnej strany zemegule, ktorý pojednáva o ich bezpečnosti. Čínske ministerstvo priemyslu a informačných technológií (MIIT) oznámilo nové povinné národné bezpečnostné normy pre batérie elektrických vozidiel, ktoré vstúpia do platnosti 1. júla 2026. Aktualizované nariadenie GB38031-2025 „Bezpečnostné požiadavky na napájacie batérie elektrických vozidiel“ predstavuje prvý štandard na svete, ktorý vyžaduje, aby batérie zabránili požiaru a výbuchu, aj keď dôjde k vnútornému tepelnému úniku.

Najvýznamnejšou zmenou v novej norme je požiadavka tepelnej difúznej skúšky. Zatiaľ čo predchádzajúca norma vyžadovala varovný signál iba päť minút pred požiarom alebo výbuchom, aktualizovaná norma nariaďuje, že batérie sa nesmú vznietiť ani explodovať, a to ani počas tepelných únikov. Okrem toho žiadny vznikajúci dym nesmie poškodiť cestujúcich vo vozidle.
Norma tiež zavádza nové testy, vrátane:
- Testovanie nárazom zospodu na vyhodnotenie schopností ochrany batérie v prípade kolízie na spodnej strane
- Testovanie bezpečnosti cyklu rýchleho nabíjania vyžaduje, aby batérie vydržali 300 cyklov rýchleho nabíjania bez požiaru alebo výbuchu počas následných testov skratu
Odborníci sa domnievajú, že tieto prísne požiadavky výrazne zvýšia bezpečnosť spotrebiteľov a zároveň urýchlia konsolidáciu priemyslu. Poprední výrobcovia ako CATL tvrdia, že už vyvinuli technológie, ktoré spĺňajú nové štandardy. CATL uvádza, že ich prvá generácia batériovej technológie No Thermal Propagation (NP) sa vyrába od roku 2020.
CATL tvrdí, že počas testu nárazu auta do stredového stĺpika pri rýchlosti 120 km/h nedošlo k požiaru ani výbuchu

„Nová norma účinne zníži riziko požiaru napájacej batérie po kolíziách v nových energetických vozidlách, čím lepšie ochráni životy spotrebiteľov,“ povedal zástupca CATL a zdôraznil, že splnenie týchto požiadaviek si vyžaduje spoluprácu medzi výrobcami automobilov a výrobcami batérií.
Odborníci z batériového priemyslu sa domnievajú, že nová národná norma zaisťuje bezpečnosť batérií prostredníctvom prísnych testovacích protokolov, čím výrazne zmierňuje obavy verejnosti z rizík samovznietenia v elektrických vozidlách. Hoci tieto nariadenia môžu zvýšiť náklady na výskum a vývoj pre malé a stredné podniky a potenciálne vyvolať krátkodobú konsolidáciu trhu, dlhodobé výhody tohto odvetvia sú značné. Vylepšené parametre v oblasti bezpečnosti batérii v konečnom dôsledku znížia skryté náklady súvisiace s poistením a údržbou vozidla, čím sa v celom sektore vytvoria väčšie príležitosti.

Zdroj: carnewschina