CATL predstavil tri inovácie: batériu s dojazdom 1 500 km, ultrarýchle nabíjanie 520 km za 5 minút a sériovú sodíkovo-iónovú batériu

Na Veľkonočný pondelok 2025 pripravil najväčší výrobca batérii pre elektrické vozidlá, spoločnosť CATL,  tri revolučné inovácie, ktoré majú potenciál výrazne posunúť elektromobilitu na úplne novú úroveň.  Všetky tri inovácie sa tákajú batérii a nabíjania a dokumentujú obrovský rozmer vedeckého výskumu v oblasti batériových technológií a na to nadväzujúce významné úspechy, ktoré dosiahli technologické  spoločnosti v Čínskej ľudovej republike.

Čínsky výrobca batérií Contemporary Amperex Technology Co. LimitedCATL ) na svojom podujatí „Tech Day“ 21. apríla 2025 predstavil tri technológie batérií, ktoré potenciálne pretvárajú konkurenčné prostredie medzi čisto elektrickými a hybridnými vozidlami. Takže, poďme poporiadku:

1. Freevoy Dual Power Battery: batéria zabezpečujúca dojazd 1 500 km pre čisto elektrické vozidlá, teda na úrovni akú majú popredné hybridné vozidlá.

Hlavným oznámením podujatia bola inovatívna batéria CATL s názvom „Freevoy Dual Power Battery“ s dvojjadrovou architektúrou, ktorá poskytuje mimoriadne dlhý maximálny dojazd na energiu z batérie presahujúci 1500 kilometrov na jedno nabitie – míľnik, vďaka ktorému môžu čisto elektrické vozidlá priamo konkurovať hybridným modelom áut.

Dvojjadrový dizajn rozdeľuje jedinú batériu na dve nezávislé energetické zóny – hlavnú energetickú oblasť a oblasť rozšírenia dojazdu – každá využíva rôzne materiály článkov na využitie ich príslušných výhod. Tento revolučný prístup implementuje dvojjadrové systémy vysokonapäťovej, nízkonapäťovej, štrukturálnej, tepelnej ochrany a tepelného manažmentu na zaistenie bezpečnosti, podobne ako koncepcia redundancie v dizajne lietadla s dvoma motormi.

CATL je priekopníkom technológie samogenerujúcej sa zápornej elektródovej batérie v zóne rozšírenia dojazdu, ktorá eliminuje tradičné materiály grafitovej anódy. Táto inovácia umožňuje výrazne vyššiu energetickú kapacitu v rámci rovnakého priestoru akumulátora a zároveň podstatne zvyšuje hustotu uskladnenej energie.

Spoločnosť CATL dnes oznámila tri riešenia s dvojitým výkonom s rôznymi chemickými systémami. Vysvetlilo to takto:

a) Sodíkovo-LFP Dual-Power Battery – Kombinuje Naxtru s LFP samotvarovacou anódovou batériou, ktorá plne využíva nízkoteplotný výkon sodíkovo-iónovej technológie, aby používateľom poskytla výnimočný zážitok, ktorý vyniká v chladných podmienkach a zároveň poskytuje predĺžený dojazd.

b) Dvojitá batéria LFP-LFP – spáruje druhú generáciu batérie Shenxing Superfast Charging so samotvornou anódovou batériou LFP. Ľahko dosiahne 1 000 kilometrov čisto elektrického dojazdu v sedanoch s 3-metrovým rázvorom, čím sa náklady na dochádzanie do práce na kilometer znížia až na 0,1 juanu.

c) Dvojitá batéria NCM-LFP/NCM-NCM – Integruje batériu NCM so samotvarovacou anódovou batériou LFP, čím dosahuje maximálnu rýchlosť nabíjania 12C pre batériu NCM v hlavnej energetickej zóne a poskytuje viac ako 1 megawatt energie. Dokonca aj keď SoC klesne na 20%, stále môže poskytovať výkon cez 600 kW.

„Táto technológia predstavuje zásadný posun v tom, ako pristupujeme k obmedzeniam dojazdu elektrických vozidiel,“ vysvetlil hovorca CATL. „Kombináciou dvoch odlišných batériových technológií v jednom balíku batérie sme schopní optimalizovať vysoký výkon a možnosti rozšíreného dojazdu.“

2. Superrýchle nabíjanie batérie Shenxing druhej generácie: 520 km dojazdu za 5 minút nabíjania

CATL tiež predstavil svoju druhú generáciu batérie Shenxing Superfast Charging Battery, ktorá posúva hranice rýchlosti nabíjania s pozoruhodnými špecifikáciami. Nová batéria ponúka dojazd 800 kilometrov a má maximálnu rýchlosť nabíjania blížiacu sa 12C s maximálnym nabíjacím výkonom presahujúcim 1,3 megawattu.

V praxi to znamená získanie 2,5 kilometra dojazdu za sekundu nabíjania, čo umožňuje vodičom pridať viac ako 520 kilometrov dojazdu len za päť minút nabíjania, samozrejme, keď sú pripojení ku kompatibilným DC nabíjacím staniciam na úrovni 1 megawattu nabíjacieho výkonu.

Nová batéria si zachováva výnimočnú rýchlosť nabíjania aj v náročných  podmienkach. Pri teplote -10 °C (14 °F) sa stále dokáže nabiť z 5 % na 80 % len za 15 minút. Aj keď je batéria takmer vybitá, dokáže dodať výstupný výkon 830 kW (1113,4 k). To predstavuje významný pokrok oproti prvej generácii batérie Shenxing predstavenej v roku 2023, ktorá bola prvou lítium-železofosfátovou batériou na svete schopnou superrýchleho nabíjania 4C, ktorá poskytuje dojazd 400 kilometrov len po 10 minútovom nabíjaní.

3. Prvá sériovo vyrábaná sodíkovo-iónová napájacia batéria v odvetví: ktorá navyše nie je ovplyvniteľná extrémnym chladom.

Tretím významným oznámením bola sodíkovo-iónová batéria CATL, ktorá sa má začať hromadne vyrábať v decembri tohto roku a je kompatibilná s hybridnými aj čisto elektrickými vozidlami.

životnosť 10 000 nabíjacích cyklov vydrží na 30 rokov prevádzky EV

Táto sodíkovo-iónová batéria dosahuje najvyššiu hustotu energie v odvetví s hodnotou 175 Wh/kg, čo umožňuje hybridným elektrickým vozidlám (PHEV) dosahovať čisto elektrický dojazd presahujúci 200 kilometrov a čisto elektrickým vozidlám (BEV) dosahovať dojazd viac ako 500 kilometrov. Batéria podporuje super rýchle nabíjanie 5C a môže sa pochváliť pôsobivou životnosťou vyše 10 000 nabíjacích cyklov.

Snáď najvýznamnejšou stránkou oznámenie je, že sodíkovo-iónová technológia ponúka výnimočné bezpečnostné parametre, ktoré ďaleko prevyšujú tradičné lítiové batérie. Spoločnosť CATL to preukázala prísnym testovaním, vrátane viacstranného stláčania, prepichovania ihly, prepichovania elektrickou vŕtačkou a pílenia pomocou batérie – všetko bez požiaru alebo výbuchu.

aj pri 10 % stave nabitia môžu vozidlá so sodíkovo-iónová technológiou batérie udržiavať rýchlosť 120 km/h

Táto technológia rieši aj jeden z najvýznamnejších problémov majiteľov elektrických vozidiel: výkon v chladnom počasí. Zatiaľ čo lítiové batérie v zimných podmienkach často trpia dramatickým znížením dojazdu a obmedzením výkonu, sodíkovo-iónové batérie CATL si zachovávajú výnimočný výkon aj v extrémnych mrazoch.

Testy ukázali, že pri teplote -30 °C sa batéria dokáže nabiť z 30 % na 80 % kapacity len za 30 minút, pričom si stále zachová 93 % svojej využiteľnej kapacity. Dokonca aj pri iba 10 % stave nabitia môžu vozidlá udržiavať rýchlosť na diaľnici 120 km/h. Najpôsobivejšie je, že batéria naďalej poskytuje vynikajúce možnosti nabíjania a vybíjania aj v extrémnych podmienkach pri teplote -40 °C.

Tieto tri inovácie predstavujú významný skok vpred pre technológiu elektrických vozidiel, s dojazdom, ktorý teraz blíži k úrovni 1 500 kilometrov, ultrarýchlym nabíjaním a odolnosťou voči chladnému počasiu. S týmito parametrami batérii môžu čisto elektrické vozidlá vybavené najnovšími batériami CATL ponúkať presvedčivé výhody oproti hybridným vozidlám. Keď sa tieto technológie začnú v nadchádzajúcich mesiacoch a rokoch objavovať v sériových vozidlách, spotrebitelia sa môžu konečne dočkať elektrických vozidiel, ktoré budú spájať ekologické výhody pohonov na báze elektrickej energie a pohodlia cestovania na veľké vzdialenosti tradičných vozidiel so spaľovacími motormi.

Zdroje: carnewschina, cnevpost