CATL predstavila 10 EV od 5 veľkých čínskych automobiliek podporujúcich službu rýchlej výmeny batérií

Kým na Slovensku sa ešte len buduje funkčná sieť nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá, ktorá dostala nový impulz v nedávno vyhlásenej Výzve na budovanie nabíjacej infraštruktúry, najväčší výrobca batérií na svete, spoločnosť CATL 23. apríla 2025 na Auto Shanghai 2025 predstavila pokroky vo svojom ekosystéme služby rýchlej výmeny batérií a zároveň predstavila 10 nových modelov elektrických vozidiel od piatich veľkých čínskych výrobcov automobilov navrhnutých tak, aby boli kompatibilné s jej systémom vymeniteľných batérii „Choco-SEB“ (Chocolate Swapping Electric Block).

Počas špecializovaného podujatia  na autosalóne v Šanghaji sa k vedúcim pracovníkom CATL, vrátane predsedu a generálneho riaditeľa p. Robina Zenga, pripojili najvyšší predstavitelia automobiliek FAW Group, Changan Auto, BAIC Group, Chery Auto a GAC ​​Group, aby odhalili nové modely elektrických vozidiel  s možnosťou rýchlej výmeny batérie. CATL a GAC ​​Group zároveň podpísali komplexnú dohodu o strategickej spolupráci.

Picture background
stanica na rýchlu výmenu batérie od CATL

10 novo ohlásených modelov elektrických vozidiel, ktoré podporujú systém Choco-SEB od CATL, pokrýva rôzne segmenty, vrátane výkonných sedanov, rodinných vozidiel a elektromobilov orientovaných na mládež:

  • FAW Hongqi: Predstavil model EH7, svoj prvý sedan segmentu B+ kompatibilný s Choco-SEB.
  • Changan Auto: Predstavil cenovo dostupný sedan Qiyuan A05, stredný až veľký sedan Qiyuan A07 a športový sedan Deepal SL03.
  • BAIC Group: Pod svojou značkou Arcfox odhalila vysokokvalitný elektrický rodinný sedan so širokou karosériou.
  • Chery Auto: Predviedla iCAR V23, opísaná ako prvé vozidlo v štýle „štvorcovej škatule“ ( kompaktné, robustné SUV) kompatibilné s Choco-SEB.
  • GAC Group (Aion): Oznámil, že Aion UT, Aion RT, inteligentné SUV Aion V „Tyrannosaurus“ a pripravované SUV segmentu A budú všetky obsahovať verzie kompatibilné s Choco-SEB.
aj Aion UT od GAC podporuje systém na rýchlu výmenu batérii vo SWAP staniciach

Partnerstvo CATL s GAC Group predstavuje prvú komplexnú spoluprácu s výrobcom automobilov v rámci celého ekosystému Choco-SEB. Spolupráca presahuje rámec integrácie štandardu do viacerých modelov áut od GAC a zahŕňa spoločné úsilie v oblasti výstavby staníc na rýchlu výmenu batérii (SWAP) , bankových služieb výmeny batérií, marketingu vozidiel s možnosťou výmeny batérie a využitia batérie v jej druhej životnosti.

stanica na rýchlu výmenu batérie od CATL

V decembri minulého roka, v reakcii na potrebu štandardizácie, predseda a generálny riaditeľ CATL p. Robin Zeng oznámil uvedenie dvoch štandardizovaných veľkostí vymeniteľných batérii Choco-SEB, ktoré sú analogické s triedami benzínu 92# a 95#. Každá veľkosť s názvom „20#“ a „25#“ bude dostupná s rôznymi kapacitami s použitím buď LFP (lítium-železitý fosforečnan) alebo ternárnych (pravdepodobne NMC/NCA) chémie, čo automobilkám ponúka možnosť prispôsobiť „výkon batérie na požiadavku“ podľa druhu a určenia elektrického vozidla.

Yang Jun, generálny riaditeľ stopercentnej dcérskej spoločnosti Times Electric Service spoločnosti CATL, uviedol podrobnosti:

  • 20# blok vymeniteľnej batérie (pre EV segmentu A0):
  • LFP: 42 kWh, dojazd 400 km
  • Ternárna: 52 kWh, dojazd 500 km
  • 25# blok vymeniteľnej batérie (pre elektromobily segmentu A/B):
  • LFP: 56 kWh, dojazd 500 km
  • Ternárna: 70 kWh, dojazd 600 km

Tento prístup umožňuje používateľom vybrať si kapacitu batérie na základe svojich potrieb a prejsť od nákupu celej batérie k modelu predplatného založeného na používaní. CATL odhalila orientačné mesačné ceny predplatného pre verzie LFP v RMB:

  • 25# LFP: 599 juanov alebo 72 eur ( pre neobmedzený počet najazdených kilometrov za mesiac ) / 499 juanov alebo 60 eur ( pre ≤3000 km/mesiac)
  • 20# LFP: 469 juanov alebo 57 eur(pre neobmedzený počet najazdených kilometrov za mesiac ) / 369 juanov alebo 45 eur (pre ≤3000 km/mesiac)
stanica na rýchlu výmenu batérie od CATL

Spoločnosť CATL oznámila, že jej sieť staníc na rýchlu výmenu batérie Choco-SEB je už funkčná v 16 mestách Čínskej ľudovej republiky a jej cieľom je do konca roku 2025 dosiahnuť počet 1 000 staníc v 30 mestách. Očakáva sa, že existujúca spolupráca s partnermi ako Sinopec, Nio, Didi a podpora od dopravných úradov prispejú k pohodlnejšiemu, hospodárnejšiemu a bezpečnejšiemu ekosystému nabíjania, pričom sa „uskutoční celá vízia swap“ v plnom rozsahu.

Robin Zeng zdôraznil záväzok CATL a uviedol: „Všetky budúce inovácie batérií CATL budú aplikované na modely Choco-SEB.“ Predstavuje si budúcnosť, v ktorej budú výmena batérií, domáce nabíjanie a verejné nabíjacie stanice koexistovať ako primárne spôsoby dopĺňania energie EV.

Na záver len krátka história služby rýchlej výmeny batérie od CATL:

CATL sa  minulý rok dohodla na štandardizovanej trakčnej batérii s automobilkami Changan, GAC, FAW, Hongqi, BAIC, Wuling a v roku 2025 podpísala dohodu aj s priekopníkom služby rýchlej výmeny batérii, spoločnosťou Nio.  Dôležité je aj to, že  spoločnosť CATL v tomto roku uvedie do prevádzky 1000 staníc rýchlej výmeny batérii. Celkovo sa plánuje vytvorenie siete 30 000 staníc v strednodobom horizonte.

Stanice budú mať „zásobníky batérie“ s kapacitou až 30 batérií a  samotná výmena batérie bude trvať len 100 sekúnd pre jedno elektrické vozidlo! Iba 100 sekúnd! Áno, natankovanie benzínu na prejazd 500 km do nádrže auta so spaľovacím motorom, už trvá dlhšie. Jedna SWAP stanica v sieti CATL bude schopná vykonať až 822 výmen batérii denne.

Picture background

CATL tiež vypočítal, že SWAP stanice plus samotné elektromobily s vymeniteľnou batériou sú v podstate obrovským distribuovaným úložiskom energie s objemom 33,6 milióna kWh elektriny (vo SWAP staniciach) + 1,12 miliardy kWh elektriny (v elektrických vozidlách), samozrejme v Číne.

Servis a systém „batéria ako služba“ samozrejme zlacňuje aj elektromobil. V prvom rade preto, že používateľ si kúpi elektromobil, ale batéria bude „prenajatá“. Predplatiteľský systém pre túto službu už bol testovaný v NIO. Teraz CATL predstavuje svoju víziu tejto služby. Ale čo je najdôležitejšie, majiteľ elektromobilu bude mať na výber, či použije klasické nabíjanie alebo systém “batéria ako služba”. Každý si bude môcť vybrať sám.

Čína, predovšetkým vďaka NIO a CATL a taktiež všetkým, ktorí sa pripojili k tomuto systému, sa stáva svetovým lídrom v bezemisnej doprave. Do konca tohto desaťročia budú v Číne uvedené do prevádzky desaťtisíce SWAP staníc. To je navyše k miliónom klasických nabíjacích staníc pre EV.

Takto rozmanitá a hustá sieť rozptýli aj posledné pochybnosti skeptikov ohľadom elektrických vozidiel, čo znamená, že elektrická mobilita v Číne dostane ďalší stimul pre rast. A pokojne sa môže stať, že do roku 2035 budú autá so spaľovacím motorom v Číne len okrajový segment. A nielen osobné autá. V rovnakom duchu sa rozvíja aj infraštruktúra pre elektrické nákladné vozidlá.

Zdroj: carnewschina