CATL a ropný gigant Sinopec, tento rok spoločne postavia viac ako 500 staníc na rýchlu výmenu batérii

Inovatívna technológia na rýchlu výmenu batérii (SWAP) elektrických vozidiel (EV) rýchlo naberá na popularite. Priekopníkom tejto technológie je spoločnosť Nio, ktorá uviedla do prevádzky svoju prvú stanicu na rýchlu  výmenu batérií (SWAP) v Shenzhene 20. mája 2018.  Dosiahnutie prvého milióna výmeny batérií trvalo 29 mesiacov. Ale už 4. júla 2022 služba dosiahla 10 miliónový míľnik  štyri roky po tom, čo bola služba prvýkrát dostupná. Spoločnosť Nio dosiahla 13. decembra 2024 svoj ďalší míľnik – kumulatívna úroveň služby rýchlej výmeny batérií na  SWAP staniciach prekročila hodnotu 60 miliónov výmen. Ale už 1. apríla 2025 o 11:47:33, spoločnosť Nio poskytla svoju 70 miliónovú službu výmeny batérií , teda za menej ako 4 mesiace po dosiahnutí 60 milióntej výmeny.

SWAP stanica Nio

Od marca 2025 spoločnosť Nio zabezpečila v priemere 88 000 výmen batérií za deň, pričom v priemere jedno vozidlo dostane plne nabitú batériu zo staníc spoločnosti na výmenu batérií (SWAP) každých 1,02 sekundy, uviedla spoločnosť Nio.

Dňa 18. marca 2025 spoločnosť Nio oznámila nové partnerstvo so svojím dodávateľom batérií CATL s cieľom spoločne vybudovať najväčšiu sieť služieb na výmenu batérií na svete .

SWAP stanica Nio

Nedávno, 2. apríla 2025 spoločnosť CATL uzavrela partnerstvo s čínskym gigantom na fosílne palivá Sinopec Group s cieľom spoločne presadiť agresívny cieľ výstavby staníc na výmenu batérií. Obe spoločnosti nedávno v Pekingu podpísali rámcovú dohodu o spolupráci, ktorá plne prehĺbi ich dlhodobé strategické partnerstvo, v rámci ktorej budú spolupracovať na vybudovaní celoštátnej siete na rýchlu výmenu batérií, pričom tento rok bude vybudovaných najmenej 500 SWAP staníc a dlhodobým cieľom je rozšírenie ich počtu na 10 000, uviedla spoločnosť CATL. Podpisu boli svedkami p. Robin Zeng, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ CATL a p. Ma Yongsheng, predseda predstavenstva Sinopec.

SWAP stanica CATL

Výrobca batérií CATL  využije svoju technológiu a možnosti vývoja systému výmeny batérií, zatiaľ čo Sinopec disponuje celoštátnou sieťou čerpacích staníc a možnosťami budovania energetickej infraštruktúry. Obe spoločnosti budú spolupracovať na vybudovaní efektívnej a pohodlnej siete na rýchlu výmenu batérii (SWAP) pre osobné autá a ťažké nákladné vozidlá na základe riešení CATL Choco-Swap (pre osobné autá) a  Qiji Energy (pre ťažké nákladné vozidlá).

CATL v spolupráci s veľkými výrobcami automobilov v Čínske ľudovej republike už uviedla na trh niekoľko modelov elektrických vozidiel s možnosťou rýchlej výmeny batérií založených na riešení Choco-Swap . Riešenie spoločnosti CATL na rýchlu výmenu batérií pre ťažké nákladné vozidlá s názvom Qiji Energy, bolo podľa CATL použité vo viac ako 30 modeloch elektrických nákladných vozidiel.

SWAP stanica CATL

CATL, najväčší svetový dodávateľ napájacích batérií, vstúpil do segmentu trhu na rýchlu výmenu batérií v januári 2022 a 18. decembra 2024 oznámil ambiciózne plány zamerané na štandardizáciu vymeniteľných batérií. Spoločnosť CATL minulý rok v decembri oznámila dva štandardizované akumulátory pre osobné autá pod názvom Choco-SEB a pomenovala ich #20 a #25, rovnako ako benzín je dostupný na čínskej pevnine pod označením  #92, #95 a #98.

V segmente ťažkých nákladných vozidiel, spoločnosť CATL 12. júna 2023 predstavila svoje riešenie Qiji Energy , ktoré podľa nej môže výrazne znížiť prevádzkové náklady. V riešení Qiji Energy má jeden batériový blok kapacitu 171 kWh a ťažké nákladné vozidlá si môžu zvoliť použitie 1-3 blokov, pričom celý proces výmeny batérie trvá len niekoľko minút. Batériové bloky sú zhotovené na báze lítium-železofosfátovými batérii CATL tretej generácie so životnosťou viac ako 15 000 nabíjaco-vybíjacich  cyklov.

15. apríla 2021 podpísali Sinopec a Nio dohodu o strategickej spolupráci s cieľom vybudovať infraštruktúru nabíjania a výmeny batérií a už 15. apríla 2023 spoločnosť Nio uviedla, že vybudovala 251 nabíjacích zariadení so spoločnosťou Sinopec, vrátane 102 staníc na rýchlu výmenu batérií (SWAP), 121 rýchlych DC nabíjacích staníc a 28 lokalít AC nabíjacích staníc.

Keďže prechod na elektrifikáciu v čínskom automobilovom sektore napreduje rýchlym tempom, tradiční energetickí giganti sa tiež snažia držať krok s týmito zmenami. A čo na Slovensku? Od prvého oznámenia Výzvy na budovanie nabíjacích staníc pre mestá a samosprávy uplynuli už takmer 2 roky. Po celom kolotoči zmien, opráv a doplnení, vyhlásení 1.kola a následnom zrušení Výzvy, stále čakáme na vyhlásenie novej Výzvy, aby sme mohli v nám príslovečnej “hektickej atmosfére”, niečo konečne začať budovať! To už je viac, než len na zamyslenie! To je dôvod na vyvodenie zodpovednosti!

Zdroj: cnevpost,