BYD Tang L – elektrické SUV bude najvyššou verziou modelu BYD Tang

V roku 2024 sa BYD stal najpredávanejším výrobcom áut v Číne s predajom 4,27 milióna áut. Automobilka sa stala sa tiež najväčším svetovým výrobcom NEV. Export spoločnosti v roku dosiahol 433 000 kusov. Podľa prevádzkového riaditeľa BYD He Zhiqiho spoločnosť BYD dokázala kvalitu svojich vozidiel. A svoju pozíciu má ďalej upevňovať novými produktmi.

Spoločnosť BYD predstavila 17.januára 2025 dva dôležité nové produkty. Elektrický sedan BYD Han L a veľké elektrické SUV BYD Tang L budú predstavovať najvyššie verzie obidvoch modelov. Ide o tretiu generáciu modelu Tang, ktorá je pomenovaná po čínskej dynastii Tang a stojí na čele rozsiahlej rodiny áut Dynasty od značky BYD. Avšak, predchádzajúca generácia zostane v ponuke a nová, predĺžená verzia modelu, bude iba vizuálne odlíšená a výrazne výkonovo posilnená verzia tohto modelu. BYD Tang bol uvedený na trh v Číne v roku 2015 a stal sa druhým autom série Dynasty po BYD Qin.
Vzhľad BYD Tang L je zosúladený s moderným štýlom značky. Prednú časť zdobí novo vytvorená dvojposchodová optika a charakteristický strieborný pásik je teraz integrovaný do horného segmentu svetlometov. Nárazník obsahuje otvory na prívod vzduchu pod kapotu. Vozidlo má podvozok vyšperkovaný aktívnymi tlmičmi a aerodynamiku zlepšujú aj výsuvné kľučky dverí. Zadné svetlá majú nápadný vzor LED svetiel s tvarom úpletu košíkov z bambusových vlákien.

So zmenou generácií sa BYD Tang presunul na inú platformu. Predtým mal celkom jednoduchý podvozok so vzperami McPherson . Nová platforma Super E má vpredu dvojité priečne ramená a vzadu viacprvkové zavesenie, aj keď elastickými prvkami sú stále konvenčné pružiny. Táto platforma umožňuje vytvorenie paralelných sériových hybridov aj čistých elektrických vozidiel.
BYD Tang L je citeľne väčší ako jeho predchádzajúca verzia. Dĺžka narástla o 170 mm (až na 5040 mm), šírka sa zväčšila o 46 mm ( na 1996 mm) a výška sa zvýšila o 35 mm (na 1760 mm). Rázvor náprav je teraz 2950 mm namiesto 2820 mm u predchádzajúceho modelu. Karosériu je možné nalakovať jednou zo štyroch farieb, inšpirovaných tradičným čínskym porcelánom. Priemer kolies je 20 alebo 21 palcov.

Plne elektrické (BEV) Han L a BYD Tang L ponúkajú výkon elektromotora 500 kW (670 k) pre modely s pohonom zadných kolies (RWD) a kombinovaný výkon dvoch elektromotorov až 810 kW (1 085 k) pre varianty s pohonom všetkých kolies (4WD) . Plug-in hybridné varianty (PHEV) týchto vozidiel využívajú varianty pohonných jednotiek DM-i a DM-p. Prvý obsahuje 1,5-litrový benzínový motor s výkonom 115 kW (154 k) a elektromotor s výkonom 200 kW (268 k). Variant DM-p ponúka prídavný elektromotor na prednej náprave s výkonom 200 kW.

Variant 4WD elektrických BYD Han L a Tang L ponúka synchrónny elektromotor s permanentným magnetom TZ210XYW s výkonom 580 kW (777 k) na zadnej náprave. Ide o druhý najvýkonnejší elektromotor, po vozidle Koenigsegg Gemera. Elektrický motor BYD má maximálne otáčky 30 000 ot./min. Toto hnacie ústrojenstvo je dôkazom sily najväčšieho tímu výskumu a vývoja na svete v spoločnosti BYD so 110 000 inžiniermi.

BYD Tang L má iba 7-miestny interiér s usporiadaním sedadiel 2+3+2. Pasažieri v prednom rade majú priestor na ramená 1 520 mm a priestor na ramená v druhom rade 1 512 mm. Predný panel obsahuje okrem dvoch obrazoviek aj projektor na čelné sklo. Tvorcovia vozidla sú obzvlášť hrdí na ozdobné lemovanie z bambusovej dyhy a reproduktory, elegantne integrované do predného panelu. Dvojúrovňový stredový tunel obsahuje duálne bezdrôtové nabíjanie a rad fyzických tlačidiel. Možnosti výbavy zahŕňajú vyhrievaný a chladený box na jedlo a nápoje, systém aromatizácie vzduchu a pokročilého autopilota s názvom God’s Eye s Lidarom na streche.

Objem kufra BYD Tang L dosahuje 675 litrov za tretím radom sedadiel. Po sklopení sedadiel tretieho radu dosahuje objem kufra 960 litrov. Po sklopení sedadiel v druhom rade dosahuje objem kufra 1 960 litrov. Objem kufra Tang L je o 440 litrov väčší ako u predchodcu.

Výrobca uvádza, že všetky sedadlá sú potiahnuté pravou kožou a v prvom a druhom rade sú elektricky nastaviteľné s pamäťou polohy, vyhrievaním, ventiláciou a masážnymi funkciami. Pre prístup do tretieho radu sedadiel je tu tlačidlo pre rýchle presunutie druhého radu. Zadné rady sedadiel možno sklopiť naplocho, aby sa do nich zmestila veľká batožina.

Luxusné a výkonné elektrické BYD Han L a Tang L vstúpia na trh s vyvolávacou cenou okolo 300 000 juanov ( približne 39 530 eur), čo dokazuje efektívnu kontrolu nákladov v spoločnosti BYD. Obe vozidlá najskôr vstúpia na čínsky trh. Neskôr sa očakáva, že tieto vozidlá budú uvedené na trh v zámorí, pretože sa považujú za „nosičov čínskej kultúry“.