BYD Han L – najvýkonnejšia verzia elektrického sedanu vstúpi na trh onedlho

Obrovský technologický náskok čínskych výrobcov elektromobilov pred zvyškom sveta, zdôraznila novinka od najväčšieho výrobcu elektrifikovaných áut na svete – čínskej spoločnosti BYD. Spolu s vlajkovým crossoverom BYD Tang L bol 17.januára 2025 v Číne predstavený aj nový sedan BYD Han L, respektíve Han druhej generácie. Je potrebné zdôrazniť, že v nový model Han L nenahradí, ale iba doplní predchádzajúci model BYD Han, ktorý len pred šiestimi mesiacmi prešiel veľkou modernizáciou a zostane na montážnej linke. Nový BYD Han L je väčší, výkonnejší a rýchlejší ako jeho predchodca prvej generácie a bude výkonnejším a luxusnejším doplnením tohto modelu.

Navonok sú sedany oboch generácií podobné, pretože sú navrhnuté v jedinom korporátnom štýle, ktorý vytvoril bývalý šéfdizajnér Audi Wolfgang Egger. Najviditeľnejším vonkajším znakom nového modelu sú čierne pruhy na predných dverách, ktoré prepájajú lemy blatníkov s kľučkami dverí. Bočné línie vozidla sa vyhladili, nasávanie vzduchu v nárazníku je vybavené aktívnymi klapkami, zadné priebežné svetlo vyniká vzorom LED svetelných zdrojov nazývaným „vlak fénix“. BYD Han L je o 55 mm dlhší (5050 mm), o 50 mm širší (1960 mm) a o 10 mm vyšší (1505 mm) ako jeho predchodca. Rázvor sa predĺžil o 50 mm na úctyhodných 2970 mm. Bez ohľadu na verziu je sedan vybavený 19-palcovými kolesami. BYD Han L je postavený na rovnakej platforme Super E ako SUV BYD Tang L: podvozok vybavený pružinovým odpružením má vpredu dvojité priečne ramená (predchádzajúci model BYD Han mal iba  McPherson) a viacprvkové zavesenie vzadu.

BYD Han L bude mať v  ponuke plug-in hybridné (PHEV) a batériové elektrické verzie (BEV). V prípade PHEV verzie sú k dispozícii dve možnosti pohonnej jednotky: DM-i s jedným elektromotorom na prednej náprave ( s výkonom 200 kW) a DM-p s pohonom všetkých kolies ( s dvomi elektromotormi so špičkovým výkonom 200 kW vpredu aj vzadu). Verziu nabíjateľného hybridu poháňa benzínový turbomotor so zdvihovým objemom 1 498 cm³ a špičkovým výkonom 115 kW., ktorý môže pracovať v režime generátora, ale v niektorých režimoch môže byť aj  spojený s prednými kolesami cez jednostupňovú prevodovku. Maximálna rýchlosť nabíjateľných hybridov je 200 km/h. Podľa tradičných štítkov značky BYD na zadnej strane je hybrid s pohonom všetkých kolies schopný dosiahnuť prvú „stovku“ za 3,9 sekundy.

Batériové elektromobily (BEV) sú tiež ponúkané v dvoch variantoch. Základný model BYD Han L je vybavený elektromotorom s výkonom 580 kW 680 k. na zadnej náprave. Špičkový výkon 580 kW z jedného elektromotora je aj pri elektromobiloch zriedkavý. V posledných rokoch boli aj elektromotory so špičkovým výkonom 300 kW pomerne zriedkavé, ale postupne sa začínajú objavovať v čoraz väčšom počte elektromobilov.

Verzia s pohonom všetkých kolies (4WD) má dva elektromotory, predný elektromotor so špičkovým výkonom 230 kW a zadným so špičkovým výkonom 580 kW. Maximálna rýchlosť verzii je 240 a 270 km/h. Elektromotory pre BYD Han L vyrába samotná spoločnosť  BYD. Na registračných stránkach nie sú žiadne ďalšie informácie o motore, ale na zadnej časti auta je vytlačené „2,7S“, čo naznačuje, že model dokáže šprintovať z 0 na 100 kilometrov za hodinu len za 2,7 sekundy!

BYD Han L dostal technológiu super rýchleho nabíjania vďaka  inovatívnej 945-Voltovej architektúre. Táto technológia umožňuje vozidlu nabiť sa zo 16% na 100% kapacity batérie už za 24 minút a to aj pri vonkajšej teplote -30°Celzia. Nabíjanie zo 16% na 80% bude trvať na vysoko výkonnej DC nabíjacej stanici iba 10 minút a zvyšných 14 minút zaberie dobitie batérii do 100%. Týmito parametrami sa stáva BYD Han L jeden z najrýchlejšie sa nabíjajúcich elektromobilov na svete a to dokonca aj v silnom mraze.

Z hľadiska dizajnu interiéru a výbavy je BYD Han L podobný elektrickému SUV BYD Tang L. Vozidlo má pre BYD obvyklý minimalizmus a dve obrazovky na prednom paneli. Dvojúrovňový stredový tunel obsahuje plochu na duálne bezdrôtové nabíjanie telefónov a niekoľko analógových tlačidiel. Na čalúnenie je použitá pravá koža s pridaným dekorom bambusovej dyhy. K dispozícii je elektrické nastavenie, vyhrievanie, ventilácia a masáž predných sedadiel a cestujúci vzadu majú k dispozícii dotykový ovládací panel pre ovládanie klimatizácie a ďalšie servisné funkcie. Súčasťou je aj vyhrievaný a chladený box, zvukový systém Dynaudio a autopilot God’s Eye. Dookola je inštalované dvojvrstvové sklo.

interiér BYD Han L

V Číne bude takýto dynamický sedan stáť asi 300 tisíc juanov ( približne 40 268 eur ). Menej výkonné verzie budú, samozrejme, lacnejšie. Objednávky na najnovší BYD Han L budú čoskoro otvorené.

Pôvodný BYD Han EV je momentálne v predaji. Ide o jednomotorový model s predným pohonom so špičkovým výkonom elektromotora až 180 kW a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Spoločnosť BYD oficiálne uviedla 9. septembra 2024 na trh štandardný  BYD Han modelového roku 2025 , ktorý ponúka deväť verzií v rámci svojich radov PHEV (DM-i) a BEV. Ceny nových modelov PHEV sa pohybujú od 165 800 do 225 800 juanov (22 255 až 30 309 eur), zatiaľ čo verzia BEV sa pohybuje od 179 800 do 235 800 juanov (24 134 až 31 651 eur). Vstupný variant PHEV je teraz lacnejší o 4 000 juanov (537 eur) ako predchádzajúci model a modely BEV sú za rovnakú cenu. Oba modely majú výrazné vylepšenia v technológii a výkone s cieľom udržať pozíciu BYD Han na konkurenčnom trhu v segmente  stredne veľkých až veľkých sedanov.

BYD Han 1.generácie vo verzii PHEV

Zdroj: cnevpost