BYD Dolphin – prvé elektrické vozidlo BYD nového modelového radu už v predaji

Čínska spoločnosť BYD patrí medzi päť najväčších svetových výrobcov elektrických vozidiel a vo svojom modelovom rade  má už mnoho rôznych batériových automobilov (vrátane autobusov). Teraz sa BYD pripravuje na uvedenie nových modelov  na platforme tretej generácie (e3.0), ktorá sľubuje dôležité inovácie. Prvým členom novej veľkej rodiny bude kompaktný hatchback BYD Dolphin.

Spoločnosť BYD 13. augusta 2021 oficiálne otvorila predbežný predaj dlho očakávaného modelu BYD Dolphin. Tento elektromobil je prvým modelom vytvoreným na elektronickej platforme BYD e3.0 a prvým modelom, pomenovaným podľa novej  „oceánskej“ série elektromobilov. Oficiálne spustenie výroby modelu BYD Dolphin sa uskutočnilo na konci augusta 2021. V porovnaní so sériou Dynasty,  je dizajn „oceánskej série“ výraznejšie orientovaný na mladšie vekové skupiny.

Technické charakteristiky

Päťdverové vozidlo sa ukázalo ako veľmi kompaktné: dĺžka – 4070 mm, šírka – 1770 mm, výška – 1570 mm. Ale rázvor je pritom dosť impozantný: dĺžka medzi osami auta dosahuje 2700 mm, čo je rovnaká ako má  Kia Cerato a Toyota Corolla. Dolphin nie je podobný iným modelom BYD: tím šéf dizajnéra Wolfganga Eggera, ktorý vyvinul súčasný značkový firemný štýl, prišiel s novou koncepciou morskej estetiky.

Pokiaľ ide o výkon, BYD Dolphin bude ponúkaný s elektrickými motormi o výkone 70 kW (95 koní), alebo 130 kW (176 koní). 70 kW verzia má dojazdy 301 km a 405 km na jedno nabitie a pričom výkonnejšia verzia so  130 kW motorom má dojazd 401 km. Maximálna rýchlosť je obmedzená elektronikou na postačujúcich 150 kilometrov za hodinu.

Okrem toho je Delfín vybavený prvým hlboko integrovaným elektrickým elektrickým pohonom na svete koncepcie „osem v jednom“. Celková efektívnosť systému dosahuje 89%. Vďaka technológiám priameho vykurovania a priameho chladenia batérie sa zlepšil celkový výkon batérie a dojazd v zime stúpol o 20%. Stojí za zmienku, že BYD Dolphin je vybavený koncernovou „čepeľovou“ (Blade) batériou.

Batérie LiFePO4 budú k dispozícii v dvoch kapacitách, čo ovplyvní aj hmotnosť automobilov – 1285 a 1405 kg. Na základných konfiguráciách bude  kapacita 30,7 kWh, čo umožňuje prejsť až 301 km na jedno nabitie, zatiaľ čo v najdrahších verziách je kapacita batérii 44,9 kWh. S ňou sa dojazd zvyšuje na 405 kilometrov.

To najzaujímavejšie je nová elektrotechnika. Po prvé, BYD Dolphin je vybavený trakčnou „čepeľovou“ ( Blade) batériou, ktorá sa objavila už minulý rok na iných elektrických modeloch BYD. Je to veľmi bezpečná lítium-železo-fosfátová batéria (LIFePO4), ale s veľmi hustým usporiadaním buniek, takže sa podarilo priviesť špecifickú kapacitu batérie (160 Wh/kg) až na úroveň tradičných lítium-iónových batérií. Popri tom je však lítium-železo-fosfátová batéria lacnejšia a čo je ešte dôležitejšie, odolnejšia voči skratu a požiaru, ako lítium-iónové batérie.

A po druhé, platforma e3.0 má elektrický systém, ktorý pracuje s napätím 800 Voltov. Takýto štandard už používa Porsche, Audi, Hyundai a Kia, ale väčšina spoločností ešte nie. Takéto vysoké napätie umožňuje zmenšiť prierez vodičov a tým aj hmotnosť elektroinštalácie napájania. Navyše batéria bude môcť za päť minút prijať energiu na 145 km jazdy. Postupne sa aj ďalšie elektrické vozidlá BYD prevedú na 800-Voltový elektrický systém.

Interiér

BYD Dolphin má pri dĺžke karosérie 4125 mm  rázvor až 2700 mm. Priestor pre hlavu, nohy a ramená je veľmi uspokojivý. Priestor pre nohy zadných cestujúcich je oveľa väčší než u rovnako dlhých modelov iných značiek tejto triedy. Vďaka plochej konštrukcii podlahy, sú priestorové pocity porovnateľné s pocitmi z vozidiel B-triedy. Veľké panoramatické okno kabínu veľmi dobre presvetluje.

Exteriér Delfína nachádza ozvenu aj v interiéri, ktorý je dosť  neobvyklý – existuje tu  mnoho hladkých oblúkových línii podčiarknutých kontrastným povrchom (na výber sú dve farebné kombinácie). Tlačidlá a rukoväte na stredovej konzole sú originálneho tvaru: otočný bubnový volič jazdných režimov je integrovaný do jedného integrovaného radu ovládačov, na konci ktorého je otočný ovládač hlasitosti audio systému. Platforma pre bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu sa nachádza pod centrálnou opierkou.

Veľká plávajúca centrálna obrazovka multimediálneho systému a plávajúci panel prístrojovej dosky sú veľmi vkusne zakomponované do celkovej koncepcie interiéru, čo ho robí veľmi moderným. Dizajnéri auta venovali pozornosť zvlášť mladým spotrebiteľom, takže trojramenný multifunkčný volant je moderným  dizajnovým dielom a nový ľahko použiteľný interaktívny systém BYD má výkonnejšie a intelektuálnejšie vlastnosti.

Dolphin je vybavený  kompaktným otočným LCD displejom.  12,8-palcový adaptívny rotujúci displej, ktorým je Delfín vybavený, má väčší pomer obrazovky k prednému priestoru, čo umožňuje príjemnejšie sledovať videá, či filmy. Inteligentný systém DiLink 3.0  používa úplne nový dizajn používateľského rozhrania a zároveň implementuje funkčnú kompatibilitu systému, takže mobilný telefón a auto sú ľahko prepojiteľné a poskytujú úplnú integráciu. Automobilový kľúč NFC  pre mobilný telefón a technológia VTOL  robia život pasažierov intelektuálnejší a praktickejší. Okrem poličky pre bezdrôtovo nabíjaný mobilný telefón je  Delfín vybavený aj originálnym video registrátorom, ktorý odbremeňuje používateľa od  nutnosti inštalácie iného registrátora.

Štandardný balík Dolphin obsahuje inteligentný integrovaný brzdový systém IPB, ktorý kombinuje viac ako desať aktívnych bezpečnostných funkcií. Tieto poskytujú pohodlnú CST brzdnú funkciu a koordinovanú funkciu rekuperačného brzdenia CRBS, ktorá sa pomôže nielen účinne vyhnúť nepohodliu pri brzdení, ale navyše môže  tiež významne zlepšiť celkovú kinetiku pohybu. Účinnosť systému rekuperácie brzdenia výrazne zvyšuje dojazd vozidla.

Dolphin tiež poskytuje úplnú konfiguráciu systémov pasívnej bezpečnosti a inteligentného systému pomoci pri jazde DiPilot, ktorý môže poskytnúť používateľom mnoho praktických funkcií, vrátane automatického sledovania pohybu auta, automatické udržiavanie jazdy v  dopravných pruhoch a rozpoznávanie dopravných značiek na zabezpečenie bezpečnej a spoľahlivej cesty pre používateľov. K dispozícii je tiež štandardný diaľkový ovládač auta cez mobilný telefón pre celú sériu situácii, ktorý sa ľahko vyrovná s úzkym parkovaním v preplnených mestách.

Cena

Auto je k dispozícii za ceny od 96 800 do 124,800 Yuanov ( od 12 698 EUR do 16 372 EUR podľa aktuálneho kurzu NBS). To znamená, že model je vo veľmi príťažlivej cenovej škále pre elektrické vozidlá. Medzitým stojí za zmienku, že batériové automobily BYD sa celkom dobre predávajú nielen v Číne, ale dorazili už aj do Európy. Len za júl sa predalo viac ako 50 tisíc kusov, čo je o 262,7% viac ako v minulom roku.

Keďže spoločnosť BYD oznámila svoje globálne zámery s týmto modelom auta, je vysoko pravdepodobné, že pri tejto výbave auta má BYD Dolphin šancu výrazne zatlačiť aj na ceny elektromobilov “tradičných” výrobcov áut. Dodajme, pre radosť nás – zákazníkov. Je najvyšší čas, aby sa podobné Delfíny s hravosťou im vlastnou naháňali aj po našich cestách!

Zdroj: insideevs