AC nabíjací HUB – špičkové slovenské riešenie nabíjacej infraštruktúry pre veľké parkoviská miest a firiem

Zvykli sme si, že špičkové technologické riešenia v oblasti elektromobility sa v poslednej dobe objavujú hlavne od veľkých spoločností v Čínskej ľudovej republike,  USA alebo v Nemecku. Obrovské materiálne a ľudské zdroje, masívna podpora zo strany vlád týchto štátov, samozrejme, prináša svoje ovocie. Tí, ktorí v poslednej dobe navštívili niektoré západoeurópske krajiny s rozvinutou elektrickou dopravou, mohli neraz vidieť parkoviská pred väčšími  firmami s množstvom (pomalých) AC  nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá. V Belgicku, Holandsku, Nórsku, ale aj inde, sú AC nabíjacie stanice na parkovisku už bežným štandardom.

Avšak, nielen tieto veľké štáty prinášajú pokrok do oblasti elektrickej dopravy. Aj na Slovensku sa rodia skvelé riešenia, ktoré nám môže závidieť celý okolitý svet. Jedným z nich je aj najnovší AC nabíjací HUB od spoločnosti Elmark Plus zo Šale, ktorý prináša riešenie nabíjania elektrických vozidiel (EV) zvlášť vhodné pre väčšie parkoviská s dlhodobým státim EV. Medzi takéto lokality patria zvlášť parkoviská pri železničných a autobusových staniciach, zberné parkoviská na sídliskách väčších miest,  parkoviská pri viacerých bytových domoch, parkoviská pri priemyselných areáloch, školách, ubytovacích zariadeniach, športových, kultúrnych a turistických strediskách, pri skanzenoch, parkoch, kúpaliskách a aquaparkoch, administratívnych budovách a podobne.

Pre takéto nabíjacie scenáre je ideálne zvoliť (pomalé) AC nabíjanie s možnosťou nabíjania EV z veľkého počtu nabíjacích bodov. AC nabíjací HUB od spoločnosti Elmark Plus zo Šale, ponúka spoločné nabíjanie až pre 8 elektrických vozidiel súčasne.

AC nabíjací HUB sa skladá z 2  4  samostatných nabíjacích staníc, z ktorých každá má 2 nabíjacie body. Teda, na  AC nabíjacom HUBe  sa môže naraz nabíjať od 4 do 8 elektrických vozidiel. Optimálny variant je s 8 nabíjacími bodmi, teda 4 nabíjacími stanicami. Tieto samostatné nabíjacie stanice AC nabíjacieho HUBu majú spoločnú zúčtovaciu jednotku, na ktorej sa vykonáva prihlásenie a bezkontaktná platba za nabíjanie na jednotlivých nabíjacích staniciach. Platba za nabíjanie sa vykonáva prostredníctvom certifikovaného platobného terminálu, ktorý podporuje bežné platobné karty a systémy (VISA/Master Card, Google pay, ApplePay).  Tento slovenský AC nabíjací HUB umožňuje aj autorizáciu pomocou RFID ( Mifare 1k, Mifare 4k, Mifare UltraLight, NFC, NTAG203, ISO14443 ), napríklad pre firemné flotily, alebo generovanie zľavy za nabíjanie pre držiteľov mestských, regionálnych, turistických, strediskových, či iných zákazníckych kariet.

Indikácia stavu nabíjacej stanice a priebehu nabíjania jednotlivých EV na samostatných  nabíjacích staniciach AC HUBu sa zobrazuje  na 10“ Full HD dotykovom displeji. Táto spoločná zúčtovacia jednotka AC nabíjacieho HUBu, na ktorej sa vykonáva platba za nabíjanie, zobrazuje údaje ako: jednotková cena za nabíjanie, aktuálny výkon nabíjania, dobu nabíjania, množstvo dodanej elektrickej energie, celkovú cenu za nabíjanie, dátum, čas a  stav pripojenia kábla k EV. Displej AC nabíjacieho HUBu má krytie v zmysle IP44/IP20.

AC nabíjací HUB umožňuje prednastaviť  hodnotu  prúdu na nabíjacom bode: 10A / 16A / 20A / 25A / 32A, podľa možností pripojovacieho bodu, alebo na základe zákazníckeho nastavenia výkonu HUBu.  Pritom, AC nabíjací HUB umožňuje pri nižšom počte pripojených EV  ich nabíjanie plným výkonom podľa možností palubnej nabíjačky EV.

To znamená, že disponibilný výkon elektrickej siete sa rozdeľuje na aktuálne pripojené EV. Napríklad, ak štandardný výkon AC nabíjacieho HUBu je  8 x 11kW, to znamená, že na každom z 8 nabíjacích bodov nikdy neklesne nabíjací výkon pod 11 kW. Ale, pokiaľ sa na AC nabíjacom HUBe budú nabíjať iba 1 – 4 vozidlá, tieto budú mať k dispozícii až 22 kW nabíjacieho výkonu. Ak sa k AC nabíjaciemu HUBu  pripoja ďalšie EV, nabíjací výkon pre všetky nabíjané EV sa bude úmerne znižovať až do 11 kW – vtedy, keď bude naraz pripojených 8 EV. A naopak, ak sa niektoré EV nabije ( a môže pritom zostať pripojené k nabíjaciemu bodu), alebo sa odpojí, nabíjací výkon pre zostávajúce nabíjané elektrické vozidlá sa  bude úmerne zvyšovať.

 Výkon AC nabíjacieho HUBu  je  možné navýšiť až na 8 x 22kW, alebo naopak, znížiť na 8 x 7kW, resp. 8 x 5kW. Počet nabíjacích bodov pre AC nabíjací HUB sa môže prispôsobiť preferovaným potrebám, alebo možnostiam zákazníka v rozsahu 4 až 8 nabíjacích bodov.

Pritom, kompaktnosť nabíjacích stĺpikov AC nabíjacieho HUBu, umožňuje jeho umiestnenie priamo na chodníku pri parkovisku bez toho, aby sa výrazne znížila šírka chodníka. Navyše, v prípade veľmi úzkeho chodníka možno zúčtovaciu jednotku umiestniť úplne mimo chodníka, napríklad na priľahlú zelenú plochu, alebo na plochu parkoviska.

Ministerstvo Hospodárstva SR po dlhej príprave vyhlásilo 2 nové Výzvy na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry na Slovensku:

Prvá výzva je zameraná pre subjekty územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie (kód výzvy: 03I04-26-V06)

a druhá pre právnické osoby a fyzické osoby podnikateľov (kód výzvy: 03I04-26-V05).

Obe výzvy svojim nastavením veľmi dobre odzrkadľujú moderné trendy výstavby nabíjacej infraštruktúry pre EV. Jednou z podporovaných možností výstavby nabíjacej infraštruktúry je aj výstavba nabíjacích HUBov. Dokonca, podľa zverejnených podmienok Výzvy ( pre PO na strane 15, kód Výzvy 03I04-26-V05), ak sa v jednej lokalite postaví AC nabíjací HUB s viac ako 8 nabíjacími bodmi, “prijímateľ je povinný zabezpečiť, aby výstupný výkon ktoréhokoľvek nabíjacieho bodu na bežné nabíjanie (AC) v rámci takéhoto nabíjacieho parku v akomkoľvek okamihu využívania nabíjacieho parku nebol nižší ako 5,5 kW“. To znamená, že v prípade výstavby AC nabíjacieho HUBu, pozostávajúceho z AC nabíjacieho HUBu 8x11kW a bežnej AC nabíjacej stanice 2x11kW, ( respektíve kombinácii AC nabíjacích HUBov 6x11kW a 4x11kW) je splnené aj toto kritérium, a pre takýto AC nabíjací HUB je dostatočné zabezpečiť nabíjací výkon 10 x 5,5kW , pri plnom obsadení všetkých nabíjacích bodov. Sumárny najnižší požadovaný príkon nabíjacieho HUBu 10×5,5kW je teda nižší, ako pri samotnom HUBe 8x11kW, čo dáva zákazníkom možnosť vysokej flexibility pri koncipovaní nabíjacích HUBov na svojich parkoviskách a aj ušetrenia nemalých finančných zdrojov pri platbe za slabší “istič” pri vyššom počte nabíjacích bodov.

Ako vidno, špičkové technické riešenia nabíjacej infraštruktúry sa nerodia len v kanceláriách a dielňach popredných technologických spoločností. Slovenská spoločnosť Elmark Plus zo Šale týmto počinom názorne ukázala, že vieme vyvinúť a vyrobiť špičkové riešenia nabíjacej infraštruktúry aj u nás doma a pritom s nepomerne nižšími nákladmi, ako disponujú zahraničné spoločnosti. A teraz je rad na mestách, firmách, a iných prevádzkovateľoch veľkých parkovísk, aby vedeli toto špičkové riešenie priniesť aj našim občanom.